گزارش و تحلیل

زنان ایرانی در انتظار تغییر و تحول

© AFP 2023 / Atta Kenareزنان ایرانی در انتظار تغییر و تحول
زنان ایرانی در انتظار تغییر و تحول - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ایران مسئله ی مربوط به اصلاح قوانین مربوط به حقوق زنان و خانواده بحث و بررسی می شود.

انتظار می رود که پس از انتخابات اخیر مجلس اوضاع مربوط به حقوق زنان در ایران تغییر کند ، چرا که در مجلس دهم تعداد زنان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. ضمن آنکه چهارده نفر انتخابی از نمایندگان حزب اصلاح طلب هستند.
بحث ها و گفتگوها در رسانه های ایرانی شدت می گیرد. این روزها در یکی از برنامه های تلویزیون ایران ، مرضیه وحید دستجردی ، یکی از برجسته ترین نمایندگان سیاسی (نماینده ی مجلس در دوره های چهارم و پنجم ، اولین زن وزیر بهداشت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران) گفتگویی در خصوص اوضاع کنونی و مشکلات زنان انجام داد. خاطر نشان شد که کابینه پیشین نمایندگان ، علی رغم اینکه برخی از تصمیمات مهم را تصویب کرد اما آنها را اجرایی نساخت. امیدهای جدیدی از ساختار جدید مجلس در بین زنان ایرانی شعله ور می شود. اعلام شده است که به زودی در مجلس لایحه ی قانونی بررسی خواهد شد که اصلاحاتی در قوانین موجود در خصوص حقوق زنان در ایران صورت می دهد.
در خصوص مشکلات شدید حقوقی و لزوم ایجاد اصلاحات در قانون ، خانم فاطمه ثنایی نسب ، حقوقدان و پژوهشگر حوزه زنان و کارشناس برجسته حقوق بین الملل و حقوق خانواده وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه ای با مارینا الشعلان خبرنگار اسپوتنیک فارسی شرح می دهد:


این کارشناس توضیح می دهد که لزوم ارائه لایحه ی قانونی مربوط به اجرای برخی تغییرات در خصوص قوانین موجود برای حل بعضی از مسائل زنان بر این پایه و اساس است که زنان نیمی از جامعه ی ایران را تشکیل می دهند و حضور سیاسی — اجتماعی آنها در قوه های مقننه و قضاییه در مقایسه با مردان اختلاف اندکی دارد. مسئله ی مهم این است که در لایحه ی قانونی ارائه شده چنین مفادی باشد که قابلیت حمایت های دولتی را از بخش مشخصی از زنان فراهم آورد. خانم فاطمه ثنایی نسب می گوید:


فاطمه ثنایی نسب خاطر نشان می کند که بسیاری از قوانین پایه در واقع توسط اکثریت مردان در ایران تصویب شده است. بنابراین برای رسیدگی به طیف کلی مشکلات زنان و خانواده باید سطح شرکت زنان در سازمان های حقوقی ، سیاسی و قضایی بیشتر شود. و این در دستان دولت حاکم است. خانم ثنایی نسب می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала