گزارش و تحلیل

دولت ایران به دنبال ارتقای سطح روابط با روسیه است

© Photo / Nour newsدیدار ولادیمیر پوتین و آیت الله علی خامنه ای
دیدار ولادیمیر پوتین و آیت الله علی خامنه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2024
اشتراک
در خبر ها آمده بود جناب دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در ملاقات با سرگی شایگو دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه اظهار داشت: "دولت چهاردهم اقدامات لازم در مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور را با جدیت دنبال خواهد کرد".
ایشان افزودند :"روابط میان تهران و مسکو در مسیری دائمی، مستمر و ماندگار توسعه خواهد یافت".
ارتشبد سرگئی شایگو هم اظهار داشتند:
"موضع روسیه برای همکاری در مسائل منطقه‌ای با ایران تغییر نکرده است .و جناب آقای پوتین بی‌صبرانه منتظر ملاقات با پزشکیان در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان روسیه است".
این در حالی است که رسانه های دشمن ملت ایران و روسیه از زمان شروع کار دولت چهاردهم تلاش کردند با دروغ پراکنی وتوطئه چینی روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهند و متاسفانه برخی هم در داخل ایران تحت تاثیر دروغ پراکنی های دشمنان ایران و روسیه قرار گرفتند.
به عنوان مثال روسیه هیچ وقت هیچ سند و یا بیانیه ای را که در آن به تمامیت ارضی ایران تعرض شده باشد را امضا نکرده و وقتی در اجلاس کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شرکت می کند به عنوان ناظر شرکت می کند، یعنی هیچ حق رای ندارد و وقتی که بیانیه پایانی صادر می شود طبق عرف دیپلماتیک کشور ناظر هیچ دخالتی در تدوین متن بیانیه پایانی ندارد و حتی آن را امضا هم نمی کند.
اما می بینیم که برخی با شیطنت تلاش می کنند وانمود کنند که روسیه از ادعاهای امارات درباره سه جزیره ایرانی حمایت می کند.
این در حالی است که روسیه بارها تاکید کرده که از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند و تنها چیزی که توسط مقامات روسیه پس از اصرار عرب ها برای موضع گیری مطرح شده این است که اگر اماراتی ها با ایرانی ها اختلافاتی دارند از طریق مذاکره و گفتگوی دو جانبه با هم آن را حل و فصل کنند.
البته اگر به مواضع رسمی مقامات جمهوری اسلامی ایران در این باره برگردید می بینید که مواضع رسمی ایران هم همواره همین بوده که اگر اماراتی ها مشکلی دارند می توانند با ایران درباره آن به صورت دو جانبه صحبت کنند.
از سوی دیگر بحث دالان زنگزور که طی چند هفته اخیر مطرح شد هم چیز جدیدی نبود بلکه حدود یک سال پیش آقای اردوغان با مرحوم رئیسی درباره آن تلفنی صحبت کرده بودند و پیشنهاد شده بود که دالانی راه اندازی شود که بخشی از آن هم احتمالا از ایران رد شود و شهید رئیسی هم از آن استقبال کرده بود و روسیه هم در پاسخ به تقاضای باکو در این مورد نظر مثبت خود جهت راه اندازی چنین دالانی را مطرح کرده بود.
آنچه مسلم است این می باشد که چنین دالانی بدون موافقت همه کشورهای مربوطه، یعنی آذربایجان و ارمنستان و ایران وترکیه راه اندازی نمی شود و در صورتی که "همه" این کشورها موافق باشند و منافع آنها تامین گردد چنین دالانی را می توان راه اندازی کرد.
به هر حال به قول معروف راه اندازی چنین دلانی نه به باره و نه به داره ولی می بینیم که دشمنان روابط دو کشور نهایت سوء استفاده را از هر حرکت برای تخریب روابط دو کشور انجام می دهند.
موضوع دیگری که اخیرا نیز مطرح شده ارسال موشک و پهباد ایرانی برای روسیه بوده که از طرف ایران و روسیه تکذیب شد اما می بینیم که رسانه های غربی برای اینکه هیاهو راه بیاندازند و روابط فیما بین ایران و روسیه را تحت تاثیر قرار دهند به دروغ پردازی های خود در این باره دامن می زنند.
آنهایی که کارشناس امور مربوطه می باشند به خوبی می دانند هدف از انتشار چنین خبرهایی این است که (ساده اش را عامیانه می گویم) کشورهای اروپایی بخواهند به ایران بگویند مبادا خودتان مستقیم بروید و با آمریکایی ببندید و ما را دور بزنید، ماه هم می توانیم اذیت کنیم.
اصل ماجرا این است که بارها آقای پزشکیان و مقامات دولت وی اظهار داشته اند که می خواهند سنگ های خود را با آمریکا باز کنند و کشورهای اروپایی که بزرگترین متضرر تحریم های آمریکا بر علیه ایران می باشند دلواپس هستند که ایران و آمریکا توافقی را پشت پرده انجام دهند و آنها نفعی از این توافق نبرند.
امروز صبح پل ویدئویی بین خبرگزاری اسپوتنیک در مسکو و خبرگزاری ایرنا در تهران برگزار شد. در طی این کنفرانس مجازی موضوع روابط روسیه و ایران بعد از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2024
کنفرانس مجازی "روابط روسیه و ایران بعد از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران"
به هر حال علیرغم اینکه اینها با هم علنا متحد هستند اما پشت پرده رقیب اقتصادی می باشند و ایران هم بازار بسیار پر وسوسه ای برای تاجران همه اینها به حساب می آید.
دکتر پزشکیان هم در زمان رقابت های انتخاباتی وهم پس از تحویل گرفتن دولت بارها اظهار داشته که سیاست دولت وی مبنی بر چند محور است، تحکیم روابط با کشورهای همجوار، تقویت روابط با کشورهایی که دوست ایران هستند و طی سالهای اخیر کنار ایران بودند و در نهایت حل اختلافات با کشورهای غربی.
آنگونه که ناظران هم مشاهده می کنند روند عملکرد دولت چهاردهم ایران هم بر همین منوال است.
دولت ایران به خوبی می داند حتی اگر بخواهد وارد مذاکرات با غرب شود نیاز دارد که جیبش پر باشد و پشت اش محکم و برای اینکه این عمل را انجام دهد باید با پشتوانه روابط مستحکم با کشورهای همجوار و دوست وارد میدان شود.
عضویت ایران در گروه هایی مانند بریکس و شانگهای می تواند جیب ایران را پر کند و تحکیم روابط با کشورهای همجوار و روسیه و چین و... می تواند پشت ایران را محکم کند.
هر چه قدر ایران روابط خود با دیگر کشورها را تحکیم کند عملا با چپ پرتر و پشتوانه قویتر می تواند وارد هر مذاکره و گفتگویی شود و به نظر می رسد جناب دکتر پزشکیان و دولت وی به دنبال همین ماجرا هستند.
آنها نمی خواهند دست آوردهای دولت مرحوم شهید رئیسی را از دست دهند بلکه می خواهند از این دست آوردها به عنوان پشتوانه گفتگو با دشمنان ملت ایران استفاده کنند، کشورهایی که علیرغم اینکه ما ایرانی ها به صورت تاریخی از دید مسالمت آمیز ودوستی و برادری و... به آنها نگاه کرده ایم اما همیشه از محور دشمنی با ما رفتار کرده اند.
البته ماجرا خیلی هم پیچیده نیست، اینها آنقدر درگیر مادیات شده اند که پدر و مادر خود را هم برای یک مشت دلار می فروشند چه برسد به کشورهای دیگر.
فقط کافی است ببینید خواهر و برادر ترامپ به خاطر اختلافات مالی با هم چه کار کرده اند تا متوجه ماجرا شوید.
البته می دانم ممکن است برخی بخواهند این صحبت های بنده را به گفته آقای پزشکیان مبنی بر اینکه "آمریکایی ها هم برادر ما هستند" ربط دهند، به این دلیل می خواهم پرانتز باز کنم تاکید کنم به نظر بنده این صحبت آقای پزشکیان یکی از زیرک ترین وبا سیاست ترین صحبت هایی بود که می شد مطرح کرد و بر عکس تصور برخی نشان می دهد که چه قدر دکتر پزشکیان زیرکی سیاسی دارد چون عملا با سیاست ساده و بی شیله پیله صحبت کردن خود طرف مقابل را در موضعی قرار داد که نتواند موضع منفی بر علیه ایران بگیرد ومجبور شود مواضع خود را توجیه کند.
از زاویه یک روزنامه نگار که سی و پنج سال تجربه دارم می گویم، جوامع جهانی همه سخنانی اینچنینی را می پسندند و نه سخنانی که به دنبال خصومت و رویارویی است و عملا همین عبارت آقای پزشکیان که درون ایالات متحده میان مردم پخش شود در نهایت موجب آن می شود که مردم آمریکا از نمایندگان خود و همچنین مقامات سیاسی سوال کنند که وقتی طرف مقابل اینگونه صحبت و رفتار می کند چرا شما پاسخ او را با خصومت و دشمنی و تحریم می دهید.
عملا امروزه درون ایالات متحده و عموما کشورهای غربی مردم به اخبار و اطلاعات و سخنان دیگران دسترسی دارند و مقایسه می کنند که رئیس جمهوری ایران با سخنانی صلح طلبانه و صلح جویانه و مسالمت آمیز و اخوت و محبت آمیز و برادری وارد میدان شده در حالی که متحد اصلی آمریکا در منطقه یعنی اسرائیل و نتانیاهو را می بینند که با سخن کشت و کشتار و نسل کشی و نابودی دیگران و... حضور دارد.
عموما اکثر مردم جهان حامی سخن صلح جویانه هستند واین ماجرا می تواند صف واحد دشمنی بر علیه ایران را بشکند.
به هر حال امروزه قدرت چانه زنی ایران در این است که موقعیت روابط خود با دیگر کشورها مخصوصا کشورهای شرقی را تحکیم بخشد وهر چه قدر این روابط قویتر باشد ایران هم با توانمندی بیشتر می تواند جلو برود و کاملا هم مشخص است که سیاست جناب دکتر پزشکیان بر همین اساس است.
اهمیت روابط ایران و روسیه هم فقط مرتبط با دو کشور نیست بلکه تحکیم روابط فیما بین این دو کشور در کنار دیگر کشورهای مقتدر می تواند منجر به آن شود که در نهایت چند قطبی در جهان شکل گیرد و تک قطبی از بین برود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала