مدیر منطقه آزاد چابهار به اسپوتنیک:هیچ کریدوری در اقتصاد بی اهمیت نیست

اشتراک


محمد سعید اربابی، مدیر عامل منطقه آزاد چابهار، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در ایران گفت: اطلاعات من خیلی دقیق و فنی راجع به خود کریدور زنگزور نیست، ولی بر اساس مطالعات اقتصادی، بالاخره اهمیتی که چابهار دارد این است که خود را به کریدورهایی که از مسیر ایران به سمت اوراسیا، آسیا، یا ترکیه یا حتی غرب ایران میگذرند. هیچ کریدوری بی‌اهمیت نیست، هیچ مسیری هم بی‌اهمیت نیست، اما هیچ مسیری هم در کریدور های اقتصادی دنیا به تنهایی اقتصاد کشور و جهان را تغییر نمی‌دهد؛ یک واقعیت است. قبل‌تر خدمت شما توضیح دادم که تغییر کریدورها در تمام تاریخ اقتصادی دنیا و تجارت بین‌الملل اتفاق افتاده. مسیرهایی بوده که زمانی بسته شدند و اقتصاد خیلی از کشورها تحت تأثیر قرار گرفت. با جابجایی سریع کریدورها، آن مسیرها دقیقاً همه اهمیت خود را از دست دادند یا برعکس. این‌طور نیست که ما حس کنیم با بحثی که در مورد کریدور زنگزور اتفاق افتاد، ایران همه چیز را از دست می‌دهد.
ایران یک موقعیت ژئوپلیتیکی، دسترسی به حوزه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند دارد. یعنی شاید تا اندازه‌ای هم روی اقتصاد ایران اثر بگذارد، هم روی اقتصاد سایر کشورهایی که از این کریدور استفاده می‌کنند یا به دنبال اهمیت استراتژیک آن هستند. وی افزود: فرض را بر این می‌گیریم (که حتی اگر اعتقادی هم به آن ندارم) کریدور زنگزور خسارت آنچنانی به اقتصاد ایران می‌زند اما ما می‌توانیم از همان ظرفیت هم استفاده کنیم. اقتصاددان‌های ما، کسانی که در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک فعالیت می‌کنند، باید آنقدر حرفه‌ای رفتار کنند که بررسی انجام دهند که این موضوع تا چه حد در اقتصاد ایران نقش داشته؟ ما چه کاری با آن انجام دادیم؟ حالا جایگزین‌ها چیست؟ من تأکید می‌کنم که کریدور جنوب شرق ایران و شمال غربی ایران که از طریق ماکو و چابهار، اروپا و ترکیه را به چین و پاکستان وصل می‌کند، می‌تواند روی محوریت قرار بگیرد. هم پاکستان همسایه فوق‌العاده و خوبی است—در جنگ ۱۲ روزه هم خودش را نشان داد—هم چین متحد سیاسی-اقتصادی ماست. بنابراین میتوان یک سری فعالیت‌های اقتصادی را در قالب آن انجام داد. یعنی آن نگرانی که در جامعه عامه شکل گرفته که مثلاً ما خیلی آسیب دیدیم و خسارت زیادی به اقتصاد ایران وارد می‌شود، نه! ما الان راحت می‌توانیم با تغییر مسیرهای کریدوری—مثلاً از سمت انزلی یا از سمت ترکمنستان—دوباره مسیرهای بالادست خود را پیدا کنیم. برای اتصال به اروپا هم از طریق ترکیه، از طریق عراق، مسیرهای متفاوتی وجود دارد. روی این‌ها باید کار شود. و این نگرانی که الان وجود دارد را با تکنیک‌هایی که اقتصاددان‌ها و کسانی که کارشناس حوزه حمل‌ونقل و لجستیک در هر کشوری هستند، می‌توان کاهش داد و اثرگذاری آن تصمیماتی که در عرصه بین‌الملل شکل می‌گیرد را با جایگزینی سایر سیاست‌ها می‌شود کاهش
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала