روسیه مانعی برای صربستان؟

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiآلکساندر ووچیچ، نخست وزیر صربستان
آلکساندر ووچیچ، نخست وزیر صربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تا وقتی من نخست وزیر هستم بر علیه فدراسیون روسیه هیچگونه تحریمی برقرار نخواهد شد.

روزنامه صربی « داناس» به نقل از منابعی در  محافل دیپلماتیک بروکسل و بلگراد نوشت « مناسبات فشرده صربستان با روسیه و نه  مطالباتی که هرازگاهی  کورواتی  همسایه صربستان  مطرح می سازد، مانع از عضویت  آن کشور در اتحادیه اروپا می شود».

 همصحبتان روزنامه « داناس»  مونته نگرو   را مثال می زنند  که سریعتر از صربستان  مقدمات مذاکرات  پیوستن به اتحادیه اروپا را  تهیه می بیند.   آنها  به  موضع « صفر»  مونته نگرو   اشاره می کنند  که از مسکو فاصله گرفت  و تحریم هایی بر علیه روسیه برقرار کرد و بدین ترتیب  راه  بسوی  عضویت هر چه سریعتر  به اتحادیه اروپا و ناتو را برای خود هموار ساخت.

هم صحبتان روزنامه  متذکر شدند  که بیانیه های  زیاد  مقامات رسمی  بالگراد  در باره همکاری  نزدیک و فشرده  با مسکو  به مذاق  دیپلماسی غرب  خوش نمی آید.

ولادیمیر بروتر  کارشناس  انستیتوی بین المللی  پژوهش های  انسانی — سیاسی  در گفتگویی با « سپوتنیک»  متذکر شد که  مناسبات با روسیه  دلیل اصلی کند شدن فرایند همگرایی اروپایی  صربستان  نیست.  لاینحل ماندن مسأله کوزووا  یعنی عدم عادی سازی  مناسبات بلگراد  و پریشتینا  و اینکه سریعترین راه  رسیدن به  اتحادیه اروپا  عضویت در ناتوست که  صربستان هم اکنون تمایلی  به انجام این کار ندارد، علت اصلی است.  بعلاوه  صربستان هم اکنون در  فهرست « شرکای مطمئن» آمریکا  وارد نشده است  که  همگرایی  اروپایی  این یا آن کشور  تا حد زیادی وابسته به  تصمیم ایالات متحده است».

 به گفته بروتر، کارشناس روس،  همه اینها  این حقیقت را نفی نمی کند که پس از انتخابات  زودهنگام پارلمانی در  صربستان ، غرب« سفارش  افزایش روس هراسی در صربستان» را بدهد.

» این سفارش همیشه  وجود داشته است، اما  اکنون بشکل مشخصی  مطرح شده است.  اگر صربستان به  سیاست مانوردهی  بین اتحادیه اروپا و روسیه  ادامه بدهد، بروکسل  از این خط مشی حمایت نخواهد کرد. اتحادیه اروپا می خواهد که  صربستان  بطور مشخص  بگوید  از کی طرفداری می کند».

به عقیده کارشناس روس، حتی  اگر مناسبات  فدراسیون روسیه و اتحادیه اروپا «  گرم شود» ، این امر ربطی به صربستان نخواهد داشت.

« اگر یونکر رئیس کمیسیون اروپایی  تصمیم گرفت در همایش پطربورگ شرکت کند  این به معنای  موضع اتحادیه اروپا بطور کل نیست. این  موضع شخصی بونکر است.  ما اغلب  تقاضای  لغو تحریم های ضد روسی را می شنویم اما  نه از طرف  رهبران بریتانیا، آلمان و  فرانسه.  حتی اگر رهبران این کشورها  با  عقاید اشتایمایر و  گابرئیل در باره تضعیف تحریم ها موافقت کنند،  بدان معنا نخواهد بود  که صربستان را نیز دربر خواهد گرفت و از آن کشور  نخواهند بر علیه روسیه تحریم هایی برقرار سازد.  آنچه بعضی از کشورها می توانند انجام بدهند، انجام آن برای  دیگران ممنوع است».

شایان ذکر است که  در نوامبر سال 2015 میلادی ، الکساندر  ویچیچ  نخست وزیر صربستان  در  مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  اعلام نمود:

«  اگر مناسبات با روسیه  به حساب نمی آمد، سیاست خارجی صربستان در گزارش کمیسیون  اروپایی   نمره « 5» (عالی ترین نمره در روسیه — مترجم)  را دریافت می کرد و  نه « 3». دولت صربستان تا وقتی من ریاست آن را  عهده دارم،  هیچوقت نمی توان گفت تا چه مدتی ، شاید  فردا از این مقام برکنار بشوم،  بر علیه فدراسیون روسیه هیچگونه تحریمی برقرار نخواهد کرد.

الکساندر  ویچیچ  دوباره به سمت ریاست دولت جدید صربستان منصوب خواهد شد.  احتمالا  طی چند هفته آینده کابینه جدید تشکیل خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала