گزارش و تحلیل

اصلاح داعشی ها

© AP Photo / Bram JanssenКолонна военных Пешмерга направляется к линии фронта в городе Хазер, в 30 километрах к югу от Мосула
Колонна военных Пешмерга направляется к линии фронта в городе Хазер, в 30 километрах к югу от Мосула - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملیات آزاد سازی موصل آغاز شد، امید است دیر یا زود با کمک های همه جانبه به دولت عراق این عملیات منجر به خارج کردن داعش از این شهر گردد. اما سوال بزرگی مطرح است، آیا کار گروه های تروریستی با آزاد سازی موصل تمام می شود؟

طبق اطلاعات موثق تعداد زیادی از جنگجویان داعش شهر و روستاهای اطراف موصل را تخلیه و به سمت سوریه و ترکیه کوچ کردند. نیروهای ترکیه هم بدون هیچ مقاومتی مناطق تخلیه شده داعش در سوریه و عراق را به تصرف خود در می آورد. بسیاری از جنگجویان داعش با تغییر چهره ومصطلحا اصلاح ریش وتغییر تیپ ظاهری خود اینبار به نام ارتش آزاد سوریه در محل های دیگری که مردم آنها را از قبل نمی شناخته اند در سوریه مستقر شده اند.
گزارش های متعددی مبنی بر اینکه اکثر جنگجویان داعش از شهر موصل خارج و به سمت سوریه کوچیده شده اند منتشر شده.
ترکیه هم ظاهرا تصمیم دارد همه آوارگان سوری را به این منطقه منتقل کند، یعنی یک تغییر ساختار جمعیتی زوری در سوریه بوجود می آید.

رهبر داعش از حمله هوایی به موصل جان سالم به دربرد - اسپوتنیک ایران
رهبر داعش از حمله هوایی به موصل جان سالم به دربرد
اینانی که در شهر موصل و اطراف آن باقی مانده اند بیشتر نیروهای امنیتی و افسران سابق ارتش عراق می باشند که با پوشش داعش در این شهر حضور داشتند. اینان جایی برای فرار ندارند وگرنه آنها هم فرار خواهند کرد.
با توجه به این شرایط یکی از بزرگترین مشکلات ارتش و نیروهای مردمی عراق مبارزه با همان نظامیان قدیمی است که دست از جنگ بر نداشته اند و حاضر نیستند تا زنده هستند کنار بروند.
بدیهی است اینان جنگ را به درازا خواهند کشاند ولی در نهایت شکست آنها بسیار محتمل تر از بقای آنها است.
حال ماجرایی که مطرح است سناریوی بعدی می باشد.
آیا همانگونه که حامیان تروریست ها در سوریه اقدام به تغییر نام "جبهه النصره" به "فتح الشام" نمودند و تلاش دارند همان هایی را که تا دیروز تروریست به حساب می آمدند با چهره جدیدی به جهان به عنوان "مخالفان میانه رو" قالب کنند در عراق هم همین ماجرا قرار است تکرار شود. یعنی داعشی ها با اصلاح ظاهر خود به عنوان دیگری نمایان شوند و به عنوان "مخالفان میانه رو" از آنها یاد شود وهمه گناهانشان پاک شود؟
Курдские отряды пешмерга в пригороде Мосула в Ираке - اسپوتنیک ایران
عملیات آزادسازی موصل در عراق
روند اتفاقات نشان می دهد که حامیان تروریست ها تلاش دارند نیروهای کلیدی را به هر قیمتی شده از مهلکه نجات دهند تا در آینده آنها را با قالب دیگری مطرح کنند.
ورود ارتش ترکیه به خاک عراق و سوریه نیز از این ماجرا جدا نیست.
با توجه به اینکه راه های ارتباطی این گروه ها با سوریه قطع شده بود نفوذ ارتش ترکیه به خاک عراق و سوریه اتصال مجدد سرزمین های تحت تصرف تروریست ها و ترکیه را فراهم کرده.
نمی دانم خوانندگان این مقاله باور دارند اما بنده نمی توانم باور کنم که منبج و دابق و… به این راحتی ها بدون اینکه حتی یک سرباز ترک هم زخمی شود به دست ترکیه افتاده. یعنی حتی پای یک سرباز هم پیچ نخورده، جل الخالق؟ اگر داعشی ها را به این راحتی می شد شکست داد پس چطور اینها چند سال حکومت کردند و کل جهان را به لرزه در آوردند؟ از روز روشن تر است که کاسه ای زیر نیم کاسه است و همه این عملیات نوعی بازی پشت پرده است. هماهنگی ای برای یک نقشه جدید.
حال چه نقشه ای پشت پرده است و حامیان تروریست ها چه برنامه ریزی ای انجام داده اند تا معادلات را بر هم زنند؟ خدا می داند. احتمالا حتی خودشان هم هنوز نمی دانند می خواهند چکار کنند فقط به دنبال آن هستند که مزدورانی را که ملیاردها دلار بر آنها سرمایه گذاری کرده اند را نجات دهند.
Курдские военные обстреливают бевиков исламского государства на юго-востоке от Мосула - اسپوتنیک ایران
اغاز عملیات آزادسازی موصل در عراق (ویدیو)
گزارش های اخیر که در رسانه ها منتشر شده نشان می دهد که بسیاری از این جنگجویان به سوریه منتقل شده اند تا نبرد اصلی در سوریه و احتمالات حلب باشد.
بدیهی است در این شرایط بهتر است نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن گوش به زنگ باشند که همه تحرکات این نیروها در مرز را رصد کنند و اگر قرار است اینان به سمت سوریه حرکت کنند قبل از ورود به سوریه آنها را نابود کنند تا نقشه منعقد نگردد.
می توان گفت آزادی موصل ضربه بسیار سنگین و مهلکی بر پیکره گروه های تروریستی و حامیان آنها وارد خواهد کرد اما به هر صورت این پایان ماجرا نیست و تا زمانی که فضا وزمینه فعالیت این گروه ها فراهم است باید پیش بینی کرد آنان به شکل و شمایل دیگر ظاهر می شوند.
تنها راه نابودی کلی آنها است که عملا چنین چیزی امکان پذیر نمی باشد، اما راه کار دیگری هم وجود دارد و آن فعالیت اجتماعی برای ریشه کن کردن تفکر اینان و از بین بردن فضای اجتماعی پذیرای آنها است که این راه دوم سخت ترین اما بهترین راه است اما سیاستمداران باید به فکر توجه به این راهکار باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала