گزارش و تحلیل

اتحادیه اروپا عملیات نظامی در مدیترانه را برنامه ریزی کرده است

© AFP 2023 / Alberto PizzoliИтальянский полицейский охраняет мигрантов, ожидающих в порту Лампедуза парома до Сицилии
Итальянский полицейский охраняет мигрантов, ожидающих в порту Лампедуза парома до Сицилии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه اروپا آغاز عملیات نظامی در مدیترانه بقصد مبارزه با قاچاقچیانی که مهاجران غیر قانونی از آفریقای شمالی به اروپا را منتقل می کنند برای ماه ژوئن برنامه ریزی کرده است.

دیروز در بروکسل وزیران خارجه و دفاع کشور های عضو چنین تصمیمی گرفتند. ولی موضع مسکو می تواند در برابر  تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد لازم در این مورد مانع ایجاد کند.

در جلسه مشاوره  شورای اتحادیه اروپا در بروکسل وزیران خارجه و دفاع  کشور های عضو اتحادیه اروپا جمع شده  و موضوع اصلی مورد بحث شان سیاست امنیت و دفاع آن اتحادیه بود و لذا همچنین از ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو دعوت شد. وزیران اروپایی عملیات نظامی آن اتحادیه در مالی، سومالی و بوسنی و موقعیت در نزدیکی این اتحادیه — در اوکراین و مدیترانه را بررسی کردند.

Мигранты на судне у берегов Ливии - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مهاجرت جهانی: از جوی آب تا رود خروشان

مساله مهاجرت غیر قانونی چندین سال است که درد سر کشورهای اروپایی شده. پس از آن که در آوریل امسال در جنوب سواحل ایتالیا یک کشتی سانحه دید و بر اثر آن بیش از 800 آواره لیبیایی کشته شدند کمیسیون اروپایی طرح جدید اصلاحات سیستم مهاجرت اتحادیه اروپا را منتشر کرد. احتمالا اصلاحات در چهار راستا اجرایی شود: نجات افراد در حال سانحه در مدیترانه، تکمیل سیاست قبول مهاجران غیر قانونی، اصلاحات واگزاری پناهندگی و جلوگیری از عبور غیر قانونی  از مرز های اتحادیه اروپا.

در جلسه دیروز بند اخیر مورد بررسی قرار گرفت. عمدتا این سووال مورد بررسی بود که اختیارات نظامیان اروپایی در مدیترانه تا چه اندازه وسیع خواهد بود. فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از آغاز نشست حضار را به تدارک این عملیات دعوت کرد و اعلام نمود که مداخله نظامی در لیبی در نظر گرفته نشده است.

Мигрант позирует в футболке с надписью Italia после прибытия в иммиграционный центр Palazzolo Acreide - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نگرانی اروپا، موج جدید مهاجرت

خانم موگرینی در پایان نشست تایید کرد که به موازات کار با "کشور های خروج" و تقویت ابزار موجود برای مبارزه با مهاجرت غیر قانونی اتحادیه اروپا به تدارک عملیات نظامی در مدیترانه می پردازد. ستاد عملیات در رم مستقر می شود، پایتخت کشوری که موج مهاجران آفریقایی آنرا سرازیر کرده. خانم موگرینی اعلام کرد: "ما قصد داریم که تصمیم آغاز این عملیات را در همایش سران اتحادیه اروپا در آخر ژوئن اتخاذ کنیم". برنامه ریزی می شود که نیرو های دریایی کشور های اتحادیه اروپا حریم  آبی مدیترانه را کنترل کرده و از وقوع فجایع جدید و حمل غیر قانونی مهاجران جلوگیری کنند.

راستش مبتکران این اصلاحات می توانند با دشواری روبرو شوند. اکثر کشور ها بر این عقیده هستند که راه اندازی این عملیات بدون صدور قطعنامه ویژه شورای امنیت سازمان ملل میسر نیست. خانم موگرینی نیز دیروز همین را گفته. در یک زمان قبلا بروکسل اعلام کرده بود که قرار است در چارچوب این عملیات کشتی هایی محو شوند که قاچاقچیان بوسیله آنها مهاجران را بطور غیر قانونی و از این مهمتر با به خطر انداختن زندگی شان حمل می کنند. این گونه راه حل مساله باعث واکنش شدید روسیه شد و "ولادیمیر چیژوف" نماینده دایمی روسیه در اتحادیه اروپا هم اینک اعلام کرد که مسکو از نابودی کشتی ها بدون حکم دادگاه و با نقض حق مالکیت حمایت نخواهد کرد.

بدین ترتیب اگر کشور های اتحادیه اروپا ماده مربوطه را نرم تر نکنند روسیه از آن، در شورای امنیت حمایت نکرده و با شرایط معیینی می تواند آنرا وتو کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала