گزارش و تحلیل

حل و فصل بحران سوریه

© AP Photo / Burhan Ozbiliciمولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه آماده همکاری با مسکو و تهران است.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه  در برنامه شبکه تلویزیونی TGRT برگزاری دیدار  نمایندگان  روسیه، ترکیه و ایران در خصوص  حل و فصل بحران سوریه در روز 27 دسامبر در مسکو را  اعلام نمود.

 وی گفت: «  ما منتها سعی خود را برای آغاز آتش بس در سوریه  و مذاکرات سیاسی  به انجام می رسانیم. از اینرو،  27 دسامبر  دیدار  سه جانبه با  شرکت ترکیه،  روسیه و ایران  برگزار خواهد شد».

انتظار می رود نمایندگان عالیرتبه  سه کشور در دیدار  سه جانبه  مناسب ترین راهکار  برای حل و فصل  اوضاع بحرانی در  شرق حلب را به تصویب برسانند.

 فعلا ایران و روسیه رسما  فرمات برگزاری  این دیدار را  مشخص نکرده اند.  بعلاوه  عملیات مشترک و همکاری  مسکو و تهران  در مقابله با تروریسم  در سوریه بر همگان آشکار است. نکته  مهم آن است که آنکارا تا چه حد  در  مقاصد  خود در  پیوستن به اتحاد مسکو و تهران  در این اوضاع دشوار  صادق است، زیرا آنکارا  در خاور میانه  از اعتبار چندان خوبی برخوردار  نیست.

حسن شمشادی خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در سوریه  در این خصوص اظهارنظر نمود.

موضع آنکارا  در سوریه مثل گذشته  سوال برانگیز است.  مولود  چاووش اوغلو  با پیشنهاد ابتکار  برگزاری دیدار در مسکو،  اعلام نمود که شرایط آتس بس در  شرق حلب توسط  نیروهای  دولتی سوریه و  بعضی از متحدان آن نقض می شود. چاووش اوغلو گفت:«  شب سه شنبه  توافق آتش بس حاصل شد و  صبح ما متوجه شدیم که رژیم (دولت سوریه)  و متحدان آن دست به نقض آتش بس زدند و  مانع از تخلیه  ساکنان شدند و به آتشباری پرداختند».

 متحدان ترکیه  در ناتو در اتهامات خود حتی فراتر رفته اند.  یک روز پس از  آغاز عملیات جنگی  در حلب سوریه، سامانتا پائور  نماینده آمریکا در اجلاس فوری  شورای امنیت سازمان ملل، فدراسیون روسیه را در  ارتکاب جنایت در حلب متهم کرد و گفت: «  رژیم اسد، روسیه و ایران ، نیروهای شما و  عروسک های خیمه شب بازی  مرتکب این جنایات می شوند.  بمب ها، مهمات و ضربات هوایی  شما  امکان محاصره  هزاران نفر  از ساکنان غیر نظامی  در حلب را برای  گروه های مسلح در حلب فراهم ساخت. آنها حلقه  دار را بدور گردن آنها تنگ تر می کنند.  شما  باید  از این کار خجالت بکشید».  دولت آلمان  و  متیو رایکفورت و  نماینده دائمی  بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل  و  فرانسوآ دلاتر نماینده دائمی فرانسه  نیز  بدون ثبوت به شکل مشابهی روسیه  را متهم می کنند.

« اما نمی توان حقیقت را پنهان ساخت.  تلفات در جنگ ناگزیر است، به ویژه وقتی تروریست ها   از تقریبا 300 هزار ساکن غیر نظامی  به عنوان  سپر  زنده در نبردهای حلب  استفاده می کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала