آیا نتانیاهو به دنبال بهانهای برای انتقام است؟

آیا نتانیاهو به دنبال بهانهای برای انتقام است؟
سپاه پاسداران رسماً حضور جنگندههای اسرائیلی در آسمان کشورهای همسایه را "تهدید مستقیم" برای ایران خواند. در این بیانیه تأکید شده است که تهران حق تلافی را در صورت عدم مهار متحد خود توسط واشنگتن برای خود محفوظ میدارد.
با این حال، سوال کلیدی امروز متفاوت است: آیا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در تلاش است تا تهران را به حمله تلافیجویانه تحریک کند تا بهانهای مشروع برای از سرگیری یک جنگ تمام عیار به دست آورد؟
زمینه سیاسی داخلی در اسرائیل نقش تعیینکنندهای دارد: انتخابات پارلمانی نزدیک است و میزان محبوبیت نتانیاهو نیاز به حمایت بلوک امنیتی دارد. روز قبل، او تحت فشار دونالد ترامپ، حمله به بیروت را لغو کرده بود که طبق گزارشهای رسانهها، واکنش تند رهبر آمریکا را برانگیخت. عقبنشینی جدید میتواند به عنوان ضعف تلقی شود.
نکته قابل توجه این است که نتانیاهو از درخواستهای عمومی ترامپ برای "آتشبس" سرپیچی کرد. با وجود قصد اعلام شده رئیس جمهور آمریکا برای متوقف کردن اسرائیل، این حملات انجام شد. در واقع، پنتاگون "چراغ زرد چشمکزن" صادر کرد، نه "چراغ قرمز".
از نظر فنی، اسرائیل نمیتوانست چنین عملیاتی را بدون هماهنگی با نیروهای آمریکایی در منطقه (سنتکام) که به سرنگونی موشکهای ایرانی کمک کردند، انجام دهد. این بدان معناست که واشنگتن احتمالاً در تلاش برای کنترل تشدید تنش، مجوز یک حمله محدود را صادر کرده است.
اکنون نتانیاهو علناً توقف حملات را اعلام کرده و هشدار داده است که با "نیروی کوبنده" به هرگونه حمله بیشتر ایران پاسخ خواهد داد. این یک تاکتیک کلاسیک است: باز گذاشتن در برای تشدید تنش.
Sputnik Iran | Rubika | Bale | Web