گزارش و تحلیل

تجاری شدن صنعت هسته ای ایران نیازمند همکاری نزدیک با روسیه

© AP Photo / Mehdi Ghasemi, Fileتجاری شدن صنعت هسته ای ایران نیازمند همکاری نزدیک با روسیه
تجاری شدن صنعت هسته ای ایران نیازمند همکاری نزدیک با روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی اکبر صالحی ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن سخنرانی در مراسم افتتاحیه مجموعه ی اتمی " شهید علیمحمدی" در تاسیسات مربوط به غنی سازی اورانیوم فردو اعلام کرد که تهران پروژه ی پانزده ساله برای توسعه ی برنامه ی هسته ای خود دارد که هر پنج سال از نو بررسی خواهد شد.

به گفته ی این مقام ، پروژه ی پانزده ساله مربوط به توسعه ی انرژی اتمی در چهارچوب پروتکل مربوط به منع گسترش تسلیحات هسته ای  بوده و بعدا برای بررسی به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال خواهد شد.

همچنین در چهارچوب این پروژه ساخت مرکز درمانی ویژه و همچنین دو نیروگاه برق اتمی کوچک در جنوب استان بوشهر برای تولید آب آشامیدنی نیز مد نظر است. به گفته ی صالحی مسئله ی مهم در این برنامه تجاری کردن صنعت هسته ای کشور است.

آیا این پروژه موفقیت آمیز خواهد بود؟ چه دستاوردهایی در زمینه ی انرژی هسته ای در چهارچوب اجرای این برنامه ی 15 ساله ارائه خواهد شد: به استثنای تولیدات میهنی یا همراه با فن آوری های تولید شده با روسیه ؟

حسن بهشتی پور ، کارشناس مسائل انرژی اتمی و تحلیل گر سیاسی کانال انگلیسی زبان پرس تی وی در خصوص این موضوع می گوید:

همانطور که این کارشناس خاطر نشان نمود، ایران ضمن لغو تحریم ها می تواند نه تنها دستاوردهای خود را در زمینه ی هسته ای ارائه کرده بلکه در وهله ی اول فن آوری های تولید مشترک با روسیه را معرفی می کند. ایران توسعه ی آینده ی این روند را در کار مشترک و همکاری با کشورهای ذینفع  می داند. حسن بهشتی پور می گوید:

 ما به زودی می فهمیم که نتیجه ی برنامه ی 15 ساله ی ایران برای توسعه ی انرژی اتمی چطور خواهد بود ، زمانی که توافق جهانی بدست آمده در ماه ژوئیه بین ایران و گروه 5+1 میانجیان بین المللی تصویب گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала