گزارش و تحلیل

آیا نتانیاهو به دنبال جنگ فراگیر در منطقه است؟

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر آیا نتانیاهو به دنبال جنگ فراگیر در منطقه است؟
آیا نتانیاهو به دنبال جنگ فراگیر در منطقه است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2024
اشتراک
باز هم مذاکرات صلح برای غزه که اینبار در قاهره برگزار شده بود به هیچ نتیجه ای نرسید و طبق گزارش های منتشر شده نتانیاهو طبق معمول با سنگ اندازی واصرار بر مواضع خود جلوی رسیدن به توافق را گرفت.
این در حالی است که همین چند روز پیش وزیر امور خارجه آمریکا آنتونی بلینکن که خود را یک یهودی صهیونیست نه وزیر امور خارجه آمریکا معرفی کرده، با نتانیاهو ملاقات داشت و اعلام کرد که نتانیاهو طرح آمریکا را برای صلح پذیرفته.
البته آنهایی که با مسایل آشنایی دارند به خوبی متوجه این حرف های بلینکن شدند، حرفهایی که به معنای آن بود که رفته دستورات را از نتانیاهو دریافت کرده و توافق کرده که اگر توافقی بر اساس همان خواسته ها باشد نتانیاهو آن را قبول خواهد کرد.
بعد از آن آمریکا به قطر و مصر فشار وارد آورد که باید حماس را وادار کنند شرایط نتانیاهو را بپذیرند.
نتانیاهو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2024
گزارش و تحلیل
نتانیاهو به نرون اسرائیل تبدیل شده
و جالبتر اینکه مصری ها اعلام کردند که آنها خواسته هایی دارند که بر مبنای توافقات فیما بین مصر و اسرائیل است و باید اسرائیل از محور فیلادلفی دور شود و این مساله برای آنها بسیار مهم است چون نیاز دارند آبروی خود را درون جامعه مصر حفظ کنند.
بعد از آن آقای بایدن با نتانیاهو تماس گرفت و از او خواست که یک نوع عقب نشینی صوری انجام دهند (ارتش اسرائیل چیزی حدود یک کیلومتر عقب نشینی کند) تا مصری ها هم بتوانند به دیگران بگویند کاری انجام داده اند.
پس از اینکه همه این توافق ها انجام شد و پس از اینکه همه هیات ها به قاهره رفتند به یکباره اسرائیل دوباره زیر همه چیز زد و حتی توافقی که نتانیاهو به بلینکن دیکته کرده بود را رد کردند.
آمریکایی ها هم برای اینکه مذاکرات را پایان یافته اعلام نکنند گفتند نیاز است که چند روزی دوباره به مذاکره کننده ها مهلت دهند.
البته از قبل هم بسیاری پیش بینی می کردند که با توجه به شرایط موجود منطقی به نظر نمی آید نتانیاهو حاضر باشد آتش بس و یا صلحی را بپذیرد.
اسرائیل هر قانون بین المللی ای را که بخواهد زیر پا می گذارد، نسل کشی راه انداخته و زن و بچه و پیر و... را قتل عام می کند و هر کس را که بخواهد ترور می کند و جامعه جهانی فقط تماشاچی اتفاقات است و ایالات متحده هر حمایتی که اسرائیل بخواهد روی سینی طلا تقدیم می کند.
هر سلاحی برای کشتار بخواهد فورا از طرف آمریکا تامین می شود، هر چه قدر مشکل اقتصادی داشته باشد پول مالیات دهندگان آمریکایی موجود است و چتر حمایتی سیاسی آمریکا اجازه نمی دهد آب تو دل نتانیاهو تکان بخورد، پس چرا باید صلح ای را بپذیرد.
از سوی دیگر نتانیاهو آنقدر نعشه قدرت شده که می رود آمریکا در مقابل رئیس جمهوری آمریکا می ایستد و به او دهن کجی می کند.
وقتی که نمایندگان کنگره آمریکا همه دست به سینه مانند نوکران چاکر نتانیاهو در مقابل اش تعظیم می کنند آیا می توان تصور کرد که نتانیاهو حاضر باشد صلح ای را بپذیرد؟
 آمادگی ایران برای گفتگو با عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2024
گزارش و تحلیل
اقداماتی که ایران می تواند در قبال اسرائیل انجام دهد
از سوی دیگر وقتی اسرائیل اقدام به ترور افراد مختلف در کشورهای دیگر می کند می بینیم آمریکایی ها و اروپایی ها بسیج می شوند آسیب دیدگان را مجاب کنند که جواب ندهند چون نتانیاهو به دنبال راه اندازی یک جنگ فراگیر در منطقه است.
آنقدر اسرائیل این رفتار را تکرار کرده و آنقدر آمریکا و کشورهای غربی و عربی با دیگران تماس گرفته اند که جواب نتانیاهو را ندهند که دیگر مساله از حالت عادی خود خارج شده و معلوم نیست که آیا واقعا نتانیاهو به دنبال یک جنگ فراگیر منطقه ای است و یا اینکه این هم یک بازی اسرائیل است که از طریق آن می خواهد دشمنان خود در منطقه را ترور کند و پاسخی دریافت نکند.
آیا واقعا رئیس جمهوری ایالات متحده پس از اینکه این همه دهن کجی از نتانیاهو را دیده باز هم حاضر خواهد بود جان سربازان آمریکایی را فدای اهداف نتانیاهو کند؟
امروزه روز به روز به تعداد افرادی که باور دارند تنها راه پایان جنگ در منطقه یک جنگ بزرگ است افزوده می شود و بسیاری معتقد هستند جنگ بدون حمله بزرگ به اسرائیل و قراردادن اسرائیل و ایالات متحده بر سر دوراهی پذیرش صلح و یا جنگ فراگیر، پایان نخواهد یافت.
گو اینکه کشورهای غربی ادعا می کنند نتانیاهو به دنبال یک جنگ فراگیر است اما به نظر می آید نتانیاهو که یک قمار باز حرفه ای است در حال بلوف زدن می باشد و وی بیش از دیگران متوجه است که در صورتی که یک جنگ فراگیر راه بیافتد بزرگترین متضرر اسرائیل خواهد بود.
مگر اینکه، قبل تر هم در مقاله ای به این نکته اشاره کرده ام، وی خواهان آن باشد که مانند نرون که از آتش زدن رم لذت برد تا آن را تحویل دیگری ندهد حاضر باشد اسرائیل و مردمانش را آتش بزند ولی آن را تحویل دیگری ندهد.
بله متاسفانه تاریخ ثابت کرده که بسیاری از رهبران کشورها در برهه هایی آنقدر مست قدرت می شوند که موجودیت کشور و مردم را گرو موجودیت خودشان می دانند و واقعا باور می کنند که کشور و مردم بعد از آنها نباید وجود داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала