محل دیدار اروپا و آسیا

© Sputnik / Konstantin Chalabov /  مراجعه به بانک تصاویر Города России. Казань
Города России. Казань - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز سفری به جمهوری تاتارستان به شهر قازان خواهیم داشت. قازان را سومین پایتخت روسیه می نامند. این شهر در ساحل رود ولگا در 800 کیلومتری شرق مسکو واقع است. در تاریخ قازان اسرار و معماهای لاینحل زیادی وجود دارد. یکی از آنها با تولد شهر در ارتباط است.

به روسیه خوش آمدید! امروز سفری به جمهوری تاتارستان به شهر قازان خواهیم داشت. قازان را سومین پایتخت روسیه می نامند. این شهر در ساحل رود ولگا در 800 کیلومتری شرق مسکو واقع است.
در تاریخ قازان اسرار و معماهای لاینحل زیادی وجود دارد. یکی از آنها با تولد شهر در ارتباط است. مطابق با افسانه های موجود، خان مغول برای بنیان گذاری قازان برای مشورت به نزد جادوگر رفت و پرسید — بهترین جا برای ساخت شهر جدید کدام است؟ جادوگر گفت در قزقان (دیگ) آب بریز و زیر آن آتش روشن کن و آن را در گاری بگذار و بگذار اسب ها آن را ببرند. هر جا که دیگ به جوش آمد، همانجا شهر را بساز. نام شهر نیز از همین کلمه « قزقان» گرفته شده است که به زبان روسی یعنی «قازان- دیگ» است.
در اولین 500 سال موجودیت خود، قازان مرکز بزرگ سیاسی در ترکیب اردوی طلایی بود و پایتخت خانشین قازان بود. اواسط قرن 16 تاریخ شهر ارتباط تنگاتنگی با نام ایوان گروزنی تزار روس داشت. از آن زمان مرحله جدید شکل گیری شهر آغاز شد ،اینبار در امپراطوری روسیه.
قازان عصر حاضر — سمبل همزیستی مسالمت آمیز اقوام، مذاهب و فرهنگ های مختلف است. کرملین قازان — مروارید معماری شهر یکی از زیباترین مجموعه های معماری روسیه است که در سال 1005 میلادی همزمان با شهر ساخته شد. کرملین قازان ، امیر های بولگار، جنگجویان چنگیزخان و خان های اردوی طلایی و تزارهای روس را به یاد دارد. در محوطه کرملین قازان یادبودهای روسی و تاتاری — کلیسای ارتدکس و مسجد اسلامی در کنار هم قرار دارند.
در سال 2005 میلادی به مناسبت 1000- مین سالگرد قازان در محوطه کرملین مسجد قل شریف گشایش یافت. این مسجد اصلی تاتارستان و بزرگترین مسجد اروپاست. قل — شریف نام آخوند اصلی خانشین قازان ، روحانی معتبر و روشنگر بزرگ قازان بود. یک حقیقت جالب: جهت ساخت مسجد بسوی مکه با دقت جواهر سازان از طریق ماهواره معین شد.

Празднование Курбан-Байрама в регионах России - اسپوتنیک ایران
مسجد مرجانی – قدیمی ترین مسجد قازان (ویدیو)
قل شریف به لحاظ اشکال معماری غیرعادی باعث شگفتی می شود. به عنوان مثال، گنبد اصلی آن شبیه « کلاه قازانی» — کلاه خان های تاتار است که به عنوان غنیمت جنگی پس از شکست قازان به مسکو آورده شد. این کلاه را می توان در اطاق اسلحه کرملین مسکو دید. از مجتمع مسجد به عنوان مرکز فرهنگی — روشنگری و علمی استفاده می شود. علاوه بر شبستان ها، اولین موزه فرهنگ اسلامی در روسیه در آنجا گشایش یافت. وسایل کلکسیون آن بیش از 2000 شیء و وسیله است — دستنوشته و لباس و غیره.
با گردش در قازان حتماً شیرینی « چاک — چاک» را امتحان کنید که از آرد و عسل به شکل گردو درست می شود. این سمبل مهماننوازی ملت تاتار است. چیزی شبیه رسم روسی که با نان و نمک به استقبال مهمانان می روند. چاک — چاکی به وزن یک تن که به مناسبت 1000- مین سالگرد شهر درست شد وارد کتاب رکوردهای گینس شد.
با سفر به قازان حتما به دریاچه « کابان» هم سری بزنید. ماهی در این دریاچه را می توانید در هر جا و هر زمانی صید کنید. می توان قایق و یا دوچرخه آبی کرایه کرد. برای بودن در طبیعت لازم نیست دور از شهر بروید. دریاچه در محدوده شهر قرار دارد.
بیش از 100 هزار توریست و دوستدار ورزش از سراسر جهان در زمان برگزاری اونیورسیاد 2013 به قازان سفر کردند. به همین تعداد مهمان در سال 2018 میلادی به قازان خواهند رفت. در آن زمان در روسیه و قازان به عنوان یک صحنه واحد بازی های قهرمانی جهان فوتبال برگزار خواهد شد. اعتبار ورزشی قازان با پیروزی های زیاد ورزشکاران محلی در مسابقات سراسر روسیه و بین المللی تحکیم می یابد. به این ترتیب « پایتخت سوم» روسیه که قازان را اغلب به این نام می نامند بتدریج پایتخت ورزشی روسیه می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала