https://spnfa.ir/20250801/ردپای-بریتانیا-در-تاراج-میراث-خاورمیانه-24080134.html
ردپای بریتانیا در تاراج میراث خاورمیانه
ردپای بریتانیا در تاراج میراث خاورمیانه
اسپوتنیک ایران
در جریان بحرانهای دهه 2010 و ظهور داعش، هزاران اثر باستانی از موزههای موصل، رقه، تدمر (پالمیرا) و دیگر مناطق عراق و سوریه غارت شدند. بخش زیادی از این آثار از... 01.08.2025, اسپوتنیک ایران
2025-08-01T08:29+0430
2025-08-01T08:29+0430
2025-08-01T08:29+0430
گزارش و تحلیل
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e9/07/1f/24080120_0:49:3466:1999_1920x0_80_0_0_00dd670f7206d2fce573b4ff1b5f5794.jpg
تحقیقات نهادهای بینالمللی از جمله یونیدروآ (UNIDROIT) و اینترپل نشان میدهد که حراجیهای مشهور لندن مانند Christie’s و Sotheby’s بارها آثار مشکوک به قاچاق از خاورمیانه را برای فروش به نمایش گذاشتهاند. علاوه بر این، سازمان عفو بینالملل در گزارش خود در سال 2016 هشدار داده بود که بازارهای هنری لندن به یکی از مراکز مهم گردش مالی اشیای باستانی غارتشده از مناطق جنگی خاورمیانه تبدیل شدهاند.بعبارتی، ضعف قوانین نظارتی در بریتانیا و نبود شفافیت حقوقی، این کشور را به بهشت امن دلالان و فروشندگان آثار غارتشده بدل کرده است. در حالیکه کشورهای مبدأ همچنان با ویرانیهای ناشی از جنگ و تروریسم دستوپنجه نرم میکنند، بازارهای هنری و موزههای بریتانیا از این خلأ و بحران بهرهبرداری کردهاند. عدم شفافیت در منشأ آثار، قوانین ناتوان در مقابله با قاچاق، و سودجویی ساختاریافته از اشیای فرهنگی کشورهای بحرانزده، نشان میدهد که تاراج فرهنگی در قرن بیستویکم همچنان با چهرهای مدرنتر و پشت ویترینهای درخشان لندن ادامه دارد.
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2025
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e9/07/1f/24080120_369:0:3098:2047_1920x0_80_0_0_10625b4d2ec4f88782018d01b0c18935.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
ردپای بریتانیا در تاراج میراث خاورمیانه
در جریان بحرانهای دهه 2010 و ظهور داعش، هزاران اثر باستانی از موزههای موصل، رقه، تدمر (پالمیرا) و دیگر مناطق عراق و سوریه غارت شدند. بخش زیادی از این آثار از طریق شبکههای سازمانیافته قاچاق به اروپا، بهویژه بریتانیا، منتقل شد.
تحقیقات نهادهای بینالمللی از جمله یونیدروآ (UNIDROIT) و اینترپل نشان میدهد که حراجیهای مشهور لندن مانند Christie’s و Sotheby’s بارها آثار مشکوک به قاچاق از خاورمیانه را برای فروش به نمایش گذاشتهاند.
علاوه بر این، سازمان عفو بینالملل در گزارش خود در سال 2016 هشدار داده بود که بازارهای هنری لندن به یکی از مراکز مهم گردش مالی اشیای باستانی غارتشده از مناطق جنگی خاورمیانه تبدیل شدهاند.بعبارتی، ضعف قوانین نظارتی در بریتانیا و نبود شفافیت حقوقی، این کشور را به بهشت امن دلالان و فروشندگان آثار غارتشده بدل کرده است.
در حالیکه کشورهای مبدأ همچنان با ویرانیهای ناشی از جنگ و تروریسم دستوپنجه نرم میکنند، بازارهای هنری و موزههای بریتانیا از این خلأ و بحران بهرهبرداری کردهاند. عدم شفافیت در منشأ آثار، قوانین ناتوان در مقابله با قاچاق، و سودجویی ساختاریافته از اشیای فرهنگی کشورهای بحرانزده، نشان میدهد که تاراج فرهنگی در قرن بیستویکم همچنان با چهرهای مدرنتر و پشت ویترینهای درخشان لندن ادامه دارد.