گزارش و تحلیل

شاهمیرزایی: روابط پتروشیمی ایران و روسیه تحت هیچ شرایطی قطع نخواهد شد

© Sputnik / Igor Zarembo /  مراجعه به بانک تصاویر یک قطره نفت
یک قطره نفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2024
اشتراک
مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: ما برای آنکه آینده پایداری را برای صنعتگرانمان رقم بزنیم حتماً باید با حوزه‌ های جدید جهان دوستی، تعامل و همکاری داشته باشیم.خوشبختانه با فدراسیون روسیه رابطه‌ ای راهبردی و بسیار مستحکم داریم.
وی تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی روابط صنعتگران پتروشیمی ایران و روسیه قطع نخواهد شد؛ این رابطه بسیار قوی و روز به روز در حال گسترش است و به این دلیل هم روس‌ها در نمایشگاه‌ های ما شرکت می‌کنند و هم ما به صورت گسترده در نمایشگاه ‌ها و رویداد های روسیه حضور پیدا می‌کنیم و مشارکت خواهیم کرد.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران در ادامه از تفاوت روابط ایران و روسیه در حوزه پتروشیمی سخن گفت: در حوزه تامین کالا، تجهیزات و فناوری نیز تبادل خوبی میان ما و فدراسیون روسیه وجود دارد، ما به بسیاری از کشور ها محصولات پتروشیمی صادر می‌کنیم اما تبادل کالا و تجهیزات با آنها نداریم اما خوشبختانه با فدراسیون روسیه رابطه‌ ای بسیار تنگاتنگ و صمیمی داریم که راهبردی است.
عمق رابطه ما تا تقویت نیرو های متخصص در دو کشور پیش رفته، بنابراین آماده هستیم در صورتی که صنعتگران پتروشیمی روسیه در حوزه‌ های جدیدی ابراز تمایل کنند همکاری ها را گسترش دهیم از جمله این حوزه‌ ها می‌تواند باز کردن پای روس‌ ها در توسعه طرح ها و پروژه ‌های ایران که مناطق بسیار بکری برای آن فراهم کردیم مانند منطقه مکران، لامرد، پارسیان و طرح توسعه منطقه ویژه پتروشیمی در جنوب ماهشهر باشد.
مرتضی شاهمیرزایی در ادامه کشورهای آمریکای لاتین، آفریقایی، اروپای شرقی، آسیای جنوب شرقی و آسیای میانه و شرقی را از مهمترین شرکای راهبردی صنعت پتروشیمی ایران برشمرد و بیان کرد: خوشبختانه امروزه به توانمندی خوبی در تولید متنوع محصولات پتروشیمی رسیده‌ ایم و بیش از 50 گرید انواع محصولات پتروشیمی تولید می‌کنیم که بیش از 30 میلیون تن صادرات به 5 قاره جهان داریم، نزدیک به 13 میلیون تن نیز در بازار داخلی میان واحد های پایین دست توزیع می‌شود و باقیمانده آن میان مجتمع‌ ها رد و بدل میشود تا چرخه تولید بچرخد.
وی افزود: متاسفانه عمده محصولات صادراتی ما از لحاظ حجمی اکنون برخی محصولات نفتی مانند ریفرمت، بخشی گاز مایع مانند پروپان و بوتان و بخشی دیگر متانول است که با پیش‌بینی‌ های صورت گرفته برای توسعه واحد های پایین دستی امیدواریم بتوانیم به زودی این محصولات را به فرآورده ‌های با ارزش پتروشیمی تبدیل کنیم .
مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص رقم واقعی تولید پتروشیمی درایران گفت: همواره میان ظرفیت نصب شده و تولید واقعی تفاوت‌هایی وجود دارد، چرا که شرایط صنعتی، عملیاتی و حوادث موجب می‌شود تا تفاوت‌ ها به وجود بیاید برخی واحد ها حتی تا بیشتر از 20 درصد نسبت به ظرفیت تعیین شده تولید دارند و برخی مجتمع‌ های ما بسته به تامین خوراک، حوادث طولانی مدت و یا اورهال‌ های زمانبر، نسبت به ظرفیت تعیین شده خود تولید کمتری دارند.
به طور کلی در پایان سال تولیدی 1402 به رقم تولیدی 75 میلیون تن رسیدیم و امسال پیش بینی می‌شود که این عدد به بالغ بر 80 میلیون تن برسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала