گزارش و تحلیل

روسیه همراه با اروپا به مطالعه مریخ ادامه خواهد داد

© REUTERS / Dominic EbenbichlerУчастник имитации миссии на Марс едет на квадроцикле в Австрии
Участник имитации миссии на Марс едет на квадроцикле в Австрии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس فضایی اروپا ESA و "روس کاسموس" روسیه به مطالعه مریخ ادامه خواهند داد.

توافقنامه مربوطه در نمایشگاه فصاهوای "ماکس- 2015" در ژوکوفسکی واقع در حومه مسکو به امضا رسید. در برنامه مشترکر ESA  و    روسکاسموس تحت عنوان ExoMars  تجسس ردپای زندگی گذشته و کنونی در بهرام در نظر گرفته شده و این امر برای تدارک هیات های اعزامی آینده برای پرواز به مریخ اهمیت دارد.

"ایگور کوماروف" رییس روس کاسموس به سطح بالای اعتماد در روابط با شرکای اروپایی اشاره کرده تایید نمود که پرتاب دور اول موشک حامل "پروتون" در ماه ژانویه 2016 بعمل خواهد آمد و دوم سپتامبر از پایگاه فضایی بایکانور اولین خدمه  بسوی ایستگاه بین المللی فضایی پرتاب خواهد شد و در ترکیب آن فضانورد اروپایی Andreas Mogensen شهروند دانمارک خواهد بود. کوماروف در ماکس — 2015 گفت:

ما مسایل مرتبط به تغییر برنامه‌ پرواز ها و کار در  ایستگاه بین المللی فضایی را بررسی کردیم. پروژه های تسخیر فضای دور و پرواز ها بسوی مرخ و ماه باید بین المللی باشند. کار و جنبه فعالیت آژانس های فضایی باید دور از سیاست باشد.

رییس آژانس فضایی اروپا Johann-Dietrich Wörner  نیز معتقد است که بحران سیاسی در مناسبات میان روسیه و غرب نباید همکاری کیهانی را در بر بگیرد و داشتن همکار مطمئنی مانند مشارکت ما با روس کاسموس از این مهمتر است. وی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت:

همکاری های ما بسیار اطمینانبخش و با اعتماد است. ما می دانیم که در انجام پرواز ها به مریخ و ماه بهمدیگر احتیاج داریم. خوشحالم که ما دارای چنین مناسباتی هستیم. نگه داشتن تماس ها در شرایط بحران از اهمیت خاص برخوردار است. در این دوره بحرانی  علم و تحقیقات فضایی می توانند "پل متصل" باشند. اگر ما می خواهیم که دوره  پس از بحران فرا برسد نباید کاری شود تا همکاری ها متوقف شود. در این روند فضانوردی می تواند نقش قطعی ایفا کند. فقط پروژه سایوز — آپولو شوروی و آمریکا را در زمان جنگ سرد را بیاد بیاوریم. الان جهان، سراسری شده  و  آژانس فضایی اروپا می تواند در این امر نقش خود را ایفا کند و من حاضرم به این کار مساعدت کنم.

بدبینان می گویند که پیاده کردن طرح های فضایی گسترده  سرمایه گذاری خوبی در دوره بحران اقتصادی — پولی نیست. در ESA  بر این نظر هستند که تقسیم حوزه مسوولیت و سرمایه گذاری ها امکان خواهد داد که از مصرف پول های بودجه ای کاسته شده و پیشرفت دادن علم و صنعت کشور های عضو دو طرف بطور مطمئن تامین شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала