گزارش و تحلیل

تاثیر طلاق انگلیس از اوروپا بر رابطه با ایران

© Sputnik / Alexey Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر Cities of the world. Manchester
Cities of the world. Manchester - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گو اینکه ایران رسما اعلام کرده که به نظر مردم انگلیس احترام می گذارد اما طلاق نابهنگام لندن و بروکسل علاوه بر شوک اقتصادی و سیاسی که بر اتحادیه اوروپا و حتی جهان وارد کرده بر رابطه این کشور با تهران نیز تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

در برهه های مختلف انگلیس به عنوان اسب تروای ایالات متحده در اتحادیه اوروپا به شمار می آمد و در موارد زیادی رابطه ایران با اتحادیه اوروپا توسط ایالات متحده و توسط انگلیس تحت تاثیر قرار می گرفت. وهر زمانی که ایالات متحده می خواست کانالی برای گفتگو با ایران داشته باشد از کانال سفارت انگلیس در تهران برای این مورد استفاده می کرد و نه عمان (که معمولا به واسطه بی طرف معروف است) و یا سوئیس (که حافظ منافع دو کشور است) و خیلی ها دلیل حمله چند سال پیش به سفارت انگلیس در تهران را به این ماجرا ربط می دهند و معتقد هستند که انگلیسی ها تلاش داشتند میان دولت وقت ایران و ایالات متحده کانال گفتگو برقرار کنند و مخالفان به سفارت انگلیس در تهران حمله ور شدند تا ارتباط را قطع کنند و پس از آن بود که عمان به عنوان واسطه وارد عمل شد.

Leave supporters cheer results at a Leave.eu party after polling stations closed in the Referendum on the European Union in London, Britain, June 23, 2016. - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بریتانیا بر له خروج از اتحادیه اروپا رأی داد
هر کس مقداری در تاریخ معاصر ایران مطالعه داشته باشد می تواند به شما بگوید که در یکصد سال اخیر انگلیسی ها در سیاست داخلی ایران فعالیت چشمگیری داشتند و در همه موارد سیاسی که در ایران پیش آمده یک سمت انگشت اتهام به سمت این کشور بوده و شاید به همین دلیل هم هست که در حوادث سال 1388 (2009 میلادی) در ایران بیشترین اتهام به سمت انگلیس اشاره رفت و رسانه های انگلیس مخصوصا بی بی سی بیشترین تاثیر را در بهم زدن اوضاع داخلی ایران داشتند و هنوز جوهر امضای توافق باز کردن درب سفارت ها باز نشده بود که انگلیسی ها تلاش داشتند با سند سازی ادعا کنند که امام خمینی(ره) با آمریکایی ها ارتباط داشت تا تابوی رابطه با ایالات متحده را بشکنند، ماجرایی که حتی شخصیت های سیاسی ایرانی ساکن انگلیس نیز به آن معترض شدند.

زمان گفتگو میان ایران و 1+5 در نوعی نقش بازی کردن فرانسه نقش پلیس بد را بازی کرد و انگلیس نقش پلسی خوب را از طرف اتحادیه اوروپا بازی می کرد اما همیشه مذاکره کنندگان شاهد آن بودند که انگلیسی ها بیشتر از اینکه با اوروپا هماهنگ باشند با ایالات متحده هماهنگ بودند و تلاش داشتند سیاست های آمریکا را پیاده کنند و هر زمان که توافق به سمتی می رفت که باب میل ایالات متحده نبود انگلیسی ها هم تفاهم ها را به بیراهه می کشاندند تا بار مخالفت فقط بر دوش آمریکا نباشد.

brexit - اسپوتنیک ایران
بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند
در حال حاضر هم شاهد آن هستیم که حتی پس از توافق هسته ای و باز شدن سیستم بانکی سویفت لندن نقش کلیدی در جلوگیری از تبادل ارزی ایران با دیگر کشورها بازی کرد در حالی که ادعا داشت که تلاش دارد این ارتباط شکسته را جوش دهد و وزیر امور خارجه ایالات متحده به لندن می رود تا روند چشم انداز ایالات متحده در مورد رابطه تجاری با ایران را توضح دهد و نه به بروکسل که پایتخت اتحادیه اوروپا به شمار می آید و مرکز سویفت بانکی نیز است.

حضور انگلیس با چتر اتحادیه اوروپا در ایران نوعی پوشش گروهی و قویتر به این کشور داده بود و خود مجموعه اتحادیه اوروپا را نیز تقویت می کرد، و نمی توان فراموش کرد زمانی که بحث تحریم ایران مطرح شد این انگلیس بود که از طرف ایالات متحده وکالت یافت تا بقیه کشورهای اتحادیه اوروپا را مجاب کند  با سیاست آمریکا در قبال ایران همراهی کنند و در همان زمان آلمان — ایتالیا و فرانسه و دیگر کشورهای اوروپایی به دلیل سرمایه گذاری های خرد وکلانی که در ایران داشتند تمایلی به انجام تحریم ها طبق خواسته آمریکا نداشتند و اگر انگلیس نبود اصلا تحریم های آمریکا بر علیه ایران با اوروپا پیوند نمی خورد. باید یاد آور شد که ایالات متحده بلا فاصله پس از اشغال سفارت این کشور در تهران اقدام به تحریم ایران نمود ولی چون بقیه کشورهای جهان مخصوصا کشورهای اوروپایی با آن همراهی نکردند این تحریم ها تاثیر چندانی بر ایران نداشت.

отставка кэмерона - اسپوتنیک ایران
نخست وزیر بریتانیا استعفا می دهد
در پسا برجام هم شاهد آن بودیم که علیرغم حضور سریع وزیر امور خارجه انگلیس در تهران جهت افتتاح فوری سفارت این کشور، ایران قرارداد های همکاری اقتصادی کلان خود را با ایتالیا — آلمان و فرانسه بست.

با شرایط پیش آمده قطعا در هر موردی که در آینده پیش آید ایران راحت تر خواهد توانست با اعضای اتحادیه اوروپا که هنوز یک بلوک قدرتمند سیاسی و اقتصادی بین المللی به حساب می آیند کنار آید و انگلیس خارج از مجموعه باید تلاش کند با ایران جداگانه کار کند و مثل سابق نخواهد توانست بر تصمیم  همکاری های اتحادیه با ایران تاثیر بگذارد.

به این ترتیب می توان گفت گذشته از همه صحبت های رسمی خروج انگلیس از اتحادیه اوروپا  بسیار به نفع ایران خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала