گزارش و تحلیل

بکارگیری تسلیحات شیمیایی آمریکایی توسط ارتش اوکراین

© AP Photo / Efrem Lukatskyکی یف تحویل فوری موشک های ضد هوایی را از غرب درخواست خواهد کرد
کی یف تحویل فوری موشک های ضد هوایی را از غرب درخواست خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2024
اشتراک
ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیرو‌های دفاع رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه نیرو‌های اوکراینی را به استفاده از مواد سمی متهم کرده و تاکید دارد اوکراینی‌ها از مواد سمی ای استفاده می‌کنند که فقط در آمریکا قابل تولید است.
به گزارش‌ اسپوتنیک، علی میرباقری پژوهشگر مسائل اروپا به اسپوتنیک گفت: طبق اظهارات یک منبع آگاه در نمایندگی دائم روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی علی رغم اینکه ایالات متحده و اوکراین از امضا کنندگان کنوانسیون سلاح های شیمیایی (WC) هستند، اما واشنگتن طیف گسترده‌ای از سلاح‌های شیمیایی را به کی‌یف عرضه می‌کند و نیرو‌های اوکراینی نیز فعالانه از برخی از آنها استفاده می‌کنند.
این معاهده توسعه، تولید، ذخیره و استفاده از سلاح‌های شیمیایی را ممنوع می کند.
باقری در ادامه گفت: ایگور کریلوف اعلام کرده از زمانیکه مناقشات میان روسیه و اوکراین بالا گرفته ارتش روسیه بیش از 400 مورد استفاده از مواد شیمیایی سمی توسط رژیم کیف را ثبت کرده است که این اقدام نقض آشکار کنوانسيون سلاح های شیمیایی است.
طبق اظهارات مقامات وزارت دفاع روسیه سربازان اوکراینی از مواد شیمیایی کنترل شورش مانند نارنجک های گازی CS آمریکایی، نارنجک های خانگی با محرک شیمیایی Teren-6 و سایر مهمات شیمیایی دست ساز استفاده می کنند و حتی برخی سربازان اسیر شده اوکراینی به چنین مهماتی مجهز بودند.
گسترش دامنه فجایع انسانی داعش با دستیابی به سلاح شیمیایی - گفتگو با دکتر قدرت احمدیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2024
مسکو: غرب داده های استفاده کی یف از سلاح های شیمیایی را نمی تواند رد کند
وی خاطر نشان کرد: استفاده از سلاح های شیمیایی بر اساس قوانین بین المللی، به ویژه توسط کنوانسیون سلاح های شیمیایی (CWC) ممنوع است و تخلف از این قوانین می تواند منجر به مجازات و عواقب متعددی از جمله مسئولیت کیفری بین المللی گردد.
متاسفانه این اولین بار نیست که ستیزه جویانی با همدستی کشورهای غربی و ایالات متحده اقدام به استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌کنند و می‌دانیم که در جنگ ایران و عراق نیز ايالات متحده‌ از حملات شيميايي صدام علیه ایران حمایت کرد. در میان مواد شیمیایی شناسایی شده در تسلیحات اوکراین ماده ای به نام BZ بدست آمده که مستقیم بر سیستم عصبی و روانی فرد اثر می‌گذارد و تنها کارخانه تولیدی این ماده در آمریکا و در شهر سنت جود قرار دارد که سالانه حدود 20 تن از این ماده تولید می شود.
به هر حال مجامع بین المللی باید به این موضوعات توجه جدی داشته باشد و سازمان‌های مربوطه و به ویژه سازمان منع سلاح های شیمیایی، باید اقدامات فوری بر نظارت رعایت مفاد کنوانسیون توسط اوکراین و جلوگیری از توسعه، تولید، ذخیره سازی و استفاده از سلاح های شیمیایی را پیش بگیرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала