گزارش و تحلیل

تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان شکلی است نه محتوایی

© REUTERS / Raheb Homavandiآغاز توزیع کارت های اعتباری بانک ملی
آغاز توزیع کارت های اعتباری بانک ملی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندی قبل خبر تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان به سرعت در صدر اخبار رسانه ها و فضای مجازی قرار گرفت، اما جزئیات این تقدام و تبعات مثبت و منفی آن مورد بحث قرار نگرفت و در نتیجه فضایی مبهم و همراه با گمانه زنی های بسیار ایجاد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک- هوشیار رستمی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در تشریح چگونگی تغییر واحد پولی ایران از ریال به تومان به خبرنگار اسپوتنیک گفت: هیات دولت تصمیمی مبنی بر تغییر واحد پول در ایران اتخاذ نموده است و این به معنی رایجی که در کشورهای مختلف دنیا رخ داده نیست. معمولا کشورهایی که تورم بالا را تجربه نموده مجبور بودند برای جبران، اسکناسهای درشت تری را چاپ نموده و اسکناسهای خردتر با مبالغ کمتررا از رده خارج نمایند. همانطور که گفتم این عارضه در کشورهایی که تجربه تورم بالا دارند، مشاهده می شود مانند کشور ترکیه یا آرژانتین، همچنین در شرق اروپا که چنین تجربه هایی را داشتند، در این میان یکی از راهکارها حذف چندین صفر از پول ملی با هدف ممانعت از تکرار چاپ پول درشت تر است.

توجه داشته باشیم، در حال حاضر نیز در ایران اسکناسهای ده هزار تومانی داریم که در بین مردم به تومان رایج شده در حالیکه مبلغ اصلی آن صدهزار ریال قید شده است. شرکتهای بزرگ، بانکها و بیمه ها و درکل واحدهایی که با اعداد و ارقام بزرگ سروکار دارند بطور دائمی صفرهایشان افزایش می یابد و کار حسابداری را مشکل تر نموده و منجر به اشتباهات بیشتر می شود.
رستمی افزود، اگر تورم به ثبات رسیده باشد تصمیم بر آن است که چندین صفر حذف گردد تا هم بحث حسابداری آسانتر شود و هم دیگر نیاز به چاپ اسکناسهای درشت تر نباشد. اما اتفاقی که در ایران افتاده تنها به تغییر واحد پول از ریال به تومان خلاصه می گردد و تومان هم هنوز همان ده ریال سابق ارزش دارد، که در واقع یعنی یک صفر برداشته می شود. بر اساس اعلام، اسکناسها تغییر نکرده و به همان شکل سابق باقی خواهد ماند و شاید بیشترین فایده آن در مباحث حسابداری باشد. اگر دقت کنید حتی رئیس جمهور بودجه عمومی کشور را بازبانعامیانه سیصد و بیست هزار میلیارد تومان اعلام میکند، در حالیکه این عدد به صورت ریالی ۱۰ برابر بزرگ تر می باشد.
آغاز توزیع کارت های اعتباری بانک ملی - اسپوتنیک ایران
واحد پول ایران، تومان و برابر با 10 ریال ‏تعیین شد
وی در ادامه این بحث فرآیند تغییر اسکناسها را بسیار پر هزینه دانست و از سویی هنوز در مورد تعداد صفرهای حذفی اتفاق نظر وجود ندارد. برخی معتقدند سه صفر و برخی هم معتقدند که چهار صفر باید حذف گردد در نتیجه هنوز زمان قطعی تغییر اسکناسها فرا نرسیده و این فرآیند پس از ثبات وضعیت تورم امکانپذیر است. با یک حساب تقریبی هزینه تغییر اسکناسها دو هزار و پانصد میلیارد تومان برآورد شده است، بنابراین تا تصمیم نهایی در حذف تعداد صفرها تغییر اسکناسها منطقی نیست، تنها در عملیات حسابداری یک رقم به سمت چپ برمی گردند، که البته تایید مجلس و شورای نگهبان برای اقدام قانونی ضروری است.
کارشناس مسائل اقتصادی افزود، اکنون دو لایحه قانون بانکداری و دیگری لایحه قانون بانک مرکزی قرار است که جهت بررسی به مجلس برود، در چارچوب لایحه قانون بانک مرکزی یکی از ماده هایی که قبلا هم جزء پیشنهادات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نبوده اما در هیات دولت تصویب شده همان بحث تغییر واحد از ریال به تومان است.
لازم به ذکر است ارزش پول ملی هیچ تغییری نخواهد کرد، ممکن است که با ارزهای رایج دنیا اختلاف کمتری پیدا نماید اما واقعیت اقتصادی آن نخواهد بود، البته دولت هم در پی آن نبود که با این ابزارها ارزش پول ملی را تغییر دهد چون نرخ برابری ارزها اساسا یک موضوع شکلی است و در محتوا اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. به همین خاطر این موضوع یعنی ارزش پول کشورها در هیچ ساختاری و یا تفکر اقتصادی یک هدف نهایی نیست. بلکه اقتصاد نیاز به رشد پایدار، تورم پایین و اشتعالزایی بالا دارد و در این بین اینکه نرخ برابری چه میزان است اهمیت خاصی ندارد مهم ثبات آن و پیش بینی پذیری تغییرات است که به اقتصاد ریسک تحمیل نکند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала