گزارش و تحلیل

بانکداران ایرانی در هند

© AP Photo / Vahid Salemiعابر بانک در تهران
عابر بانک در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هند در انتظار بانکداران ایرانی است.

 بازرگانان هندی  از بانک مرکزی هند  تقاضا کردند روند  صدور مجوز  برای بانک های ایرانی را که خواهان گشایش شعبات خود در هند هستند، تسریع بخشد.  پنج بانک ایرانی —  بانک پاسارگاد،  بانک سامان، پرشین بانک،  سرمایه بانک و  بانک اقتصاد نوین خواهان گشایش شعبات خود  در هند  و کار در بازار هند هستند. بعضی از آنها تقاضای دریافت مجوز را 5 سال پیش ارسال کردند، اما تحریم های برقرار شده بر ضد ایران به ابتکار آمریکا و اتحادیه اروپا مانع  از گشایش شعبات این بانک ها  در هند شد.

شایان ذکر است که  بازرگانان هندی خودشان خواهان گشایش  شعبات بانک های ایرانی در هند شدند. تلاش آنها در مبارزه با ماشین  بروکراتیک هند  گویای آن است که آنها  در  توسعه  مناسبات اقتصادی با ایران ذینفع اند  و خواهان تکامل همکاری در حوزه بانکی با ایران می باشند.  مذاکرات  وزیر بازرگانی  هند و  دولت ایران در خصوص گشایش شعبات بانک های هندی در ایران جریان دارد.

آجای ساحای مدیر کل  فدراسیون  سازمان های  صادراتی هند (Federation of Indian Export Organisations, FIEO)، اظهار داشت رجوع به بانک مرکزی هند، گویای آن است که « بمجرد گشایش شعبات بانک ها در دو کشور، معاملات بازرگانی  بسرعت افزایش خواهد یافت».

در واقع  توسعه  مناسبات اقتصادی بین هند و ایران  که تا کنون به  رشته  مواد خام انرژی زا  محدود می شد  چشم انداز بسیار وسیعی را نوید می  دهد.  در اینجا فقط  منافع اقتصادی منظور نیست.  همکاری  مستقیم  در حوزه مالی  می تواند پایه محکمی برای  همکاری سیاسی  بشود، زیرا هر نوع ائتلافی، اگر  عامل اقتصادی نیز به آن اضافه شود محکم تر خواهد شد. در این رابطه بد نیست به این نکته توجه شود که آمریکا  همیشه  سعی کرده است  با منافع مشخص  مادی، متحدان خود را در شرکت در  برنامه های خود ذینفع سازد.

در اینجا توجه به  عامل  امنیت مالی نیز اهمیت دارد.  در دنیای معاصر که کنترل بر  جریان مالی  در واقع  مهمترین عامل  حق حاکمیت است، گذار به تماس های  مستقیم و نزدیک  در رشته بانکداری  به معنای  تضمین مکمل  حق حاکمیت ایران و هند خواهد بود  و امکانی برای  تأمین امنیت  مناسبات بازرگانی  آنها در مقابل تحریم های احتمالی از  طرف کشورهای دیگر فراهم خواهد ساخت.  انجام محاسبات  در قالب برنامه  همکاری  نظامی- فنی نیز آسان تر خواهد شد  که سریت در این رابطه اهمیت زیادی دارد.  همانا تعامل در رشته بانکداری  یکی از عوامل آینده دار  همکاری هند — ایران  است و « تبادل»  شعبات بانکی  انگیزه ضروری  برای توسعه  این همکاری خواهد بود.

با توجه به این نکات، آشکار است  که  همکاری در حوزه بانکی  دورنمای وسیعی برای توسعه  مناسبات بین ایران و هند خواهد گشود. بازرگانان هندی  امیدوارند که در ماه ژانویه سال 2017 میلادی  بانکداران ایرانی بتوانند کار خود را در هند شروع کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала