گزارش و تحلیل

آیا اتحادیه اروپا و روسیه علیه آمریکا متحد خواهند شد؟

© Sputnik / Vladimir Sergeevاگر روسیه و اروپا متحدان یکدیگر بودند، ایالات متحده را در رهبری جهانی به چالش می کشیدند
اگر روسیه و اروپا متحدان یکدیگر بودند، ایالات متحده را در رهبری جهانی به چالش می کشیدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فدریکا موگرینی رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در مصاحبه با نشریه وال استریت ژورنال اظهار داشت که اتحادیه اروپا و روسیه می‌توانند در مورد یک تعداد مسایل بین‌المللی در مقابل سیاستی که دولت دونالد ترامپ قصد دارد اجرا کند موضع مشترکی اشغال کنند

موگرینی ضمن صحبت در باره سرنوشت توافق های هسته ای با ایران در دوره ریاست جمهوری جدید آمریکا اشاره کرد که همه گونه عدول واشنگتن از این توافق ها موجب نارضایتی مسکو خواهد شد. موگرینی اعلام کرد: «اگر هر مورد بطور جداگانه بررسی شود می‌توان مسایلی را پیدا کرد که اروپایی‌ها و روس ها در مورد آن‌ها در یک طرف قرار گیرند: معامله ایرانی، حل و فصل در خاور نزدیک و احتمالاً نقش سازمان ملل متحد

ولادیمیر اولنچنکو کارمند ارشد علمی مرکز تحقیقات اروپایی در انستیتو ی مناسبات بین‌المللی آکادمی علوم روسیه بر آن است که موگرینی سعی کرده با این اعلامیه در مناسبات با دولت جدید آمریکا ورق برنده را بدست بیاورد. وی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک چنین گفت

«من فکر می‌کنم که موگرینی به آمریکایی ها یک نوع فشار وارد می‌آورد تا ترامپ در مذاکرات آتی با اتحادیه اروپا انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهد و به وسیله دیرنیه دست زده و ترامپ را می‌ترساند و می فهماند که اگر اتحادیه اروپا مایل باشد می‌تواند با روسیه به تعامل بپردازد. ولی چرا از ما چیزی نپرسیده است؟ ما خط خودی مناسبات با آمریکا را دارا می باشیم. ایشان در دادن این اعلامیه زیاد تعمق نکردند. مثل اینکه در اروپا فکر می‌کنند که ما کار دیگری نداریم و تنها در فکر اشاره های مثبت از سوی آن اتحادیه هستیم و همینکه اشاره شان را ببنیم بلافاصله حاضریم به سوی آن‌ها حرکت کنیم. این یک گمراهی عمیق است. موگرینی یک دیپلومات مجرب است و رفتارش برایم قابل فهم نیست».

این کارشناس روس در باره تحریمات ضد روسی گفت که بسیاری کشور های اروپایی با تمدید تحریمات مخالف اند ولی گام های واقعی در این راستا برنمی دارند. وی ادامه داد:

«مکانیسم تصمیم گیری خیلی ساده است. هر تصمیم به اتفاق آرا پذیرفته می‌شود و اگر حتی یک کشور ورحیه داشته بود «نخیر» بگوید، تصمیم گرفته نمی شد. ولی ما حالا خیلی اعلامیه های حاکی از نارضایتی می‌شنویم ولی هیچ‌کس کاری نکرده تا از گفتار به اعمال مشخص پرداخته شود و «نخیر» نگفته است. هنوز هیچ‌کس این کار را انجام نداده است».

اولنچنکو در پایان این عقیده را مطرح کرد که حالا عاقلانه می‌بود که کاری کنند تا تحریمات ضد روسی «به حال تعلیق در آیند». لا اقل تا موقع روی کار آمدن دولت جدید آمریکا. وی در پایان گفت:

«به نظرم حالا برای اتحادیه اروپا مناسبترین موقع ای است تا از تحریمات خودداری کند. در غیر این صورت موقعیت ناشیانه ای ممکن است پدید آید. زیرا اگر دولت جدید آمریکا که 20 ژانویه روی کار خواهد آمد تصمیم نرمش تحریمات را بگیرد وضعیت اتحادیه اروپا نگوار خواهد شد. اگر من جای این اتحادیه بودم عمل کرد تحریمات را برای چند ماه معلق می‌کردم و نگاه می‌کردم که دولت ترامپ در این صورت چکار کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала