گزارش و تحلیل

سازمان ملل متحد: در سال 2015 در افغانستان بیش از 3500 تن از افراد بی دفاع جان باختند

© AFP 2023 / Paul J. Richardsحضور 9800 سرباز آمریکایی در افغانستان و محتاط شدن ایران
حضور 9800 سرباز آمریکایی در افغانستان و محتاط شدن ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در گزارش سازمان ملل متحد آمده است: تعداد افراد بی دفاع کشته شده و مجروح در افغانستان به حد بی سابقه 11 هزار نفر رسیده است. آنها عمدتا ساکنان محلی بوده و تعداد کودکان در میان آنها بسیار زیاد است.

پس از خروج یگان های آمریکا و ناتو از افغانستان زورگویی در این کشور دائما رو به افزایش است. این در حالی است که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا 10 هزار نفر از نظامیان خود را در این کشور باقی گذاشته است.

اوباما در این رابطه گفت:

"عملیات نظامی آمریکا در افغانستان به پایان پر مسئولیت خود رسید. نظامیان آمریکایی از این به بعد در روستا ها و دره های افغانی کشیک نمی دهند. یگان های ما در عملیات زمینی علیه طالبان شرکت نمی کنند. الان خود افغان ها به این کار اشتغال دارند و مسئولیت در قبال تامین امنیت این کشور به عهده آنها است. صاحبنظران تعداد بی سابقه ی کشته شدگان در میان افراد بی دفاع را با تشدید رویارویی بین طالبان و نیروی امنیت افغانستان مربوط می دانند. علت دیگر ذکر شده در گزارش — حملات شبه نظامیان و اعمال افراد انتحاری است.

خانم "دانیل بل" رییس دپارتمان حقوق بشر هیات مساعدت به افغانستان وابسته به سازمان ملل متحد گفت:

"در این گزارش توجه عمده ای به دفاع از حقوق زنان و کودکان شده است که بخش عمده ی در معرض آسیب این کشور را تشکیل می دهند.

ساکنان محلی روستا های افغانستان با خبر نگار "راشا تودی" صحبت کردند و وضع امور را توصیف نمودند، یک مرد چنین تعریف کرد:

"من در خانه با دختر دوساله ام بازی میکردم و ناگهان گلوله ای خمپاره انداز به پشت دخترم اصابت کرد. زنم هم جراحات سنگینی بر داشت".

یک فرد بی پناه دیگر افغانی گفت:

"من تقریبا ساعت 8 صبح صدای انفجار را شنیدم. بعد پسر خودم را دیدم که در حال مرگ بود. تصور کنید چه منظره وحشتناکی است: پسرت در خاک و خون غلطیده و تو در غم و اندوه گریه می کنی".

"نیکلاس هیس" رییس هیات مساعدت به افغانستان وابسته به سازمان ملل متحد اظهار داشت: "پشت سر این ارقام واقعیت دلخراشی قرار دارد: کودکان معلول، و افرادی که در غم از دست دادن نزدیکانشان اشک می ریزند. "

"گارت پورتر" مقاله نویس و مورخ آمریکایی می گوید: ائتلاف به ریاست آمریکا نتوانست از اعمال طالبان جلوگیری کند. وی در ادامه گفت:

هدف رسمی مداخله نظامی آمریکا در افغانستان مهار کردن طالبان بود تا شبه نظامیان آن قادر نباشند مواضع خود را تقویت کنند. ولی اتفاقی کاملا معکوس رخ داد. طالبان مقتدرتر شده و با شدت بیشتری به عملیات جنگی دست می زنند. این شکست بزرگ نظامیان و دولت آمریکا است. شاید مداخله واشنگتن به نتیجه معکوسی منجر شد: مقاومت اهالی محلی در برابر مقامات افغانستان افزایش یافت و طالبان از حمایت بیشتری برخوردار شدند. گمان می کنم که اطمینان طالبان به پیروزی به پیشروی شان در کشور کمک کرد".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала