گزارش و تحلیل

داعش و القاعده برای حمله به لبنان ائتلاف خواهند کرد

© Sputnik / الحزب الشيوعي اللبنانيلبنان
لبنان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرزهای لبنان و سوریه عمدتا یا در اختیار نیروهای تحت حمایت اسد و ایران هستند یا در اختیر شاخه سوریه القاعده یعنی جبهه النصره، و داعش در این میان نقش چندانی ندارد.

تصاحب این مرزها از سوی نیروهای تحت حمایت اسد و ایران در خاک سوریه، مسبب نوعی امنیت برای لبنان خواهد بود و متعاقبا تصاحب مرزها از سوی القاعده تنها پیامی که برای لبنان خواهد داشت، نا امنی ست.

القاعده و داعش از سال 2013 بر سر استراتژی داخلی به اختلاف خورده و این واقعه شروع استقلال عملی داعش بوده ولی آیا این به معنای جبهه گیری این دو گروه در تمام وقایع در مقابل یکدیگر است؟

القاعده قصد ورود و تصاحب خاک لبنان را دارد و برای عملی کردن این خواسته، دو روش را پیش خواهد گرفت. روش اول، حربه اختلافات مذهبی است تا به این وسیله در وهله اول بتوانند میان ارتش و حزب الله تفرقه ایجاد کنند و در وهله دوم بتوانند از میان ارتش لبنان به سربازگیری پرداخته و نوعی جنگ داخلی را بدون ورود گسترده نیروهای خود از سوریه به لبنان آغاز نمایند. روش دوم، اتحاد با داعش برای ورود به لبنان است. به طبع اتحاد میان این دو گروه تروریستی به افزایش قدرت آنها خواهد انجامید و همین مسئله کار را برای لبنانی‌ها سخت خواهد کرد. از سوی دیگر لبنان دارای چنان جذابیتی برای تروریست‎ها و حامیانشان است که برای تصاحب آن حاضر خواهند بود قسمتی از قلمرو خود در سوریه را فدای این هدف بزرگ کنند.

داعش و القاعده هدف مشترک دیگری نیز دارند که ائتلاف میان آنها را ممکن خواهد ساخت: کم کردن فشار نیروهای ائتلاف‎های خارجی در سوریه. ائتلاف کشورهای فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، هلند و… به رهبری ایالات متحده آمریکا از یک سو و ائتلاف کشورهای ایران، روسیه، حزب الله لبنان و ارتش سوریه از سوی دیگر عرصه را بر این دو گروه تروریستی در خاک سوریه به شدت تنگ کرده‌اند و آنها را در شرایط ویژه تصمیم گیری‌های تاریخی قرار داده‌اند.

هسته مرکزی القاعده در خاک سوریه نیست و این گروه در صورت شکست خوردن در سوریه به طور کامل منهدم نخواهد شد ولی داعش شرایطی متفاوت دارد. هسته مرکزی داعش بر خاک سوریه است و این کشور بجز خاک سوریه در هیچ کشوری به شکل عظیم دارای نیروهای قدرتمند نیست. این مسئله در آینده سبب تمرکز بیشتر نیروهای ائتلاف‌های خارجی بر روی نیروهای القاعده و تغییر استراتژی آنها در قبال این گروه خواهد شد زیرا در صورت ادامه روند فعلی از سوی ائتلاف به رهبری ایالات متحده، القاعده و مشخصا جبهه النصره با توجه به پشتیبانی کشورهای منطقه و نفوذ سران این گروه در میان تصمیم گیرندگان سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس، به گزینه بسیار خطرناک‌تری نسبت به داعش تبدیل خواهند شد.
این مسائل داعش و القاعده را به سوی ایجاد ائتلاف برای حمله و نفوذ به خاک لبنان ترغیب خواهد کرد و از این روی آینده سختی در انتظار لبنان در نبرد با این ائتلاف تروریستی خواهد بود.

نویسنده: مانی محرابی، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل بین الملل

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала