ترامپ: تنها اگر پیروز شوم نتیجه انتخابات را می‌پذیرم!

© REUTERS / Mike Segarترامپ به نتانیاهو قول داد ، اورشلیم را پایتخت رسمی اسرائیل معرفی کند
ترامپ به نتانیاهو قول داد ، اورشلیم را پایتخت رسمی اسرائیل معرفی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چهارچوب قانون اساسی آمریکا برای نامزد شکست‌خورده در انتخابات حق هیچ‌گونه پذیرش یا عدم‌پذیرش برای نتیجه انتخابات قائل نشده و در صورت اعتراض وی آرا مجدداً مورد شمارش قرار خواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران تسنیم-  سی‌ان‌ان در گزارشی آورده است، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز 8 نوامبر (18 آبان ماه) برگزار خواهد شد اما به نظر می‌رسد «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه قصد دارد برای اولین بار مشی جدیدی را در سیاست داخلی آمریکا اجرا نماید و به‌گفته خودش در صورت شکست در انتخابات، پذیرش نتیجه مهم‌ترین رویداد سیاسی سال جهان را به‌حالت "تعلیق" درآورد.

ترامپ: تنها اگر پیروز شوم نتیجه انتخابات را می‌پذیرم!

نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا طی سخنرانی‌های خود قبل، در حین آن و حتی پس از مناظره سوم انتخاباتی با «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات، مرتباً به این موضوع اشاره کرده است اگر در این انتخابات به پیروزی نرسد، تصمیم ندارد شکست خود به کلینتون را بپذیرد.

ترامپ در پاسخ به «کریس والاس» مجری مناظره سوم خود با کلینتون که از او پرسیده بود "در صورت شکست در انتخابات نتیجه آن را کاملاً می‌پذیرید؟" گفت: «این موضوع را به‌وقت خودش بررسی خواهم کرد».

والالس چندین بار سؤال خود را مطرح کرد و به انتقال صلح‌آمیز قدرت از دولتی به دولتی دیگر و با پذیرش حزبی که در انتخابات شکست خورده است اشاره کرد.

اما ترامپ پاسخ خود را تکرار کرد و این عبارت را نیز بدان افزود: «من فعلاً شما را به‌حالت تعلیق درمی‌آورم».

ترامپ پایه‌های سیاست در آمریکا را تضعیف کرد

«ریک هاسن» استاد دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت: «ترامپ با اظهار نظر خود در مورد عدم پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست، هم یکی از ستون‌های اصلی جامعه آمریکا را تضعیف کرد و هم تأثیر حذف شدن خود از بافت سیاسی آمریکا را افزایش داد».

هاسن مدعی شد: «ترامپ در بدترین حالت می‌تواند هوادارانش را ترغیب کند تا به خیابان‌ها بریزند و احتمالاً وارد بازی‌های خشونت‌آمیز شوند. احتمال دیگر نیز این است که او و هوادارانش تظاهرات اعتراضی برپا کنند و مشروعیت پیروزی کلینتون را زیر سؤال ببرند و در نهایت عرصه را برای ادامه اقدامات جدید کلینتون با دولت جدیدش سخت‌تر کنند».

آیا ترامپِ بازنده با شمارش مجدد آرا راضی خواهد شد؟

البته راه‌های قانونی برای اعتراض ترامپ به نتیجه انتخابات وجود دارد که یکی از آنها شمارش دقیق‌تر و سخت‌تر آراست.

43 ایالت آمریکا این اجازه را به نامزد شکست خورده داده‌اند تا درخواست و یا اعتراض خود را به نتیجه انتخابات اعلام کند.

در سال 2000 نیز به‌دلیل اعتراض جمهوری‌خواهان، آرای ایالت فلوریدا مجدداً شمرده شد.

توهم پیروزی/ ترامپ فکر می‌کند برنده قطعی است!

طی یک فرایند بسیار طولانی و عجیب، امیدهای ترامپ در دستان جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا قرار گرفته است. شکست ترامپ برابر است با شورش‌های خیابانی در سراسر آمریکا.

«پل رایانِ» جمهوری‌خواه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اولین کسی بود که به ترامپ پیشنهاد کرد تا شکست خود را پس از انتخابات بپذیرد، نظر او مطمئناً تعیین کننده نظر «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکاست. در نهایت نظر این دو نفر مشخص خواهد کرد که هواداران ترامپ در صورت شکست به خیابان‌ها می‌آیند یا خیر.

رئیس جمهور آمریکا در نهایت توسط مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به‌صورت رسمی تأیید می‌شود. نتیجه آرای انتخاباتی طبق رسوم قدیمی آمریکا در اوائل ماه ژانویه تقدیم کنگره و رسماً توسط رئیس مجلس سنا امضا می‌شود.

احتمالاً تکلیف ترامپ تا آن موقع مشخص خواهد شد اما اگر این گونه نشد و این داستان به سال بعد کشیده شد بعید است آن چیزی که ترامپ می‌گوید و می‌خواهد به وقوع بپیوندد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала