گزارش و تحلیل

امتناع اوکراین از پرداخت بدهی به روسیه

© Fotolia / Designer491امتناع اوکراین از پرداخت بدهی به روسیه
امتناع اوکراین از پرداخت بدهی به روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیانیه کیف در خصوص تعلیق در پرداخت بدهی برای مسکو غیر منتظره نبود.

مقامات روسیه قصد دارند از موقعیت خود دفاع کرده و معتقدند که اوکراین موظف است بدهکاری خود را بازپس دهد.
مدت زمان تصفیه حساب بدهی اوکراین به میزان 3.075 میلیارد دلار به روسیه ، بیستم دسامبر بود. کابینه وزرای اوکراین جمعه ی گذشته تعلیق در پرداخت بدهی را اعلام کرده و اطلاع داد که آماده است برای این بدهی با روسیه به دادگاه برود.
روسیه قصد دارد اقدامات قانونی و قضایی را تا به آخر اجرا نماید و مطمئن است که اوکراین شانس برنده شدن در این پروسه را ندارد. سرگی استورچاک ، معاون وزیر دارایی روسیه ضمن نقد و بررسی تصمیم مقامات اوکراین در خصوص تعلیق ، بیان داشت که اوکراین تعهدات مستقل را با بدهی های شرکتی مخلوط کرده است. تصمیم اوکراین تاکتیک مقامات روسیه را در ارتباط با اجرا کردن طرح مربوط به آغاز اقدامات قضایی با بدهکار را تغییر نمی دهد.
آناتولی آکساکوف ، رئیس کمیته سیاست اقتصادی دومای دولتی بیان داشت که تعلیق در پرداخت بدهی توسط اوکراین تصمیم غیر قانونی و نقض حقوق بین المللی است، اگر دولت روسیه پرونده ی کیف را به دادگاه بین المللی ارجاع دهد حتما برنده خواهد شد.
روسیه پیشتر آمادگی خود را برای برنامه ریزی مجدد بدهی اعلام کرده و تصمیم گرفته بود بازپرداخت یک میلیارد در سال های 2016 تا 2018 را تحت شرایط ارائه ضمانت از طرف مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا و یا یکی از سازمان های مالی بین المللی بپذیرد. در عین حال آنها از ارائه ی چنین ضمانتی امتناع کردند. پس از آن رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به کابینه وزرای روسیه دستور داد که اوکراین را در صورت عدم پرداخت بدهی، به دادگاه فراخواند.
آقای استورچاک توضیح داد که در ارتباط با حقیقت مستند طی اتمام مهلت ده روزه پس از تاریخ پرداخت بدهی که اوکراین موظف به پرداخت آن بود یعنی بیستم دسامبر ، عدم پرداخت محسوب می شود. بدین ترتیب علی رغم تعلیق ما همانند سابق برای مصلحت ، روند دادگاهی را تنها پس از اتمام مهلت ده روزه آغاز می کنیم.
پس از سخنرانی استورچاک ، ناتالیا یارسکو، وزیر دارایی اوکراین بیان داشت که اوکراین آماده است برای بدهی با روسیه مذاکره کند و همچنین برای حل مسئله پیش از دادگاه ابراز امیدواری نمود. در عین حال نخست وزیر اوکراین آرسنی یاتسنیوک بیان داشت که مقامات اوکراین آماده اند به خاطر این بدهی با روسیه به دادگاه بروند.
به عقیده ی سرگی استورچاک ، معاون وزیر دارایی روسیه، همتاهای وی در اوکراین به عنوان اعضای بالقوه روند قضایی هیچ شانسی برای پیروزی ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала