همکاری در قطب شمال بدون روسیه غیرممکن است – کارشناس

همکاری در قطب شمال بدون روسیه غیرممکن است – کارشناس
ایرینا استرلنیکووا از دانشگاه HSE به اسپوتنیک گفت: شورای قطب شمال باید به شکل اولیه خود بازگردد و مشارکت روسیه برای حفاظت از منافع و حقوق حاکمیتی آن در قطب شمال ضروری باقی بماند.
او گفت که شورای قطب شمال در سالهای اخیر دچار بحران بوده است زیرا به یک مجمع سیاسی تبدیل شده است، اگرچه در ابتدا به عنوان یک مکانیسم حفاظت از محیط زیست ایجاد شده بود.
در عین حال، گزینهای که برخی از کشورهای غربی برای حذف روسیه مطرح کردهاند، عملی نیست، زیرا نمیتوان 40 تا 50 درصد از قطب شمال را حذف کرد و کشورهای غیرقطبی قادر به جبران همکاری منطقهای نخواهند بود.
استرلنیکووا تأکید کرد که روسیه قطعاً به این شورا نیاز دارد زیرا از حقوق حاکمیتی محافظت میکند و به آن اجازه میدهد با ایفای نقش به عنوان بستری برای گفتگو، نفوذ خود را در قطب شمال حفظ کند. در عین حال، شورا نباید به مسائلی که خارج از محدوده آن هستند، رسیدگی کند و قالب آن باید غیرسیاسی شود.
Sputnik Iran | Rubika | Bale | Web