گزارش و تحلیل

اجلاس 3+3 می تواند الگویی برای حل مشکلات منطقه ای وحتی جهانی باشد

© Fotolia / Peyman Kaiediاجلاس 3+3 می تواند الگویی برای حل مشکلات منطقه ای وحتی جهانی باشد
اجلاس 3+3 می تواند الگویی برای حل مشکلات منطقه ای وحتی جهانی باشد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.10.2024
اشتراک
اختلاف های آذربایجان با ارمنستان اختلافات دیرینه ای است که حتی منجر به راه افتادن جنگ های متعدد فیما بین طرفین در طول چند دهه اخیر گشته.
یکی از اصلی ترین دلایل وقوع این جنگ ها هم این بوده که برخی کشورها خارج از منطقه مثل آمریکا و کشورهای اروپایی و حتی اسراییل برای اینکه این منطقه را شعله ور کنند مدام به دنبال آن بودند که آذربایجان و ارمنستان را با هم درگیر کنند و نگذارند که اختلافات از طرق دیپلماتیک حل و فصل گردد.
گو اینکه آذربایجان و ارمنستان با یکدیگر اختلافاتی دارند اما هر جنگی که میان اینها رخ دهد می تواند ابعاد منطقه ای پیدا کند و دیگر کشورهای منطقه را نیز درگیر کند چون هر کدام منافع ژئوپولیتیکی ای دارند که قطعا به دنبال حفظ آن خواهد بود.
شرایط ایده عال برای کشورهای خارج منطقه این است که یک جنگ فراگیر در این منطقه راه بیافتد چرا که مسیر شمال و جنوب روسیه متأثر می شود و همچنین مسیر شرق به غرب برای چین و کشورهای آسیای میانه متاثر می شود.
در واقع هدف اصلی آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی برای دخالت در این محدوده هم همین می باشد.
کدام کشورها بیشترین درآمد را در جهان و خاورمیانه دارند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2024
داده نمایی
کدام کشورها بیشترین درآمد را در جهان و خاورمیانه دارند؟ + داده نمایی
به هر حال اینکه کشورهای منطقه موفق شده اند همه کشورهای ذیربط را گرد هم آورند تا راهکاری برای این اختلاف پیدا شود عملا به نوعی تلاش برای مهار توطئه غرب برای این منطقه به حساب می آید.
اگر اعضای 3+3 موفق شوند راهکاری دیپلماتیک برای حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان پیدا کنند و به توافقی جامع برای تامین منافع همه کشورهای منطقه دست یابند عملا می توان تصور کرد این توافق می تواند الگویی برای دیگر اختلافات در دیگر نقاط جهان باشد.
بسیاری از اختلافات موجود فیما بین کشورها مثل روسیه و اوکراین ، کره شمالی و جنوبی، چین و تایوان و ... با حذف بازیگران خارج از منطقه و اجماع کشورهای منطقه ای میتواند حل و فصل گردد.
برخی ممکن است سوال کنند که ماجرای اسرائیل و فلسطین چه؟
تلاش اسرائیل برای به آتش کشیدن خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2024
گزارش و تحلیل
تلاش اسرائیل برای به آتش کشیدن خاورمیانه
در این باره متاسفانه مشکل یک سری باورهای ایدئولوژیک است که برخی دارند و تلاش دارند که این باورهای اردئولوژیک مثل تشکیل یک دولت از نیل تا فرات و کشتار و یا راندن اهالی منطقه راه راه بیاندازند.
تفکر آنها دقیقا مشابه تفکر سفید پوستان اروپایی زمانی که قاره آمریکا را پیدا کردند است.
همانگونه که سفید پوستان اروپایی رفتند قاره آمریکا را از صاحبان اصلی آن غصب کردند و صاحبان اصلی آن سرزمین ها را قتل عام کردند امروزه برخی تلاش دارند در منطقه خاورمیانه همین کار را کنند که خوب با مقاومت ملت ها مواجه شده اند.
مضاف بر اینها دخالت کشورهای خارجی مخصوصا ایالات متحده که به دنبال منافع خود در خاورمیانه است مزید بر علت شده.
قطعا اگر دخالت آمریکا نبود جنایاتی که در یک سال اخیرمشاهده کردیم رخ نمی داد.
به هر حال همین که کشورهای منطقه قفقاز متوجه شده اند که جنگ راهکار مناسب برای حل اختلافات نیست و نیاز است راهکار دیپلماتیک برای اختلافات پیدا کرد خود به خود یک موفقیت برای جامعه جهانی به حساب می آید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала