گزارش و تحلیل

القاعده بخاطر جای خود در سوریه با داعش مبارزه خواهد کرد

© AFP 2023 / RAMI AL-SAYEDFighters from the al-Qaida group in the Levant, Al-Nusra Front, stand among destroyed buildings near the front line with Syrian government solders in Yarmuk Palestinian refugee camp, south of Damascus on September 22, 2014
Fighters from the al-Qaida group in the Levant, Al-Nusra Front, stand among destroyed buildings near the front line with Syrian government solders in Yarmuk Palestinian refugee camp, south of Damascus on September 22, 2014 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه «نیو یورک تایمز» با استناد به‌ منابع در سرویس های ویژه آمریکا و کشور های اروپا نوشت که ایمن الظواهری رهبر القاعده تصمیم گرفت جبهه جدیدی در سوریه باز کند و حتی تکیه گاه سازمان خود را در آنجا تشکیل بدهد.

به گفته یکی از منابع آن نشریه «مقاصد سرکرده های القاعده رشد اهمیت سوریه برای آن سازمان را منعکس کرده و از گسترش رقابت خونین با داعش خبر می دهد».

مطابق برآورد های سرویس های ویژه غرب حضور دائمی القاعده در سوریه «به تروریست ها شانس بی‌ارزشی حواهد داد». در این صورت القاعده به اروپا به مراتب نزدیک‌تر شده و خواهد توانست شبه نظامیان را با شدت بیشتری در عراق، ترکیه، اردن و لبنان اجیر کند و حالا برای اتمام تدارک چنین پایگاهی بیش از ده فرستاده از میان شبه نظامیان با تجربه سابق به سوریه اعزام کرده است.

پیشتر در ماه مه الظواهری یک ویدیو در اینترنت منتشر کرد و در آن   طرفداران خود را به تشکیل خلافت در سوریه فرا خواند. وی گفت: «اگر آن‌ها یک دولت اسلامی را تشکیل داده و امام خود را انتنخاب کنند انتخابشان — انتخاب ما خواهد بود».

به گفته «ویاچسلاو تتیوخین» عضو کمیته دفاع دوما  — پارلمان روسیه لازم نیست که در رابطه با انتشار چنین اعلامیه ها  موقعیت بیش از حد وخیم معرفی شود.

تهدید القاعده به ترور سرمایه داران بزرگ آمریکایی از جمله بیل گیتس - اسپوتنیک ایران
القاعده آماده جنگ با داعش در سوریه می شود

تتیوخین در توضیح افزود: «تعداد جبهه ها و خلافت ها در سوریه یکی دو تا نیست و هر سازمان تروریستی که در عملیات جنگی شرکت می‌کند خود را اساسی می داند. بعلاوه القاعده و داعش در آنجا تعداد زیاد دسته های دیگر اشرار عمل می‌کند و هر کدام از آن‌ها زیر کنترل مستقیم یا غیر مستقیم سرویس های ویژه غرب قرار دارد و از این رو من دلم نمی‌خواهد  در باره تغییرات اصولی در این رشته صحبت کنم».

و در باره شرکت القاعده در عملیات جنگی علیه یگان های دولتی سوریه باید گفت که جبهه النصره گوش به فرمان الظواهری در میدان نبرد این کار را انجام می دهد. شبه نظامیان این سازمان در مراحل اول اختلاف دوش به دوش شبه نظامیان داعش می جنگیدند ولی بزودی درگیری‌های مسلحانه دائمی میان آنها شروع شد که بر اثر آن‌ها چند هزار نفر از هر دو طرف جان باختند. در نتیجه در ژانویه 2014 الظواهری پیام صوتی منتشر کرد و در آن از اسلامگرایان دعوت نمود که به «برادرکشی خونین» پایان بدهند. در اوایل فوریه روشن شد که درگیری‌های مسلحانه فروکش نخواهد کرد و سرفرماندهی القاعده اعلام نمود که روابط خود را با داعش پاره می کند.

در آن اعلامیه گفته شده بود: «داعش یک شعبه القاعده نیست. ما با آن هیچ رابطه نداریم و حوابگوی اعمال آن نمی باشیم».

تهدید القاعده به ترور سرمایه داران بزرگ آمریکایی از جمله بیل گیتس - اسپوتنیک ایران
800 شبه نظامی القاعده در حملات عربستان به یمن کشته شدند

داعش از آن زمان تا کنون مواضع خود را به مراتب مستحکم تر کرد.  بسیاری سازمان های تروریستی سوریه و عراق و سراسر خاور نزدیک و نیز آفریقا و آسیای میانه سوگند وفاداری به داعش را یاد کردند. «لو کورولکوف» کارشناس متخصص در وضعیت‌های بحرانی و کارمند سابق سرویس اطلاعات خارجی روسیه می گوید: در این زمینه تاب شهرت القاعده رو به تاریکی گذاشت و حالا الظواهری ضمن تلاش تشکیل خلافت خود سعی می‌کند با انجام جهش وارد قطاری که دارد می‌رود شود.

او گفت: «القاعده در درجه اول مایل است چهره خود را از دست ندهد. بعلاوه سرکرده های آن درک می‌کنند که تأمین پولی ضامن موجودیت این سازمان تروریستی است. القاعده با این پول‌ها می‌تواند اسلحه خرید و پرسنل اجیر کند. ظاهراً در زمان اخیر شبه نظامیان از این لحاظ با مشکلات روبرو شده اند و به این خاطر رهبر القاعده سعی می‌کند دوباره حضور خود را به یاد آورده د و شهرت سابق القاعده را باز ستاند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала