گزارش و تحلیل

پسر شیخ المنر: پدرم از مظلومین دفاع می‌کرد

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisواکنش شیعیان عراق، لبنان و یمن به اعدام شیخ باقر النمر
واکنش شیعیان عراق، لبنان و یمن به اعدام شیخ باقر النمر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دوم ژانویه 2016 وزارت کشور عربستان سعودی اعدام 47 نفر از جمله شیخ النمر روحانی شیعه را اعلام کرد. مقامات عربستان ادعا کردند که آن‌ها به فعالیت‌های تروریستی اشتغال داشتند ولی محمد النمر پسر شیخ المنر می‌گوید که رسانه‌ها وضع واقعی امور را تعریف نمی‌کنند.

از حکایت پسر النمر پیدا است که همه، شیخ النمر را دوست داشتند. او گفت: «در شهر بومی ما و در خارج همه پدر من را دوست داشتند و می‌دانستند که وی انسان بزرگوار و شرافتمند است».

پسر النمر افزود: «پدرم داستان بازداتش خود را برای ما بازگو کرد. پلیس او را تعقیب می‌کرد، وی رانندگی می‌کرد و پلیس ها از پشت ماشین او را زدند، ماشین با دیوار برخورد کرد. آن‌ها به ماشین نزدیک شده و پدر را بزور از ماشین بیرون کشیدند و چهار بار از نزدیک به پاهای او شلیک کردند».

محمد تأکید کرد که پدر او سلاح نداشته ولی این امر سبب نشد که پلیس به او تیراندازی نکند. یک پلیس به پای چپ او شلیک کرد و در نتیجه استخوان ران و لگن او شکسته شد.

پسر النمر گفت که پس از این پدر را به بیمارستان بردند ولی به او کمکرسانی لازم را نکردند. وی در طول سه هفته با زنجیر به تخت خواب بسته بود هر چند که بدون این هم نمی‌توانست راه برود. آن‌ها همه گلوله ها را از بدن او بیرن نکشیدند و یک گلوله باقی‌مانده دائماً سبب درد شدید می شد».

آخر اختلافات ایران وعربستان به کجا خواهد کشید - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا بحران اخیر با عربستان به ضرر ایران شد؟
 پدرم حتی با خوردن داروی مسکن نمی‌توانست عادی بخوابد و در طول سال کامل از درد بیدار می شد.

به گفته محمد، پسر روحانی معدوم شیعه، مقامات عربستان هیچ کسی را دوست ندارند که دارای دیدگاه و صدای آزاد باشد و اما پدر وی از دولت عربستان دعوت می‌کرد که تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند. منظور وی تنها شیعیان یا سنی‌ها نبود منظورش همه مظلومین ازسوی مقامات محلی بود.

پسر النمر گفت: «شیخ النمر تسلیم نمی‌شد و باز هم به عدالت فرا می‌خواند و این همان چیزی است که آن‌ها از آن خوششان نمی آمد. پدرم می‌دانست که آن‌ها بالاخره او را خواهند کشت و چند بار در این باره سخن گفته بود ولی می‌گفته که خون ما کوچکترین بها بابت ارزش‌های ما است».

به گفته محمد، الان خانواده‌شان سعی می‌کند جسد پدر فقید را کسب کند تا بطور شایسته آنرا خاکسپاری کند ولی این، کار ساده‌ای نیست.

پسر النمر گفت: «ما می‌خواهیم با او وداع کنیم ولی آن‌ها حتی پس از مرگ، او را در بازداشت نگاه می‌دارند و او را در جایی بستند و ما نمی‌دانیم که آن‌ها با او چکار می‌کنند».

محمد گفت: «من گمان می‌کنم که سیاستمداران و فعالین می‌دانند که در عربستان چه می‌گذرد ولی رسانه‌ها وضع حقوق بشر در این کشور را پوشش نمی‌دهند».

ایران اعدام رهبر شیعیان عربستان را شدیدا محکوم کرد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران – عربستان سعودی: جنگ نیابتی
گفتنی است که ایران و عراق در رابطه با اعدام شیخ النمر روحانی شیعه بوسیله مقامات عربستان اعتراض کردند و در چند شهر بی نظمی ها شروع شد و در تهران معنرضان به سفارت عربستان حمله کردند و این کشور مناسبات دیپلماتیک با ایران شیعه را قطع کرد.

لیکن آمریکا از اعمال عربستان سعودی که در یک روز 47 نفر را اعدام کرد انتقاد نکرد و از این گذشته وزارت امور خارجه آمریکا اعلام نمود که واشنگتن عربستان سعودی را در رابطه با تنش فزاینده مناسباتش با ایران را آرام نخواهد کرد. روسیه با چنین واکنش غرب ابراز تعجب کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала