گزارش و تحلیل

آغاز عملیات آزادسازی موصل

© AFP 2023 / Ahmad Al-RubayeИракские военные готовят боеприпасы перед операцией по освобождению Мосула в Ираке
Иракские военные готовят боеприпасы перед операцией по освобождению Мосула в Ираке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیرو های کردی دفاع از خود و نظامیان عراق ساعت شش صبح بوقت محلی حمله بزرگی در اطراف موصل آغاز کردند. پیشتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق در پیام تلویزیونی آعاز عملیات آزادسازی آن شهر را اعلام کرد

به گفته نخست وزیر که کانال تلویزیونی سی ان ان متن آنرا پخش کرد: «در استان نینوا صدای پیروزی به صدا در آمده و عملیات آزادسازی موصل آغاز شد. امروز عملیات قهرمانانه آزادسازی شما از قساوت و خشونت داعش آغاز شد. بزودی به اراده خداوند ما در سرزمین موصل با همدیگر ملاقات کرده و در آنجا آزاد شدن شما را جشن خواهیم گرفت». وی ذکر کرد که تنها نیرو های ارتش عراق و پلیس ملی وارد شهر خواهند شد، وی ساکنان محلی را به کمکرسانی حد المقدور به آن‌ها دعوت نمود. به گفته العبادی، آزادسازی موصل «یک حادثه تاریخی» خواهد بود

در حال حاضر نیرو های 4 هزار نفری پیشمرگه به قصد پاکسازی روستاهای مجاور از سه سمت هجوم می‌برند

Колонна военных Пешмерга направляется к линии фронта в городе Хазер, в 30 километрах к югу от Мосула - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اصلاح داعشی ها

به اطلاع سی ان ان شب 16 اکتبر نیروی هوایی عراق بر فراز شهر ااشغال شده از سوی داعش هزار ها اعلامیه های هشدار دهنده حمله پخش کردند.

در تیتر یکی از آن‌ها این سخنان العبادی منتشر شده است: «وقت پیروزی فرار رسیده. وقت مفتخر کردن عراق پاک شده از داعش و دیگر ایدئولوژی مشکوک.

سرخط دیگر می‌رساند که «ارتش عراق برای آزادسازی و بازپس گیری امنیت و ثبات منطقه آماده می شود».

مقامات از ساکنان دعوت کردند دسخوش ترس بیش از حد نشده، در خانه‌های خود بمانند و از وارد شدن به بخش‌های معیین شهر پرهیز کنند.

نماینده شعبه عراقی صلیب سرخ بین‌المللی در مصاحبه با اسپوتینک گفت که در نتیجه عمیلیات آزاد سازی موصل حدود 1 میلیون نفر به ناچار آن شهر را ترک خواهند کرد.

Курдские отряды пешмерга в пригороде Мосула в Ираке - اسپوتنیک ایران
عملیات آزادسازی موصل در عراق

وی افزود: «موقعیت انسانی در موصل مشکل است. الان در این شهر بیش از 3 میلیون مهاجر هست و وقتی عملیات آزادسازی موصل شروع شود صد ها هزار نفر شهر را ترک کرده و تعداد آوارگان ممکن است به یک میلیون نفر برسد».

صلیب سرخ بین‌المللی اعلام کرد که برای 300 هزار نفر از ساکنان موصل کمک‌های توعدوستانه روانه می کند.

بنا به داده‌های منبع نظامی — دیپلماتیک ریا نووستی مسکو، سرویس های ویژه آمریکا و عربستان سعودی به این توافق رسیدند که داعشی ها می‌توانند بی ضرر پیش از آغاز هجوم نیرو های ائتلاف بین‌المللی به آن شهر، موصل را ترک کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала