تنوع زیستی زمین

© Sputnik / Yuriy Kaver طبیعت
طبیعت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نابودی تنوع زیستی در مقیاس جهانی می تواند تأثیر منفی بر اکوسیستم بگذارد.

 انواع مختلف گیاهان و جانوران  به تأمین  سلامت کره زمین کمک می کنند.  اما محققان کالج دانشگاهی لندن  اعلام کردند  که  تنوع بیولوژیکی  زمین  تا سطح  خطرناکی  کاهش یافته است.

 در 58 درصد  سطح زمین  که  71 درصد  ساکنان جهان  در آنجا زندگی می کنند، « کاهش سطح تنوع  زیستی»  بحدی است  که  امکانات اکو سیستم در حفظ سلامتی زمین را زیر علامت سوال می برد. متخصصان در مقاله علمی  منتشره در  نشریه « ساینس» به این موضوع  توجه نشان دادند.

نابودی  تنوع زیستی  در مقیاس جهانی  می تواند  تأثیر منفی بر  کار اکوسیستم  و ساختار جامعه بشری  بگذارد.

محققان  در کار علمی خود به اطلاعات دیگر  متخصصان  استناد کردند  که در دوران مختلف  2 میلیون و 380 میلیون شرح در باره  بیش از  39 هزار نوع  موجود زنده  و  بیش از 18 هزار  محل  زیست آنها در سراسر جهان را گرد آورده بودند.

 آنها سعی کردند  تغییر  تنوع زیستی  با گذشت زمان  به ویژه پس از جابجایی مردم از یک محل به  محل دیگر  زیست گیاهان و جانوران  را مورد ارزیابی قرار بدهند.

مشخص شد  که مراتع، دشت ها، بوته زارها، جنگل ها و بیشه زارها با سکونت انسان آسیب زیادی دیده است.

متخصصان با کمک  «شاخص تمامیت تنوع زیستی»  که  تغییرات در  تنوع  گیاهان و جانوران را  به ثبت می رساند ،  حد امن برای  اینگونه  تغییرات را  معین می کنند.  به اعتقاد آنها،  کاهش  شاخص تمامیت  تنوع زیستی به میزان 10 درصد برای طبیعت خطری ایجاد نمی کند.

 به زبان دیگر « تنوع زیستی  در  داخل این محیط  در صورت  عدم فعالیت انسان 90 درصد است. »

 اما تحقیقات  انجام شده نشان داد که سطح جهانی تنوع زیستی  به 84,6  درصد —   زیر حد  مجاز  افت کرده است. تیم  نیوبولد یکی از محققان شرکت کننده در این پژوهش علمی گفت: «  می دانیم  که  افت تنوع زیستی بر  کار اکوسیستم تأثیرگذار است  اما هنوز  نتوانستیم بفهمیم این جریان چگونه رخ می دهد.  در بسیاری از نقاط جهان ما به  وضعیتی  نزدیک می شویم  که دخالت انسان برای  تأمین  کار اکو سیستم ضروری می شود».

تغییرات  عمده در  مناطق پر جمعیت رخ می دهد که تأثیر این نوع تغییرات بر تندرستی انسان ایجاد نگرانی می کند.

اندی پورویس از موزه علوم طبیعی لندن در این خصوص گفت: «  این واقعیت ایجاد نگرانی می کند  که استفاده زمین  توسط انسان برای کشاورزی  باعث آن شده است که تنوع  زیستی تا زیر حد مجاز  افت کند  و ایجاد خطر کند».

خیلی ها نگران  وخامت  اوضاع اقتصادی هستند، اما  بحران های زیستی  می توانند عواقب  بمراتب خطرناک تری برای  ساکنان زمین داشته باشند.

نیوبولد گفت: «بیشتر تغییرات در نقاط  پرجمعیت  به ثبت رسیده است  که می توانند بر تندرستی  فیزیکی و روانی انسان تأثیر بگذارند.  جهت رفع این مسأله باید  باقی اراضی طبیعی با گیاهان و جانوران آن  مورد حمایت قرار بگیرند  و آن زمین هایی که مورد استفاده انسان قرار گرفته اند احیا شوند».

متخصصان امیدوارند که  تحقیقات آنها برای  تأمین تمامیت و حفظ تنوع زیستی جهان  مورد توجه کشورها و  جامعه جهانی قرار بگیرد.

 شایان ذکر است  که تحقیقات  دیگری که اخیرا انجام شدند  حقایق  کاهش تنوع زیستی را آشکار ساختند.  جِرِمی  توماس جانورشناس از  دانشگاه آکسفورد این حقیقت را آشکار ساخت که در سال های اخیر  تعداد پروانه ها در سراسر جهان کاهش یافته است.  علت اصلی  فعالیت انسان اعلام شد.

 به گفته وی، انسان  محیط اصلی  زیست این نوع حشرات را نابود می کند، دست به خانه سازی  و دیگر تأسیسات زیر بنایی می زند. در نتیجه لارو پروانه که برای رشد باید از نوع خاص گیاه تغذیه کند در « جنگل های سنگی» بدون  منبع تغذیه می ماند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала