گزارش و تحلیل

عبداللهیان در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک: همکاری تهران و ریاض در مسائل منطقه مسیر راهکار سیاسی را هموار می کند

© Sputnik / Somayeh Pasandideدکتر حسین امیرعبداللهیان
دکتر حسین امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنگ عربستان و یمن را باید فراتر از جنگهایی خاورمیانه در فضای بهار عربی و جنگ نیروهای دولتی با تروریست های تکفیری داعشی بررسی نمود. اینبار تجاوز از سوی کشوری صورت گرفته است که یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای عربی بحساب می آید و به کشوری تاخته است که در آن خبری از حمایت ابرقدرتهای جهانی نیست.

آمریکا در ماجرای حمله به یمن مشخصا عربستان سعودی را مورد حمایت قرار داد، تاجایی که این شبه ارتباط این حملات با مذاکرات هسته ای ایران را برانگیخت. در این خصوص خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو با دکتر حسین امیرعبداللهیان- مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی و معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه پرداخت و ابعاد حملات عربستان سعودی به یمن را مورد بررسی قرار داد.

- رفتارهای منطقه ای عربستان سعودی این روزها بیشتر به یک رفتار مبتنی بر چهارچوبهای شناخته شده سیاسی و مبتنی بر عقلانیت نیست. شاید بتوان بدون اغراق گفت که در موضوعات منطقه ای رفتارها و تصمیمات تیم جدید حاکم در عربستان سعودی جنون آمیز است. تجاوز عربستان به یمن تصمیمی نادرست و به معنای واقعی جنون آمیز بود. عربستان به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای عربی به یکی از فقرترین و ضعیف ترین کشورهای عربی در همسایگی خود تجاوز نمود. من بعد از گذشت نزدیک به یکسال و نیم که با یک هیات بلند پایه از یمن ملاقات داشتم، گفتند که وارد پانصدو پنجمین روز تجاوز نظامی عربستان به یمن شده اند. اکنون چند روز دیگر هم به این رقم گذشته است و بسیاری از تجهیزات و زیرساختهای یمن مورد هدف قرار گرفته است، بسیاری از زنان، کودکان و مردان غیر نظامی کشته شده اند، سعودی ها نیز خسارات جانی و مالی زیادی داشتند، حتی کشورهایی که سعودی ها را مورد حمایت قرار دادند خسارات جانی و مالی متحمل شده اند. اما شاهد آن هستیم که حملات نظامی کمکی به حل مشکل میان عربستان یمن و نکرد و سعودی ها از همان ابتدا می توانستند از طریق سیاسی مسائل را حل نماید.

— فراموش نمی کنم که در ماه اول آغاز به کار آقای «عادل الجبر» وزیر امورخارجه عربستان در شهر جده و در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی حدود پانزده دقیقه با یکدیگر گفتگو نمودیم، آن زمان سه هفته از آغاز حملات نظامی عربستان به یمن می گذشت و به ایشان گفتم مطمئن باشید از مسیر نظامی و امنیتی هیچ نتیجه ای حاصل نخواهد شد و حتی منطقه با این اقدام ناامن تر خواهد شد. نتیجه یک رفتار نادرست و تصمیمات جنون آمیز بخشی از رهبران کنونی عربستان منجر به ناامنی و بی ثباتی بیشتر در منطقه شد. اما چرا؟

رابطه راهبردی ایران و ترکیه/ رویکرد سیاسی جدید ترکیه به نفع صلح و امنیت در منطقه است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عبداللهیان در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک: رابطه راهبردی ایران و ترکیه/ رویکرد سیاسی جدید ترکیه به نفع صلح و امنیت در منطقه است
— من شخصا معتقد هستم اختلاف نظرهای جدی بین خاندان آل سعود مشکلاتی را در درون عربستان بروز داده است. به نظر می رسد آقای محمد بن سلمان تلاش داشت در جنگ یمن نوعی وفاق، همدلی و وحدتی را ایجاد نماید و برای وی بسیار مهم بود در این جنگ پیروز گردد تا با این روش نظامی، امنیتی و فضای غالب امنیتی بتواند بر اختلافات درون خاندان سرپوش بگذارد. زمانی که محمد بن سلمان از نتیجه پیروزی در یمن ناامید گردید، در گام دوم بر تشدید سیاست نادرست ایران هراسی تمرکز نمود و رهبری آن را بر عهده گرفت، تا با این روش بتواند ائتلاف جدیدی را علیه ایران ایجاد نماید و با معرفی نادرست ایران به عنوان دشمن، مشکلات داخلی عربستان سعودی را متوجه یک دشمن فرضی نماید. به همین دلیل تمام این رفتارهای هیات حاکمه عربستان که اکنون شاهد آن هستیم یک بعد آن به اختلافات درون خاندان عربستان سعودی باز می گردد، بعد دیگر آن نیز به سیاستهای نادرست منطقه ای عربستان سعودی طی یک دهه گذشته باز می گردد. رویکرد عربستان سعودی در مورد عراق جدید و پس از سرنگونی صدام حسین رویکرد نادرستی بود. هیچکس منکر آن نیست که رویکرد امنیتی و سیاسی عربستان منجر به تشدید ناامنی و ناآرامی در عراق گردید و گروههای تروریستی در عراق رشد نمایند. 

— با این حال، عربستان در منطقه ظرفیت بالایی دارد و کشور مهمی بحساب می آید و ما فکر می کنیم همکاری تهران و ریاض در مسائل منطقه می تواند کمک بزرگی برای تربیت مسیر و راهکار سیاسی در منطقه باشد. این پیام را همواره مقامات مختلف و در سطوح متفاوت از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند و شاید مجلس بارها اعلام نموده و این مقامات سعودی هستند که باید با تمرکز بر خردگرایی از این فرصت استفاده نماید و رویکرد تخریب خود را هم در قبال منطقه و هم در قبال جمهوری اسلامی ایران کنار گذاشته و رویکرد سازنده اتخاذ نمایند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала