گزارش و تحلیل

زندگی باراک اوباما در دو خانه

© AP Photo / Jacquelyn Martinزندگی باراک اوباما
زندگی باراک اوباما - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس امنیت امریکا قصد دارد یک کپی دقیق از کاخ سفید بسازد تا امنیت رییس جمهور را بیشتر کند.

اداره مسئول نگهبانی از رییس جمهور و مقامات بلندپایه امریکا می پردازد، می خواهد در فاصله 20 مایلی از محل کاخ سفید ماکتی را برای آماده ساختن کادر خود بنا کند. هزینه های ساخت این ماکت در حدود 8 میلیون دلار است. این مبلغ کم نیست، اما در مقایسه با زندگی مقامات کشور زیاد هم نیست.

روزنامه «نیویورک تایمز» می گوید که ایده کپی کاخ سفید به خاطر انتقادات شدید کارشناسان نسبت به اداره امنیت و ناکارآمد خواندن آنها در تامین امنیت صورت گرفته است. در یک سال گذشته اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته اند. مهمترین این اتفاقات ورود بدون مانع عمر گونسالز یک مرد 42 ساله به محل اقامت رییس جمهور بود. روز 19 سپتامبر این مرد از طریق درب اصلی ورودی وارد ساختمان شد و تنها سختی ورود برای او عبور از حصارهای چدنی بوده. تا پیش از اینکه نگهبانان به خود بجنبند، او توانست از چند سالن اصلی عبور کرده و حتی به اتاق خواب اصلی رییس جمهور برود. باراک اوباما و خانواده اش درست ده دقیقه پیش از آن برای یک دیدار غیررسمی با هلی کوپتر از ساختمان بیرون رفته بودند. این مرد یک چاقو همراه خود داشت و در ماشین هم یک تبر و هشتصد گلوله داشت. از همان زمان بود که انتقادات نسبت به نگهبانان، کادر ضعیف سیاسی و مشکلات ارتباطی آغاز شد.

آمریکا دیگر تقریباً توان افزایش تحریمات ضد روسی را ندارد - اسپوتنیک ایران
آمریکا دیگر تقریباً توان افزایش تحریمات ضد روسی را ندارد

علاوه بر این، چند روز پیش از آن نیز ماموران در کنار رییس جمهور در آسانسور متوجه مردی شدند که سه مرتبه به خاطر استفاده از اسلحه در زندان بوده است. تنها بعد از دیدن عکس هایی که در محل گرفته شده بود، نگهبانان متوجه حضور او شدند. این اتفاق البته در آتلانتا رخ داد. اما برای نگهبانان نباید فرقی داشته باشد که رییس جمهور در کاخ سفید باشد یا محلی دیگر. شاید برای همین می خواهند یک ماکت از کاخ سفید و محل زندگی رییس جمهور درست کنند تا بدون حضور او تمرین کنند. اگرچه اوباما هیچ وقت مزاحمتی برای آنها نداشته است، حتی در سفرهای خارجی و دیدارها نیز نگهبانان فرصت کافی برای رفتارهای سبک و کارهای شخصی خود دارند.

در چند سال گذشته اداره امنیت چندین مرتبه در مرکز جنجال ها قرارداشته و رسانه ها حوادث مرتبط با آن را به بحث گذاشته اند و حتی در مجلس کنگره راجع به آن صحبت کرده اند. اواخر سال گذشته اوباما جولیا پیرسون رییس این اداره را عوض کرد و جوزف کلینسی را در این سمت قرار داد. اما جوزف نیز کار جدیدی نکرد و فقط از دولت تقاضای پول کرد. ظاهرا، این پول ها را برای تمرین دادن آنها در حین مستی و پشت فرمان اتومبیل صرف کرده. اوایل ماه مارس دو کارمند این اداره در حالی که از یک مهمانی برمی گشتند، نتوانستند ماشین را به درستی هدایت کنند و به کناره های در ورودی برخورد کردند و به در گاراژ کاخ سفید صدمه زدند. رییس اداره این خبر را تنها پس از گذشت پنج روز گزارش داد. یعنی درست پیش از اینکه او را در مجلس کنگره احضار کنند. او حرفی برای گفتن نداشت و به علاقه کارمندانش به مصرف الکل اعتراف کرد.

روانشناسان نیز این رفتارها و بی احتیاطی های کارمندان اداره امنیت را تاثیر مخرب نفر اول بر آنها می دانند. منظور این نیست که آنها به حفاظت از او اهمیت نمی دهند. اما هر انسان زنده می فهمد که در حال حفاظت از یک انسان بد، رییس جمهور امریکاست. سوال اینجاست که چه کسی می خواهد به سراغ او برود؟ استرس و احساس حقارت و نارضایتی از کار در میان است. باز خوب است که این افراد به سراغ الکل رفته اند نه اسلحه. شاید ساخت ماکت کاخ سفید کمک کند تا آنها کمی احساس سبکی کنند. البته این احتمال وجود دارد که در کنار ماکت گرانقیمت کاخ سفید، ماکتی هم از باراک اوباما بسازند تا کاملا فضا یکسان شود. اینطوری می توانند دست کم گاهی به جان او سوئ قصد کنند. مهم این است که او را به جای ماکتش نگیرند. اینها در حالی است که زمانی همه تصور می کنند، بهترین رییس جمهور را انتخاب کرده اند.



نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала