سرگئی لاوروف: فکر اینکه رفتن بشار اسد همه مسایل سوریه را حل خواهد کرد خیال خام است

© Sputnik / Valeriy Melnikovدر جستجوی راه حل مساله قره باغ
در جستجوی راه حل مساله قره باغ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری سوچی پس از دیدار با فریدون سنیراوغلو همتای ترکی خود اعلام کرد که مسکو و آنکارا در خصوص حل مساله سوریه، دارای موضع مشترک هستند، بعلاوه آنها علاقمند به برقراری دیالوگ سیاسی تمام عیار در باره سوریه، تحت سرپرستی سازمان ملل متحد می باشند.

لاوروف گفت: "ما در خصوص حل و فصل مساله سوریه دارای علاقمندی مشترک به مساعدت به آغاز روند سیاسی به سرپرستی سازمان ملل متحد  مطابق توافقاتی هستیم که حتی در 2012 با شرکت روسیه و ترکیه حاصل شده بودند. این، باصطلاح اعلامیه ژنو است. این روند باید با اهمیت، مشخص و دارای هدف رسیدن به نتیجه باشد.

Президент Сирии Башар Асад - اسپوتنیک ایران
بشار اسد: تهران تکنیک آلات نظامی را در اختیار ما می گذارد

به عقیده وزیر روس نیرو هایی که در سوریه و خارج از آن با داعش مقابله می کنند باید برای مبارزه با تروریسم متحد شوند. ائتلاف بین المللی هم نباید امکان های ارتش سوریه در مبارزه با تروریست ها را رد کرده و شیفته به بازی های ژئوپلیتیک شود. هیچ دلیلی ندارد که از همکاری با رهبری سوریه امنتاع ورزیده شود که اولا با خطر تروریستی مقابله می کند و ثانیا رییس جمهور این کشور فرمانده  یگانه نیروی فعال زمینی  است که قادر است با تروریسم مقابله کند و صرف نظر کردن از این نیرو و نادیده گرفتن امکان های ارتش سوریه به عنوان شریک و متحد در مبارزه با داعش، به معنای قربانی دادن امنیت کل منطقه به یک نوع حساب های ژئوپلیتک  است.

وی تاکید کرد که ایده ای در این باره که رفتن بشار اسد از پست ریاست جمهوری منطقه را از شر تروریسم نجات خواهد داد خیال خام است.

Участники митинга в поддержку президента Сирии Башара Асада и президента России Владимира Путин в Латакии, Сирия - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
توافق عمل ایران و روسیه بر راهکار بحران سوریه

لاوروف گفت: "شرکای ما در برابر این گزینه قرار دارند که یا باز هم پافشاری کنند که تنها رفتن پرزیدنت اسد منطقه را از خطر تروریسم نجات خواهد داد و من گمان می کنم که لزومی ندارد کسی را متقاعد کنیم که این یک خیال خام است و یا با همه مشکلاتی که هست به همکاری با همه کسانی بپردازند که علاقه صادقانه ای دارند اجازه ندهند که این منطقه دارای ارزش تاریخی بی نطیر متلاشی شود".

به عقیده لاوروف، ممکن نیست به نفع ملاحظات آنی سیاسی داخلی و خارجی از همکاری ها برای نجات این منطقه صرف نظر کنیم. و همه اقدام های ضد  تروریستی باید با رعایت حقوق بین المللی و منشور سازمان های بین المللی انجام شده و نباید به بی قانونی تبدیل شوند.

در ضمن وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که فقط خود سوری ها می توانند سرنوشت سوریه را تعیین کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала