سازمان ملل اعلام کرد که نتایج همه پرسی های گذشته را نمی پذیرد

گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید که قبول نتایج همه پرسی گذشته را ممکن نمی داند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که الحاق مناطق جمهوری خلق دونتسک، جمهوری خلق لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه پس از رفراندوم قابل قبول نیست - به نظر او، همه پرسی را نمی توان بیان واقعی اراده مردم دانست، زیرا خارج از چارچوب قانونی اوکراین و در قلمرو تحت کنترل فدراسیون روسیه برگزار شد.
پیش از این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه گفته بود که مراسم امضای موافقت‌نامه‌های ورود سرزمین‌های جدید به روسیه روز جمعه در کرملین برگزار می‌شود.
کرملین اعلام کرد که فردا مراسمی در مسکو برگزار می شود که روند الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوروژیه اوکراین را آغاز می کند. در این لحظه تهدید، من باید بر وظیفه خود به عنوان دبیرکل برای حمایت از منشور سازمان ملل تاکید کنم.
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
واکنش آمریکا به برگزاری رفراندوم الحاق به روسیه: تحریم جدید علیه مسکو اعمال می کنیم
وی خاطرنشان کرد: هرگونه الحاق قلمرو کشور نقض منشور ملل متحد و قوانین بین المللی است. به گفته وی، روسیه به عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، مسئولیت ویژه اجرای منشور سازمان ملل را بر عهده دارد.
دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: هر تصمیمی برای پیوستن مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا اوکراین هیچ نیروی قانونی نخواهد داشت و مستحق محکومیت است.
به گفته وی، چنین تصمیمی "قابل تلفیق با چارچوب حقوقی بین المللی نیست"، "تنش خطرناکی است" و "نباید آن را پذیرفت".
به گفته دبیرکل، سازمان ملل متحد کاملاً متعهد به حاکمیت، تمامیت ارضی و یکپارچگی اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی خود مطابق با قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل است.
بحث و گفتگو