نقاشی های فضانورد "الکسی لئونوف" تازه در لندن به نمایش گذاشته می شود

© Sputnik / Alexander MokletsovКосмонавт Алексей Леонов
Космонавт Алексей Леонов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در لندن در چارچوب نمایشگاه منحصر بفردی با عنوان "فضانوردان: پیدایش عصر فضا" آثار "الکسی لئونوف" از جمله نمایی نقاشی شده در فضای باز کیهانی به معرض دید عمومی گذاشته خواهد شد. رسانه های انگلیس نوشتند که اکثر اشیای نمایشی برای اولین بار به خارج از روسیه برده شده است.

به نوشته روزنامه "گاردین" این نمایشگاه از 18 سپتامبر سال جاری تا 13 مارس 2016 در موزه علوم لندن کار خواهد کرد. گفته می شود که نقاشی  "طلوع آفتاب" ترسیم شده بدست انسان در فضای باز کیهانی از این لحاظ جالب است که همراه با سفینه فضایی "واسخود — دو" بدور کره زمین چرخیده و حالا  برای اولین دفعه  روسیه را ترک می کند و همراه با 150 اثر در لندن به نمایش گذاشته خواهد شد.

خانم "ناتالیا سیدلینا" سرپرست این نمایشگاه در باره این تصویر نقاشی شده با مداد  رنگین گفت: "تصور کنید که شما گرمتیرن پوشاک را تن کرده و بالای آن کاپشن و شلوار اسکی هم نصب کردید. شما که در کشتی فضایی خیلی کوچکی هستید در صندلی محکم بسته شده قرار دارید و با سرعت سرسام آور در حال پرواز بدور کره زمین هستید".

سفینه فضایی برای یک نفر طراحی شده بود ولی دو نفر را در آن جا دادند. در برابر لئونوف این مساله قرار داشت که چطور می تواند در شرایط بی وزنی از مداد و کاغذ استفاده کند. مثلا مداد بوسیله نخ های  لاستیکی به دستبند محکم بسته شد. واقعا وحشت بود. ولی وی می خواست سیر زمان را متوقف کرده و این لحظه را با دیگران در میان بگذارد.

لئونوف این طرح مدادی را 18 مارس 1965 کشید. به گفته خانم سیدلینا "این نماد ارتباط علوم و هنر و اهمیت هنر و نقاشان برای نزدیک کردن زمین به فضا است".

لئونوف به نقاشی پرتره های همتایان خود و مناظر کره زمین از فضا ادامه داد و در نمایشگاه لندن همچنین تابلوی وی با عنوان "بر فراز دریای سیاه" و یک پرتره از خود نشان داده خواهد شد. وی در این نقاشی راه پیمایی  تاریخی خود را از کشتی به فضای باز ترسیم کرد.

خانم سیدلینا با اشاره به بی نظیر بودن این نمایشگاه گفت: برای بار اول است که ما آثار استثنایی را که اکثر آنها در واحد های بسته قرار داشته و هرگز به خارج از روسیه برده نشده بودند به لندن می آوریم. یک تعداد از آنها لقب اشیای محرمانه داشت و ما بایستی این لقب را از آنها بر داریم.

به گزارش گاردین در این نمایشگاه همچنین تصاویری از "کنستانتین تسیولکوفسکی" پیش آهنگ موشکسازی روسیه و کاپسول "واستوک-6" که "والنتینا ترشکووا" بوسیله آن در 1963 راهی فضا شد نشان داده خواهد شد.

گاردین سخنان "یان بلاتچفورد" مدیر موزه علوم لندن را نقل قول کرده که گفته است: این نمایشگاه از میان آنهایی است که تنها یک بار در زندگی اتفاق می افتند. طول سال ها و صرف مساعی عظیم تیم موزه علوم  لازم بود تا این نمایشگاه بوقوع بپیوندد. برنامه‌ فضایی روسیه — یکی از دستاورد های بزرگ فکری، علمی و مهندسی قرن 20 است. من بسیار خوشحالم که ما توانستیم چنان آثار هنری زیاد روسیه مرتبط به فضا را جمع کنیم تا بطور شایسته از دستاورد های روسیه مباهات کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала