گزارش و تحلیل

قمار خطرناک برخی کشورهای غربی

© AP Photo / Oded BaliltyПротестующий размахивает национальными флагами США и Израиля. Архивное фото
Протестующий размахивает национальными флагами США и Израиля. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2024
اشتراک
اتفاقی که امروزه در حال رخ دادن است این می باشد که برخی سیاست مداران مخصوصا نئونازی های غربی این روزها شرط بندی می کنند که برخی کشورها به دنبال درگیر شدن در برخی جنگ ها نیستند و به این دلیل فرصت را غنیمت می شمارند تا از این حسن نیت این کشورها سوء استفاده کنند.
بسیاری در منطقه ما (غرب آسیا) امروزه باور دارند نتانیاهو به دنبال راه اندازی یک جنگ منطقه ای است و به دنبال آن است که پای ایران و ایالات متحده به این جنگ را باز کند و نه آمریکا و نه ایران به دنبال آن می باشند.
اما واقعیت امر این است که نتانیاهو متوجه شده که ایران وجبهه مقاومت به دنبال جنگ منطقه ای نیستند و به این دلیل تلاش دارد از فرصت نهایت بهره را ببرد و با انجام اعمال ترور شخصیت ها و حملات مختلف دارد تلاش می کند موقعیت سیاسی خود در منطقه را تقویت بخشد.
ولی بحث در این است که ایران و جبهه مقاومت دست وی را خوانده اند و به این دلیل تلاش دارند در زمین او بازی نکنند و امروزه نقشه میچینند تا به یکباره نتانیاهو از خواب بیدار شود و ببیند این برگه را از دست داده.
حال چطوری، واقعیت اش این است که این دیگر کار تصمیم گیران سیاسی است اما مثلا ممکن است مثلا اینبار به جای اینکه ایران دست به عملیات موشکی و پرتاب موشک و پهباد بزند به یکباره همان روش قدیمی مقابله با مافیاها و تروریست ها را پیاده کند، یعنی یکی می کشید دو سه تا یا شاید هفت هشت ده تا از شما را بکشیم.
البته ممکن هم هست که به یکباره اسرائیلی ها به خود بیایند و ببینند از همه طرف به آنها حمله می شود.
اینکه آمریکا دو لشکر دریایی خود را به خلیج فارس و دریای مدیترانه اعزام کرده یک جوب برای ایران و جبهه مقاومت بیش نیست، آمریکایی ها به خوبی می دانند اگر اینها بخواهند با ایران و جبهه مقاومت درگیر شوند امروزه ایران و متحدین اش سلاح های بسیار پیشرفته ای در اختیار دارند که دو لشکر را در دریا غرق کنند و دیگر اینگونه نیست که این ناوهای هواپیمابر و یا ناوهای جنگی رعب و وحشت در دل ایران و یا جبهه مقاومت ایجاد کنند، دوره آن رعب و وحشت مال پنجاه سال قبل بود.
نمونه اش را در درگیری لشکر های دریایی آمریکا و انگلیس با انصار الله یمن دیدیم.
نمی گویم که آنها ضعیف هستند و نمی توانند آسیب بزنند، اما بحث در این است که برای ایران و متحدان اش دیگر آن لولویی که قبلا بودند نیستند.
البته باید به این نکته اشاره کرد که خود آمریکایی ها بارها اعلام کرده اند که نیروهایشان برای پا گذاشتن در جنگ های منطقه ای اینجا نیستند بلکه فقط برای دفاع از اسرائیل اینجا هستند.
به هر حال تا کی آنها می توانند حالت آماده باش باشند، همان لحظه ای که آنها و اسرائیلی ها ازحالت آماده باش در می آیند را می توان لحظه ای دانست که ایران و متحدین اش به یکباره آنها را غافلگیر می کنند و عملیات شان بر علیه اسراییل را انجام می دهند و آنوقت است که اسرائیل باید فکر کند آیا میخواهد وارد یک جنگ منطقه ای شود یا نه؟
در موضوع در شرایطی است که به دلیل خودداری اسرائیل از پذیرش پایان جنگ در غزه امروزه کل منطقه و حتی جهان در مقابل اسرائیل و ایالات متحده قرار گرفته.
حال آنطرف جهان یعنی شرق اروپا هم برویم می بینیم باز هم همین ماجرا به شکلی دیگر آنجا در حال تکرار شدن است.
اوکراین و برخی نئونازی های اروپایی از بابت اینکه روسیه به دنبال راه افتادن یک جنگ جهانی جدید و یا حتی اتمی نیست تلاش می کنند نهایت سوء استفاده را انجام دهند.
اما اخیرا "سرگئی چمزوف" متحد نزدیک کرملین گفت اگر آمریکا و متحدانش به "تحریک" درگیری در اوکراین ادامه داده و اجازه حمله به خاک روسیه را به کی‌یف بدهند، با خطر آغاز یکجنگ جهانی مواجه خواهند بود.
اظهارات این فرد، نشان‌دهنده این است که دایره نزدیکان پوتیندرباره تهاجم ناگهانی اوکراین به منطقه کورسک در خاک روسیهچه نظری دارند، حمله‌ای که پوتین وعده پاسخی "شایسته" به آن را داده، اما جزئیات واکنش احتمالی خود را اعلام نکرده است.
در واقع برخی کشورهای اروپایی دارند هر آنچه اوکراین نیاز دارد تسلیحات در اختیار اش قرار می دهند تا با آنها بر علیه روسیه بجنگد و تصور می کنند که به دلیل اینکه مثلا عضو ناتوهستند از واکنش روسیه در امان هستند.
اما همین ماجرا می تواند پاشنه آشیل آنها باشد و در نهایت روسیه تصمیم بگیرد به جای اینکه به عملیات ویژه در اوکراین اکتفا کند به یکباره یک جنگ تمام عیار هم برعلیه اوکراین وهم بر علیه متحدین اوکراین راه بیاندازد و این ماجرا همه را درگیر یک جنگ جهانی کند.
تصور اینکه روسیه از تسلیحات هسته ای خود بر علیه اینها استفاده نمی کند هم تصوری ساده لوحانه بیش نیست.
عملا هیچ بعید نیست که به یکباره روسیه تصمیم بگیرد همه دشمنان خود را نیست و نابود کند و اوکراین و کشورهایی را که از اوکراین برای تعدی به خاک روسیه حمایت می کنند را هدف حمله هسته ای قرار دهد.
آنچه مسلم است اگر روسیه تصمیم بگیرد با همه اینها بجنگد آنوقت قطعا تلاش می کند ضربه اول را بزند و جوری بزند که بسیاری از اینها کاملا نابود شوند و دیگر اثری از آنها باقی نماند که بخواهند در مقابل روسیه قد علم کنند.
اینکه مثلا روسیه ممکن است بیاید و با همه اینها یکجا با تسلیحات متعارف درگیر شود، گو اینکه امروزه در اوکراین با همه اینها با هم درگیر است، تصور صحیحی نیست، بلکه اگر روسیه تصمیم به جنگ بگیرد به یکباره همه اینها را از روی نقشه کره زمین محو می کند.
در چنین شرایطی است که می توان گفت اصرار برخی سیاست مداران کشورهای غربی بر تامین تسلیحاتی اوکراین و حمایت از تعدی اوکراین به خاک روسیه در نهایت می تواند به ضرر کل ملت آنها و نابودی کشورشان تمام شود.
آنچه مسلم است نیروهای اوکراینی و نیروهای مزدور چند ملیتی که با پوشش اوکراین وارد خاک روسیه شده اند به زودی به قول نظامیها قیچی خواهند شد و در نهایت روسیه همه آنها را نابودخواهد کرد اما آیا روسیه به همین مقدار واکنش اکتفا خواهد کرد، سوالی است که شاید چند صباحی باید صبر کنیم جواب اش را دریافت کنیم و اینبار این کشورهای اروپایی هستند که سر این قمارشان ممکن است باخت بزرگی را متحمل شوند باخت بسیار بزرگ، بزرگتر از آنچه می توانند آن را تحمل کنند.
به هر حال صبر هم حد و مرز دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала