گزارش و تحلیل

چرا بایدن مخالف حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران است؟

© AP Photo / Julia Demaree NikhinsonПрезидент США Джо Байден во время выступления на Генеральной Ассамблее ООН в Нью-Йорке
Президент США Джо Байден во время выступления на Генеральной Ассамблее ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2024
اشتراک
جو بایدن اظهار داشت که واشنگتن مخالف هرگونه حمله اسرائیل به سایت های هسته ای ایران در پاسخ به حملات موشکی ایران به این رژِم می باشد.
وی ادعا کرد که تحریم هایی علیه ایران در پاسخ به این حمله اسرائیل اعمال خواهد شد. این درحالی است که مقامات و شخصیت های اسرائیلی پس از حمله موشکی ایران در شرایط بسیار بی ثبات روحی روانی قرار گرفته اند و ادعاهای مختلف درباره اینکه چگونه از ایران انتقام خواهند گرفت مطرح می کنند. برخی مدعی می باشند که تاسیسات نفتی و یا زیربنایی انرژی ایران را هدف قرار خواهند داد و برخی تهدید کرده اند که تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار خواهند داد و برخی دیگر حتی پا فراتر گذاشته ومقام معظم رهبری را تهدید به ترور نموده اند و.... هیاهو زیاد است اما در عمل اسرائیلی ها و البته آمریکایی ها که صاحب اختیار آنها هستند به خوبی می دانند قطعا ایران قبل از حمله خود را برای سناریوهای مختلف واکنش هم آماده کرده و اینگونه نیست که ایرانی ها دست روی دست گذاشته باشند و منتظر باشند اسرائیل و آمریکا هر کاری دلشان بخواهد انجام دهند. حتی برخی اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی غربی پا فراتر گذاشته اند و باور دارند که ممکن است ایران استراتژی خود برای مقابله با اسرائیل را تغییر داده و ایران تصمیم گرفته کاری کند که اسرائیل بخواهد به ایران واکنش نشان دهد و بعد ضربه کاری خود به اسرائیل را بزند. بر کسی پوشیده نیست که دویست موشک پرتاب شده بر علیه اسرائیل ذره ای کوچک از توانمندی های نظامی ایران به حساب می آید.
برخی برآورد می کنند که ایران فقط ما بین پانزده هزار تا حتی سی هزار موشک فرط صوتی در اختیار دارد، موشک های بالستیک و موشک های دوربرد و میان برد و پهباد و... به کنار. طبق گزارش مراکز اطلاعاتی غربی حزب الله لبنان چیزی حدود 250 هزار موشک در اختیار دارد، حال اگر حزب الله 250 هزار موشک در اختیار دارد ببینید که خود ایران چند موشک در اختیار دارد. اینجا درباره موشک های کوتاه برد مثل کاتیوشا صحبت نمی کنیم، بلکه بحث درباره موشک های تاکتیکی نظامی است که کوتاه برد آنها می شود موشکهای الماس ضد تانک که همین یکی دو روز پیش به راحتی تانک های میرکاوای اسرائیلی در جنوب لبنان را در هم کوبید و ده ها سرباز اسرائیلی که تلاش کرده بودند 400 متر (چهارصد یک متری) وارد خاک لبنان شوند همه کشته و زخمی شدند. علیرغم همه تلاش ها و بمباران های مکرر اسرائیل بر مناطق مختلف لبنان و سوریه اما همه آمار تاکید می کنند که حزب الله هنوز بیش از 90% تسلیحات خود را هنوز دست نزده. از سوی دیگر تصاویر ماهواره ای که اخیرا توسط رسانه های غربی از پایگاه های اسرائیلی هدف قرار گرفته توسط ایران نمایش داده شده نشان می دهد که موشک های ایرانی آسیب های فراوانی به این پایگاه ها وارد کرده و تصاویر ماهواره ای پایگاه نواتیم که فرماندهی نیروی هوایی اسرائیل و پیشرفته ترین جنگنده های اسرائیل در آن مستقر هستند، نشان می دهد که انبارهای مهمات و سوله های هواپیماها و ساختمان های متعددی نابود شده اند.
در حالی که ایرانی ها ادعا داشتند حد اقل حدود بیست جنگنده از نوع اف 35 در این پایگاه روی زمین نابود شده اند و اسرائیلی ها ادعا می کردند که هیچ آسیبی به این پایگاه نرسیده، اطلاعات ماهواره ای، که تکرار می کنم توسط رسانه های غربی منتشر شده، ثابت می کند احتمالات ادعای ایران صحیح بوده واحتمالا فقط آسیب ها در زمینه تجهیزات نبوده و تعداد زیادی از نیروهای عملیاتی اسرائیل از نیروهای نظامی گرفته تا نیروهای امنیتی واطلاعاتی کشته و زخمی شده اند. بر عکس ایران و جبهه مقاومت که مدام تعداد کشته و زخمی های خود را منتشر می کنند اسرائیلیها عادت دارند تا مجبور نشده باشند به هیچ وجه درباره تعداد کشته و زخمی های خود صحبت نکنند و همه خبرنگاران فعال در اسرائیل متفق القول اظهار می دارند که ارتش اسرائیل سانسور خبری شدید روی اخبار مرتبط با تاسیسات هدف قرار گرفته شده اعمال می کند. خوب در چنین شرایطی که اسرائیل در مقابل ایران بسیار آسیب پذیر می باشد هیچ بعید نیست که اصلا ایران خواهان آن باشد تا اسرائیل دست از پا خطا کند و به ایران حمله کند و آنوقت ایران اینبار با چند هزار موشک همه تاسیسات نظامی و امنیتی و... اسرائیلی را با خاک یکسان کند.
هر گونه حمله اسرائیل به هر نوع تاسیساتی در ایران این بهانه را به ایران می دهد که به تاسیات مشابهی درون اسرائیل حمله کند. یعنی اگر به تاسیات انرژی حمله کنند آنوقت ایران هم به تاسیات انرژی اسرائیل حمله می کند. اگر به تاسیسات اتمی حمله کنند، آنوقت ایران هم به تاسیات اتمی اسرائیل حمله می کند. اگر غیر نظامی هدف قرار گیرد ایران بهانه پیدا می کند که غیر نظامیان اسرائیلی را هدف قرار دهد. اگر به تاسیات زیربنایی حمله کنند ایران هم به تاسیات زیر بنایی اسرائیل حمله خواهد کرد و قطعا هر کشوری در منطقه که حمله اسرائیل را تسهیل کند احتمالا هدف انتقام ایران خواهد بود. در واقع حمله اسرائیل به ایران به نوعی به ایران این بهانه را می دهد که اهداف زیادی را که امروزه به نوعی تهدید امنیتی برای ایران و متحدین ایران به حساب می آیند را نابود کند. فراموش نکنید که موشک های ایران برای دکور تولید نشده و تک تک این موشک ها برای هدفی تولید شده. آمریکایی ها هم خوب متوجه ماجرا هستند. آنکه جسارت می کند به عین الاسد حمله کند و پایگاه های نظامی و امنیتی اسرائیل را در هم بکوبد و کشتی انگلیسی را توقیف کند و... از اینکه به ناو هواپیمابر آمریکایی هم حمله کند ابایی ندارد چه رسد به تاسیسات حیاتی و زیر بنایی اسرائیل.
ایران به دلیل وسعت سرزمینی و امکانات خدادادی و توانمندی های بالقوه توان تحمل هرگونه ضربه ای از طرف آمریکا و اسرائیل را خواهد داشت، اما قطعا اسرائیل توان تحمل واکنش ایران را نخواهد داشت و دولت آمریکا هم در شب انتخابات خواهان آن نیست که سربازان آمریکایی در تابوت به آمریکا برگردند. البته همه اینها در شرایطی است که اسرائیلی ها جسارت کنند بخواهند به ایران واقعا حمله کنند و اینکه حمله آنها موفق شود، بیش از شصت درصد امکان وجود دارد که عملیات اسرائیل با شکست مواجه شود مخصوصا اگر اسرائیلی ها تصمیم بگیرند جایی در داخل ایران را هدف قرار دهند. سامانه های دفاعی ایران قبلا هم نشان داده اند توان بالایی دارند و حتی هواپیماهایی مانند گلوبال هاک که سیستم اش کاملا مشابه اف 22 واف 35 است را نیز هدف قرار داده اند، آن هم در شرایطی که یک هواپیمای نظامی دیگر کنار آن پرواز می کرده و ایرانی ها فقط گلوبال هاک را شکار کردند و در نهایت ترامپ هم از ایران تشکر کرد که فرماندهان نظامی آمریکایی که در آن هواپیما بودند را نکشت.
در چنین شرایطی احتمال بسیار زیاد دارد که اگر هواپیماهای اسرائیلی وارد شعاع عملیاتی سامانه های دفاعی ایران شوند توسط ایران شکار شوند و هم هواپیماها نابود شوند هم خلبان ها شاید اسیر ایرانیها شوند یا کشته شوند. تاسیسات هسته ای ایران در موقعیت های مختلف پخش شده اند و شاید سهل الوصول ترین این تاسیسات بوشهر باشد که اگر هدف قرار گرفته شود ممکن است منجر به انتشار مواد رادیو اکتیو در منطقه شود. با توجه به اینکه پشت این تاسیات کوه های بزرگ هست بیشتر این مواد رادیو اکتیو به سمت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حرکت خواهد کرد و نیروهای آمریکایی که در این کشورها حضور دارند هم می توانند آسیب ببینند. بعضی کشورها مانند بحرین و امارات که با اسرائیل روابط برقرار کرده اند نیز آسیب خواهند دید.
همچنین با توجه به اینکه مهندسین روس در این تاسیسات حضور دارند احتمال آسیب دیدن آنها نیز وجود دارد. در چنین شرایطی عملا اسرائیل خود را درگیر یک بحران بین المللی با چندین کشور خواهد کرد. اگر هم بخواهند به تاسیسات هسته ای داخل ایران مانند نطنز یا فوردو یا اراک یا... حمله کنند هواپیماهای اسرائیلی نیاز دارند وارد شعاع عملیاتی پدافند ایران شوند و به احتمال زیاد برخی از آنها، اگر نخواهیم بگوییم همه، آنها توسط ایرانی ها شکار خواهند شد. مضاف بر اینها این احتمال وجود دارد که اگر این هواپیماها به سمت ایران به حرکت در آیند ایرانی ها همزمان واکنش خود به اسرائیل را نشان دهند و آنوقت حتی این هواپیماها جایی برای بازگشت پیدا نکنند و قطعا هیچ کشوری در منطقه حاضر نخواهد بود اینها در فرودگاه های آن کشور زمین بنشینند. همه اینها به کنار، اگر اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند آنوقت ایران می تواند بهانه ای پیدا کند تا از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شود وبدون حضور بازرسان بین المللی خیلی راحت سلاح هسته ای تولید کند.
با توجه به این شرایط به نظر می آید ایالات متحده شدیدا دلواپس عواقب چنین حمله ای می باشد و به این دلیل است که رئیس جمهوری آن چنین بیاناتی را مطرح می کند، البته قطعا هم آمریکا می خواهد در این باره خودش را کنار بکشد و بگوید اگر اسرائیل دست به چنین کاری زد کاری خودسر بوده و آمریکا در آن دخیل نبوده، مثل ماجرای ترور شهید سید حسن نصر الله که با سلاح و اطلاعات و چتر حمایتی آمریکا انجام شد و خود اسرائیلی ها اظهار داشتند که با آمریکایی ها هماهنگ کرده بودند، بعد ادعا کرد که در جریان نبوده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала