گزارش و تحلیل

برکزیت مسابقه تسلیحاتی را تشویق می‌کند

© Photo / PixabayBrexit
Brexit - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جوامع غربی تصمیم انگلیس در باره خروج از اتحادیه اروپا را نه تنها با مسایل اجتماعی- اقتصادی بلکه با مشکلات دفاعی آن سازمان نیز مربوط می سازند. مایکل مک فال سفیر پیشین آمریکا در روسیه در مقاله خود در واشنگتن پست نوشت که «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به خاطر از دست دادن قدرت نظامی بریتانیا به معنای از دست دادن یکی از اعضای بسیار با‌ارزش است».

مک فال «چهره تجاوزگر روسیه» را یادآوری کرد که فروپاشی اتحادیه اروپا فقط به نفع آن می باشد. برخی سیاستمداران غربی به صحبت‌ها در باره لزوم نظامیگری و کنترل نظامی فزاینده مسکو پرداختند. بله، اختلاف‌ها میان اروپا و روسیه باز هم تیره می‌شود ولی این امر با برکزیت وجه مشترکی ندارد.

عجالتاً منطق حل این احتلافات در مجرای افزایش مسابقه تسلیحاتی در چنان مقیاسی قرار دارد که از ابعاد موجود در جنگ سرد فرا تر است.

Cities of the world. Manchester - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تاثیر طلاق انگلیس از اوروپا بر رابطه با ایران
روز یک‌شنبه المار بروک رئیس کمیته سیاست بین‌المللی پارلمان اروپا به ایجاد ستاد نظامی مشترک اتحادیه اروپا و در چشم انداز دراز به ارتش مشترک اروپا فرا خواند. وی در مصاحبه با نشریه Welt am Sonntag اعلام کرد که که اروپا پس از همه‌پرسی در انگلیس گزند پذیرتر شده است و ایجاد عنصر نطامی اتحادیه اروپا کاری خواهد کرد تا «نقش آن در سیاست امنیت و دفاع مستحکمتر شده و این اتحادیه بتواند در جهان مسئولیت بیشتری بر عهده خود بگیرد».

ایده تشکیل ارتش مشترک اروپا پیشتر هم مطرح شده بود. در 1991 فرانسه، آلمان، بلژیک، لوکزامبورگ و اسپانیا تیپ های مشترکی دارای فرماندهی متحد با عنوان «سپاه اروپایی» را تشکیل دادند که در‌واقع سپاه نبود بلکه ارتش 60 هزار نفری بود. تیپ ها بایستی به سرپرستی ساختار های اروپایی مشترک عملیات انجام دهند. در 1995 فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال در باره ایجاد نیروی مشترک European Operational Rapid Force نیروی واکنش سریع به توافق رسیدند. در سند مربوطه آمده بود که هدف این نیرو های نظامی اعمال نوعدوستانه، صلحبانی، نجات ساکنان بی پناه و انسان‌ها از بحران بود.

отставка кэмерона - اسپوتنیک ایران
نخست وزیر بریتانیا استعفا می دهد
در 1999 هم فراخوانی به تشکیل نیرو های مسلح به سرپرستی اتحادیه اروپا به گوش رسید. در آن زمان کشور های ناتو به فرماندهی آمریکا علیه یوگوسلاوی سابق به تجاوز پرداخته و از تجزیه طلبان کوزوو حمایت کردند. در 2003 وقتی جنگنده های آمریکا با پرچم های ناتو با وجود اختلاف رهبری آلمان و فرانسه عراق را بمباران کردند سیاستمداران اروپا در باره ایجاد نیرو های مستقل صحبت کردند. بعد حوادث مشابهی در لیبی رخ داد. ولی تا به حال نیرو های مسلح مشترک اروپا تشکیل نشده است. به عقیده المار بروک هنوز «برای تشکیل ارتش اتحادیه اروپا مقدمات قانونی لازم وجود ندارد». به عقیده این نماینده پارلمان اروپا خروج انگلیس از اروپا این روند را تشویق خواهد کرد.

برخی کشور های اروپا بودجه های نظامی خود را افزایش داده و با افزایش گروهبندی ها در مجاورت مستقیم با مرز روسیه موافقت کردند. دیروز خانم اورزولا فون در لاین وزیر دفاع آلمان از مسکو دعوت کرد که در باره همه نقل و انتقالات نیرو ها به طور منظم به سازمان امنیت و همکاری اروپا گزاش بدهد. وی به نشریه Bild am Sonntag گفت: «خردمندانه بود اگر ناتو و روسیه در باره نقل و انتقالات و تعداد پرسنل خود به سازمان امنیت و همکاری اروپا گزارش های علنی می دادند. ناتو پیمان دفاعی است و مدت ها است که پیشنهاد نشابهی از طرف آن واصل شده است». ولی مسکو که از قرارداد در باره تسلیحات متعارف مستقر در اروپا خارج شد مایل نیست در باره نیرو های مسلح خود اطلاع مفصلی بدهد.

brexit - اسپوتنیک ایران
بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند
ژنرال یوری نتکاچیف محقق نظامی بر آن است که بیعد است که روسیه به پیشنهاد رئیس نیرو های مسلح آلمان جواب مثبت بدهد. ایده تشکیل ارتش مشترک اروپا که اتحادیه اروپا آنرا مجدداً به پیش کشیده شاید مسکو را به تقویت اضافی دافاع خود تشویق خواهد کرد. وی افزود: «من در این باره که تشکیل نیروهای مسلح خود در اروپا به گونه‌ای مناسبات میان روسیه و اتحادیه اروپا به سمت بهتری خواهد کشید خیال خامی ندارم. اتحادیه اروپا به انجام تحریمات علیه روسیه ادامه می‌دهد و تشکیل ساختار دفاعی در آن، رویاروریی را فقط تشدید خواهد کرد. با سطح کنونی پیشرفت تسلیحات هیچ دلیلی وجود ندارد که داده‌ها در باره تعداد نفرات و نقل و انتقالات مبادله شود». این به کاهش نظامی گری کمک نکرده و اعتبار میان کشور ها را تحکیم نخواهد بخشید. در جنگ هیبریدی معاصر با استفاده از فناوری های پیشرفته فاکتور های کاملاً دیگری بکار خواهند رفت: نابود سازی پوتانسیل های اقتصادی و صنعتی از فاصله امن، عملیات روانی و خرابکاری. برای رسیدن به این هدف‌ها سلاح مرتبط طرحریزی می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала