گزارش و تحلیل

ناو هواپیمابر «آدمیرال کوزنتسوف» برای چه راهی سوریه می شود؟

© Sputnik / Alexei DanichevТяжелый авианесущий крейсер "Адмирал флота Советского Союза Кузнецов"
Тяжелый авианесущий крейсер Адмирал флота Советского Союза Кузнецов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از قرار اعلامیه های رهبری نظامی روسیه اعزام ناو هواپیمابر «آدمیرال کوزنتشوف» روسیه به سواحل سوریه از اهمیت آزمایشی چشمگیری برخوردار است

این کشتی هنگام حرکت در مدیترانه بروی عرشه خود شکاری های جدید «میگ — 29 کا» و بالگردهای جنگی «ک آ — 52 کا» داشته و جنگنده های سوخو — 33 مستقر بر آن نیز بنا به برخی اطلاعات به مجتمع هدفگیری — ناوبری جدیدی مجهز شده‌اند. این تجهیزات امکان کاربرد مهمات کلاس هوا — سطح دریا را تأمین می کنند. همچنین بالگرد های تجسسی — امدادی عرشه ای «کا آ- 27 " جزو تسلیح این کشتی خواهند بود

این اعزام باید برای آماده سازی دقیق برنامه‌های تدارک جنگی هواپیما های عرشه ای برای تمرینات در میدان های آزمایش در کریمه و کوبان در چند سال آینده و برای تهیه طرح های دقیق برای به روز سازی تسلیحات و تجهیزات موجود در این کشتی، داده‌های لازم را تهیه کند. با در نظر داشت حضور گروه کامل جنگنده های روسی در سوریه کاربرد هواگرد های عرشه ای تحت شعاع قرار گرفته و به بخشی از برنامه آزمایش ها تبدیل می شوند.

ولی جالب‌ترین چیز ها برای کوزنتسوف و هواپیمایی دریایی روسیه بعد از اعزام دست خواهد داد. محتوای کارها در چارچوب ترمیم و مدرنیزه سازی تنها ناوهواپیمابر ناوگان روسیه افشا نمی‌شود ولی می‌شود حدس زد که جهات اساسی آن کدام خواهد بود. آن‌ها در درجه اول تعویض اجزای اساسی دستگاه انرژی کشتی است.

دوم، کوزنتسوف باید تجهیزات جدیدی را دریافت کند که بهره برداری کامل از جنگنده های معاصر را تأمین کند. منظور مبادله اطلاعات و تهیه و صدور نشانه‌ها در زمان واقعی از جمله در حین تعامل با هواپیما های دارای رادار های فاصله دور «آ —50" و هواپیماهای اکتشافی «توپولوف — 214 ار» و «ایلوشین — 38 « مدرنیزه شده و دستگاه‌های بدون سرنشین و ماهواره ها است. تعویض الکترونیک همچنین عبارت است از تعویض رادار های کشتی از جمله رادار های ویژه کاربرد تسلیحات آن.

بالاخره سوم، این کشتی باید تسلیحاتی را دریافت کند که جوابگوی مقتضیات امروزی باشد. به عقیده کارشناسان در رشته کاربرد جنگی هواپیما های عرشه ای این در خواست شامل خودداری از سامانه موشکی «گرانیت» است که از همان ابتدا بر آن کشتی نصب شده بود. زیرا کاربرد موشک های بالدار، استفاده از جت ها را که سلاح اصلی کشتی این است جدا دشوار کرده و استفاده از هواپیماها در کشتی را نا امن می سازد. چرا که موشک های سنگین در حین پرتاب با پس مانده های خود عرشه کشتی را به شدت آلوده کرده و پس مانده ها به فیلتر های هوا وارد شده و به آسانی می‌تواند به توربین های جنگنده در حال صعود نفوذ کند.

با وجود این ناوهواپیمابر باید به سامانه های معاصر پدافند هوایی مجهز باشد. منظور سامانه های پدافند موشکی — توپخانه ای نوع «پانتسیر- ام» و سامانه مدرنیزه شده «کینژال» مجهز به مدرنترین موشکهای 9М338 دارای وزن و ابعاد کمتر و امکانات بیشتر است و یا سامانه ضد هوایی «ردوت» که به جای «کینژال» نصب شده و یک سامانه آینده دار می باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала