گزارش و تحلیل

اسرائیل نیروی نیابتی آمریکا در منطقه است

© Getty Images / Anadolu/Fatemeh BahramiПоврежденные в результате израильских авиаударов по Ирану здания и автомобили в Тегеране
Поврежденные в результате израильских авиаударов по Ирану здания и автомобили в Тегеране - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2025
اشتراک
در حملات شب گذشته مناطقی از غرب ایران و سایت هسته ای نطنز نیز هدف قرار گرفتند.
در حملات گستردهٔ شب گذشته، رژیم صهیونیستی چندین نقطهٔ استراتژیک و مسکونی در تهران را هدف قرار داد. بر اساس گزارشها، این حملات منجر به شهادت سردار حسین سلامی (فرماندهٔ کل سپاه پاسداران)، سردار غلامعلی رشید (فرماندهٔ قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا)، و چندین دانشمند هسته ای از جمله دکتر فریدون عباسی و دکتر محمد مهدی طهرانچی شد . اهداف این عملیات شامل ستاد فرماندهی سپاه در میدان کلاهدوز، سایت های هسته ای و موشکی، و مناطق مسکونی مانند نارمک، سعادت آباد و چیتگر بود .
همچنین در حملات شب گذشته مناطقی از غرب ایران و سایت هسته ای نطنز نیز هدف قرار گرفتند.
جمهوری اسلامی ایران این حمله را "تجاوز آشکار" خواند و تأکید کرد پاسخ قاطعی خواهد داد. همزمان، اسرائیل وضعیت اضطراری اعلام کرد و انتظار دارد ایران با حملات موشکی واکنش نشان دهد . این رویداد تنشها در خاورمیانه را به سطح بی‌سابقه‌ای رسانده و نگرانی از گسترش درگیریها را افزایش داده است.
محمود عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مجلس یازدهم، در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:شیطنت رژیم صهیونیستی قابل پیشبینی بود و پیشتر به اشکال مختلف به آن اشاره کرده بودیم. توانمندی رژیم صهیونیستی به هیچ وجه در سطح ایران نیست و نباید فراموش کرد که آمریکا در این حملات نقش فعال داشته.
جمهوری اسلامی ایران برای واکنش، دفاع از خود و مقابله به مثل هیچ محدودیتی قائل نیست. به باور من، این رژیم باید در بالاترین سطح ممکن تنبیه شود، و نتانیاهو و همدستانش قطعاً تاوان جنایات خود را پس خواهند داد؛ جنایاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران مرتکب شدند و بهترین دانشمندان و فرماندهان ما را به شهادت رساندند.
وی افزود:پیش بینی من این است که برخلاف تجربهٔ ماه های اخیر و زمانبر بودن در اجرای وعده های صادق گذشته، اینبار واکنش ایران سریع و قاطعانه خواهد بود.
به نظر میرسد رژیم صهیونیستی در آستانهٔ یک گوشمالی تاریخی توسط نیروهای مسلح ایران قرار دارد، انشاءالله.
همچنین معتقدم سران کاخ سفید نیز به دلیل اقدامات خصمانه علیه ایران، باید پاسخ مناسبی دریافت کنند؛ آنها شوخی خطرناکی کرده اند و اکنون جمهوری اسلامی ایران حق دارد برای دفاع از خود هر اقدام لازم را انجام دهد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یازدهم نقش آمریکا و آیندهٔ مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا را اینگونه ارزیابی کرد:اسرائیل به منزله کلانتر یا نوعی نیروی نیابتی آمریکا در منطقه است، با وجود انکار ایالات متحده دربارهٔ حمایت از اسرائیل، به نظر من مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا تحت الشعاع این رویداد قرار گرفته است؛ نمیتوان همزمان با کشوری مذاکره کرد و از سوی دیگر، شاهد حملهٔ آن به خاک خود بود. ابتدا باید این رژیم ها تنبیه شوند، و اگر روزی مذاکراتی صورت گیرد، ایران از موضع قدرت وارد خواهد شد.
ما مذاکره میکردیم که چنین اتفاقی روی ندهد، به نظر من، غربی ها با این اقدام، میدان را از دیپلماسی به درگیری نظامی کشانده اند، و این فرصتی است برای ایران تا دستاوردهای خیره کنندهٔ نظامی خود را به نمایش بگذارد.
محمود عباس زاده، در ادامه نحوهٔ پاسخ ایران را کوبنده توصیف کرد و اظهار داشت:حملهٔ اخیر اسرائیل به مناطق مسکونی ایران محکوم است، اما جمهوری اسلامی ایران با اطلاعات دقیق از نقاط استراتژیک دشمن، تمرکز خود را بر اهداف نظامی خواهد گذاشت.
بر اساس گفتمان حاکم بر جمهوری اسلامی ایران، آسیب به غیرنظامیان جایی در استراتژی ما ندارد، و پاسخ ایران متوجه مراکز نظامی رژیم صهیونیستی خواهد بود.
وی در پایان تاکید کرد:هرگونه اقدام متقابل ایران با دقت و بر اساس اصول جوانمردانه و قواعد بین المللی انجام میشود. امیدوارم جامعهٔ جهانی به جنایات اسرائیل واقف شود و ایران نیز با قدرت تمام از حقوق خود دفاع کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала