گزارش و تحلیل

یک عقیده: اعلامیه داوود اوغلو در باره سوخو – 24 روسیه دارای معناهای متفاوتی است

© Sputnik / Jurij SorokinЦветы у памятника авиаторам в центре Липецка в память о подполковнике липецкого авиацентра ВВС России Олеге Пешкове
Цветы у памятника авиаторам в центре Липецка в память о подполковнике липецкого авиацентра ВВС России Олеге Пешкове - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش نشریه «حریت دیلی نیوز» احمد داوود اوغلو نخست وزیر سابق ترکیه اعتراف کرد که همانا به فرمانی که او صادر کرد بمب افکن سوخو – 24 روسیه در نوامبر سال گذشته سرنگون شد.

به گفته وی این فرمان مربوط به تنها آن هواپیمای روسی نبود و برای تأمین امنیت حریم هوایی ترکیه جنبه عمومی داشت.

داوود اوغلو حتی 15 ژوئیه به ان تی وی گفت که «بنا به رسوم این کشور نخست وزیر ترکیه چگونگی کاربرد نیروی مسلح را به شکل کتبی به ستاد کل می‌دهد و او  فرمان مربوطه را 10 اکتبر امضا کرد.

فرمان ماه اکتبر شامل کل هواپیماهایی بود که بدون مجوز به حریم هوایی ترکیه رخنه کنند. به نوشته حریت دیلی نیوز «آن فرمان پس از موارد تکرار شونده نقض حریم هوایی ترکیه از سوی جنگنده های روسیه که مشغول عملیات در سوریه بودند شامل بود.

با این حال روز 26 ژوئیه محمد شیمشک معاون نخست وزیر ترکیه پس از بازدید از روسیه در جمعی روزنامه نگاران اعلام کرد که آنکارا در نوامبر سال گذشته قبل از حادثه سوخو — 24 روسیه مقررات واکنش به حوادث هوایی را تغییر داد و از آن وقت قرار شد که خود خلبان‌ها در موارد غیر مترقبه تصمیم اتخاذ کنند.

رئیس مرکز تحلیل سیاست بین‌المللی انستیتو مطالعه جهانی شدن و جنبش های اجتماعی مسکو به نا مشخص بودن جملات در گفته‌های نخست وزیر سابق ترکیه توجه کرد. «میخائیل نیژماکوف» در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک چنین گفت:

اعلامیه نخست وزیر ترکیه به هیچ وجه خبر داغی نبود.  اعلامیه  در باره سرنگونی هواپیمای روسی بلافاصله پس از آن حادثه ظاهر شد و حاکی از آن بود که اعمال خلبانان ترکیه در مطابقت با فرمان داوود اوغلو بود.  در ماهیت امر  نخست وزیر سابق چیزی را تأیید کرد که به خوبی از پیش معلوم بود. و این را به شکل جملات نامشخص گفت. او اظهار کرد که حتی 10 اکتبر یعنی حدود یک و نیم ماه قبل از حمله به جنگنده روسی فرمانی در باره مقررات آتشگشایی از سوی نیروی هوایی ترکیه را امضا کرد. در این مورد کشف آمریکا صورت نپذیرفته است.

این کارشناش بعید ندانست که داوود اوغلو با این گفته مقامات کنونی را تا اندازه‌ای نیش زده است. و از این اعلامیه می‌شود علیه اردوغان استفاده کرد. این صاحبنظر روس گفت:

وی از یک سو مسئولیت را برعهده خود گرفته ولی از سوی دیگر این مسئولیت غیر مستقیم است. یک نوع بازی هست. شاید داوود اوغلو مقامات کنونی و اردوغان را تا درجه‌ای نیش زده است. این مقام ها الان سعی دارند ثابت کنند که حمله به جنگنده روسی به ابتکار خود نیروی هوایی صورت پذیرفته. مقامات کنونی ترکیه تلاش می‌کنند مسئولیت سرنگونی هواپیمای روسی را از عهده خود خالی کنند. ولی داوود اوغلو کنایه می‌کند که بنا به مقررات سیستم کل هواپیما هایی که از مرز ترکیه عبور کردند و یا فقط به این کار متهم شدند باید محو و نابود شوند و او خودش  این بخشنامه را امضا کرد. در این گفته‌ها معنا های زیادی هست که آن‌ها را می‌شود علیه اردوغان بکار برد. لا اقل داوود اوغلو می‌تواند این مقصد را دنبال کند.

گفتنی ایست که در آخر نوامبر 2015 نیروی هوایی ترکیه جنگنده سوخو — 24 روسیه را بر فراز خاک سوریه سرنگون کرد. رئیس جمهور روسیه این عمل را «ضربه ای به پشت» از طرف همدستان تروریست ها نامید. روسیه یک تعداد محدودیت‌های اقتصادی علیه ترکیه را اعمال کرد. در آخر ژوئن سال جاری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از این حادثه عذرخواهی کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала