خطر ورشکستگی

© Fotolia / ki33خبر اقتصادی روزنامه
خبر اقتصادی  روزنامه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیش بینی ها نگران کننده هستند.

موضوع  ورشکستگی احتمالی  روسیه به رشد و توسعه  اقتصادی  در سطح سیاسی  گذار کرده است.  بحث  در این باره  بدون هرگونه پیش شرط  واقعی  زمانی بروز می کند  که باید جهات  منفی  در سیاست روسیه پیدا شوند.  اما کارشناسان  معتقدند که این تلاش ها  به احتمال زیاد به داستان های ترسناک سیاسی  ختم شود.

متأسفانه پیش بینی  ها نگران کننده هستند. افت قیمت نفت، امتناع از   حمایت مالی  بازار غربی  می بایست  روسیه را وادار  به اعلام ورشکستگی  در بدهی  های خارجی کند.  اما طرفداران  این تئوری این نکته را  فراموش کردند  که  روسیه می تواند هم در اروپا  و هم در بازار های  آسیایی پول قرض بگیرد. بعلاوه، نسبت درصدی  بدهی و تولید ناخالص ملی  در رابطه با روسیه بالاتر از  سطح بحرانی است.

والنتین کاتاسونوف  پروفسور  کرسی امور مالی بین المللی  دانشگاه روابط بین الملل مسکو در این خصوص گفت: به عقیده من،  روسیه در مقایسه با دیگر کشورها با ریسک کمتری مواجه است. عملا  در تمام کشورهای  اروپا  ریسک ورشکستگی در رابطه با بدهی دولتی  بمراتب بالاتر است. کافیست به  آمار رجوع کنیم.  اواخر  سال جاری  و حداکثر  اوایل  سال آینده در اروپا سطح  بدهی  کشورها می تواند  از 100 درصد  کل تولید ناخالص ملی  فراتر برود.  در رابطه با روسیه این نسبت اگر اشتباه نکنم  در سطح 40 درصد قرار دارد. در اروپا می توان بشکل متفاوتی  بدهی کشور را محاسبه کرد:  با حساب شرکت های  دولتی یا بدون  حساب شرکت های دولتی. بهر حال تحت هر نوع  روش محاسبات  روسیه در آن گروه کشورها قرار دارد  که موفق ترند.

البته نباید فراموش کرد که اقتصاد روسیه  وابستگی زیادی به قیمت های  نفت دارد.  اما حتی در این مورد نیز، روسیه از پول کافی برای پرداخت بدهی  خارجی در آینده نزدیک برخوردار است. نباید دست به پیش بینی های « آخرالزمانی»  برای آینده دور زد:  اقتصاد جهانی  طی سال های اخیر سورپریزهای زیادی  به ارمغان آورد.  اما حتی اگر قیمت  موادانرژی زا  شدیدا افت کند، روسیه  از  امکان مانور برخوردار است.

الکساندر  کنوبِل  نامزد علم  اقتصاد ، رئیس  مرکز پژوهش های  تجارت جهانی  « ران هیگس»  وابسته به ریاست جمهوری  فدراسیون روسیه در این خصوص گفت:  اقتصاد روسیه واقعا  وابستگی زیادی به  قیمت جهانی مواد انرژی زا دارد. از اینرو  احتمال ورشکستگی  در صورتی  که قیمت نفت خیلی پایین باشد زیاد است.  فعلا نمی توان گفت که قیمت نفت خیلی پایین است.  در سطح قیمت 60-50 دلار  در ازای هر بشکه نفت،  روسیه با هیچگونه خطر ورشکستگی روبرو نیست. زیرا روسیه می تواند تمام وظایف خود را  در سطح چنین قیمتی به انجام برساند.  موضوع دیگر آن است که این موضوع می تواند  بر  اقتصاد و سطح زندگی تأثیر بگذارد، اما ضرورتی ندارد از ورشکستگی صحبت شود. به عقیده تعدادی از  تحلیلگران غربی ، ورشکستگی ممکن است  در صورتی بروز کند که قیممت نفت  زیر 25 دلار در ازای هر بشکه نفت برسد. این یک سناریوی  واقعی تر است. زیرا تحت چنین قیمتی دو گزینه  خواهد بود: یا همان گزینه ورشکستگی و یا  تجدید نظر ریشه ای در بودجه  و  امتناع از  بعضی تخفیفات  اجتماعی.

شایان ذکر است  که طی چند ماه گذشته  تعداد  تفاسیر تحلیلی که ورشکستگی روسیه  در روزهای نزدیک را پیش بینی کردند کاهش یافته است.  یا کارشناسان  وضعیت واقعی  اقتصاد روسیه  را مشاهده کردند  و نمی خواهند  دست به تحریف  تصویر واقعی بزنند، یا  سفارش سیاسی  سناریوی منفی  نتیجه نداده است. بهر حال، به عقیده کارشناسانی که در گفتگو با « سپوتنیک» شرکت کردند،  اساس عینی برای پیش بینی  ورشکستگی  روسیه وجود ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала