نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در خصوص بحران سوریه در مسکو

© Sputnik / Viktor Tolochkoنشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در خصوص بحران سوریه در مسکو
نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در خصوص بحران سوریه در مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به ابتکار وزیر امور خارجه ایران نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در خصوص بحران سوریه در مسکو برگزار می شود.

به گزارش "اسپوتنیک" به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تشریح اقدامات و رایزنی های فشرده دستگاه دیپلماسی این کشور در خصوص اوج گیری بحران در سوریه تایید کرد که با تلاش های مستمر و فشرده دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران طی چند روز اخیر و با تماس های تلفنی مکرر و مداوم با برخی از همتایان خود در برخی کشور ها از جمله ترکیه، روسیه و سوریه تلاش شد علاوه بر بکارگیری تمامی مساعی جمیله برای یافتن راه کارهای اثر بخش در روزهای اخیر، طرح نشست وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در مسکو برای ۲۷ دسامبر ، مطابق با ۷ دی ماه نهایی شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین اظهار داشت: بحران ساختگی در سوریه و گسیل تروریست های بی نام و نشان توسط محور غربی — عربی حامی تروریست ها به این کشور در بحبوحه تحولات موسوم به بهار عربی با توهم سرنگونی دولت قانونی سوریه، موجب تمامی این فجایع انسانی و مادی در این کشور گردید و متاسفانه آنچه امروز و طی سالیان اخیر شاهد آن بودیم، نتیجه دخالت برخی کشورها و گروه های تروریستی دست پرورده آنان است.
قاسمی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران ساختگی در سوریه نسبت به گسترش ناامنی و فتنه انگیزی در منطقه به بهانه های واهی هشدار داده و سعی در کنترل بحران با تشویق گروههای مخالف قانونی سوری و دولت سوریه به گفتگو و آتش بس و یافتن یک راه حل سیاسی از طریق میز مذاکره داشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها و نخستین کشوری بود که با ارائه طرح های چند ماده ای بر آتش بس، امداد رسانی انسانی و انجام گفتگو های سوری — سوری تاکید داشته و دارد.
قاسمی با اشاره به هیاهو و جنجال های اخیر محور غربی- عربی حامی تروریسم در خصوص اوضاع حلب هم اظهار داشت: اتخاذ سیاست های تبلیغاتی و استانداردهای دوگانه توسط این کشورها که حامیان آشکار و نهان تروریست ها در سوریه و سایر مناطق هستند، در این جنجال های بیهوده عیان است. متاسفانه هرگاه تروریست ها در مضیقه و تنگنا قرار گرفته اند محور مذکور فریاد آتش بس و صیانت از غیر نظامیان را سر داده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایان تاکید کرد: به رغم این صحنه سازی ها، جمهوری اسلامی ایران و شخص وزیر امور خارجه ایران در راستای سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران تلاش ها و رایزنی های گسترده و فشرده ای را برای کمک به غیرنظامیان و بازگشت ثبات به حلب در سوریه بکار بست. دهها گفتگوی تلفنی و استفاده از دیگر شیوه های رایزنی و نیز ابتکار نشست سه جانبه وزرای امورخارجه ایران، روسیه و ترکیه در همین راستا توسط شخص آقای دکتر ظریف مطرح شد.
قاسمی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران فارغ از جنجال های بی حاصل و بعضا ریاکارانه برخی کشورها، حفظ جان غیرنظامیان و بازگشت ثبات و امنیت به همه مناطق سوریه و آغاز گفتگوهای سوری- سوری را به عنوان راهبرد همیشگی حل بحران در سوریه مورد تاکید و پیگیری جدی قرار داده و می دهد و همچنان معتقد است بحران سوریه تنها راه حل سیاسی دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала