گزارش و تحلیل

چرایی ترور اسماعیل هنیه در تهران

© AP Photo / Adel Hana اسماعیل هنیه
اسماعیل هنیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2024
اشتراک
سوالی که امروزه بسیار مطرح می باشد این است که چرا اسرائیل اسماعیل هنیه را ترور کرد و چرا در تهران این کار را انجام داد و ایران می خواهد در این باره چه کار کند؟
پس از انتشار اطلاعیه شماره 3 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاملا مشخص شده که ترور با یک موشک با کلاهک 7 کیلوگرمی انجام شده.
برخی این روزها پرس و جو می کنند که چگونه چنین موشکی کلا وارد ایران می تواند شده باشد و اینکه آیا فقط همین یک موشک وارد شده و چگونه کلا تروریست ها جای شهید اسماعیل هنیه را پیدا کردند و...
درباره موشک که قاچاق آن به کشور بسیار برای سازمان های امنیتی و اطلاعاتی راحت است چون یک موشک کوچک است و راحت در یک چمدان جا می شود حال یا از مرزها می تواند قاچاق شده باشد یا اینکه مثلا یکی از دیپلمات هایی که با اسرائیل همدست است از طریق چمدان دیپلماتیک به صورت یک تکه و یا چند تکه وارد کرده باشد.
اگر به مشخصات برخی دیپلمات های اروپایی، حتی در سطح سفیر، نگاه کنید می بینید برخی از اینها رسما مامور سازمان های اطلاعاتی کشورشان هستند وقبل تر هم با موساد اسرائیل همکاری تنگاتنگ داشته اند و اینکه بخواهند خدمتی برای موساد بکنند تا بعدها لابی های صهیونیستی در کشورشان از آنها حمایت کنند امری خیلی پیچیده نیست.
بماند که برخی کلا از صهیونیستها صهیونیست تر می باشند.
مثلا وقتی که می بینید رئیس جمهوری آمریکا رسما اعلام می کند یک مسیحی صهیونیست است و یا رئیس جمهوری آرژانتین چنین چیزی را اعلام می کند و یا مقامات دیگر اینگونه هستند چه توقعی از دیپلمات ها می توان داشت.
نکته دوم این است که چگونه اینها توانسته اند درون ایران نفوذی پیدا کنند، سوالی که شاید مانند یک جوک می ماند، وقتی که در ایران چیزی حدود ده ملیون نفر داریم که قاچاقی وارد کشور شده اند توقع دارید نتوانند یکی دو نفر نفوذی میان ایران وارد کنند؟
تلاش اسرائیل برای به آتش کشیدن خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2024
گزارش و تحلیل
تلاش اسرائیل برای به آتش کشیدن خاورمیانه
البته خوب به هر حال در جنگ های اطلاعاتی این امر بحث پیچیده ای نیست، اسرائیلی ها حتی در میان شهروندان ایرانی می توانند افرادی را پیدا کنند که مایل به خیانت هستند و یا به ظاهر شهروند ایرانی هستند اما هیچ عرق ملی ندارند.
مثلا اعضای سازمان مجاهدین خلق و یا جدایی طلبان و یا دیگر افرادی که تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار گرفته اند.
برخی حاضر می باشند فقط با وعده یک ویزا و یا گرین کارت خیلی کارها انجام دهند.
البته یک چیزی را هم بد نیست اشاره کنم و آن این است که همه می دانند مراجع امنیتی ایران بسیار بیشتر درون اسرائیل نفوذ دارند تا اسرائیلی ها در ایران اما مساله ای که مطرح می باشد این است که اسرائیلی ها ابزار تبلیغاتی قوی ای در اختیار دارند که ایرانی ها در اختیار ندارند و معمولا اسرائیلی ها از این ابزار تبلیغاتی به خوبی بر علیه ایران استفاده می کنند.
یک مثال بزنم تا متوجه ماجرا شوید.
ایران در عملیات الوعد الصادق جلوی چشم کل جهانیان بیش از 350 موشک و پهباد به اسرائیل پرتاب کرد و تعداد زیادی از این موشک ها به اهداف بسیار حفاظت شده امنیتی و نظامی درون اسرائیل اصابت کردند.
اما اسرائیلی ها با سانسور اخبار و همچنین استراتژی جنگ رسانه ای کاری کردند که بسیاری تصور کنند که خبری نشده.
در مقابل آنها آمدند و از صدای شلیک سامانه های دفاعی در اطراف اصفهان هیاهویی راه انداختند که بیا و ببین در حالی که اصلا معلوم نبود که ماجرا چه بود و چه شد.
سوال دیگری که اینجا مطرح است این می باشد که چرا تهران برای عملیات ترور انتخاب شد.
توجه داشته باشید که عملیات ترور بلافاصله پس از سفر نتانیاهو به واشنگتن انجام شد، امری که نشان می دهد وی چراغ سبز را از واشنگتن برای این ترور دریافت کرده.
آقای اسماعیل هنیه از قبل روی لیست ترور اسرائیل قرار داشت اما طی چند ماه اخیر آمریکایی ها تضمین هایی را به ترکیه و قطر تقدیم کرده بودند که چون وی مذاکره کننده ارشد حماس است اسرائیل کاری به کار او نخواهد داشت.
شاید بتوان گفت یکی از دلایل اینکه وی مقداری با خیال راحت تر در جاهای مختلف تردد می کرد و امکان رصد اش توسط مراجع امنیتی اسرائیل وجود داشت همین مساله بود.
قطعا اگر تضمین های آمریکا نبود وی مقداری محطاط تر رفتار می کرد.
تقریبا اکثر کشورهای که آقای هنیه به آنها تردد داشت کشورهایی بودند که عموما با اسرائیل یا رابطه رسمی دارند یا به صورت غیر رسمی با اسرائیلی ها در ارتباط می باشند و عملا ترور وی در هرکدام این کشورها می توانست برای اسرائیل بحران دیپلماتیک ایجاد کند اما چون اسرائیل با ایران در رابطه نیست هیچ مشکلی از این لحاظ ندارد.
 آمادگی ایران برای گفتگو با عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2024
گزارش و تحلیل
اقداماتی که ایران می تواند در قبال اسرائیل انجام دهد
از سوی دیگر آنچه که همه تحلیلگران بر آن متفق القول هستند این می باشد که اسرائیل می خواسته با این کار خود ایران را به چالش بکشد و به نوعی ایران را مجبور به واکنش کند.
با توجه به اینکه شهید اسماعیل هنیه مهمان ایران بود و ترور در خاک ایران انجام شده و مجامع بین المللی طبق معمول تحت سلطه آمریکا هستند و هیچ واکنشی نشان نمی دهند، ایران مجبور می باشد که خود واکنش نشان دهد.
امروزه دیگر سوال رسانه های بین المللی از کارشناسان این نیست که آیا ایران واکنش نشان خواهد داد یا نه، بلکه سوال این است که چگونه و کجا و کی واکنش نشان خواهد داد.
اگر من مسئولیتی در این زمینه داشتم قطعا تصمیم می گرفتم که زمان واکنش نشان دادن را هر چه قدر که بتوانم به تاخیر بیاندازم چرا که در حال حاضر اسرائیل و متحدان اش در حالت آماده باش می باشند و فضای داخلی اسرائیل بسیار پر التهاب و پر تنش می باشد و همه منتظر پاسخ ایران می باشند و بهترین کار این است که کاری کنم که طرف مقابل بیشتر انتظار بکشد و هزینه بیشتری برای آماده باش انجام دهد و اعصاب اش بیشتر خورد شود.
به هر حال امید نتانیاهو این است که ایران جوری واکنش نشان دهد که تعداد زیادی غیر نظامی یهودی کشته شوند، هر چه بیشتر بهتر، آنوقت می تواند این را پیراهن عثمان کند و دوباره به دنبال جلب حمایت وهمدردی بین المللی باشد.
همچنین وی به دنبال آن می باشد که با راه افتادن یک جنگ بزرگ در منطقه پای آمریکا را به جنگ باز کند بلکه تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگد.
آرزوی دیرینه ای که دهه ها است در دل اش باقی مانده.
همه اینها را تقریبا همه کارشناسان تکرار می کنند و همه می دانند و به نظر می رسد ایران به دنبال آن خواهد بود که انتقام خود را جوری از اسرائیل بگیرد که نتانیاهو نتواند به آرزوی خود برسد.
اما یک نکته است که بسیاری به آن بی توجه می باشند و آن این است که این عملیات دقیقا روز تحلیف دکتر پزشکیان انجام شد.
رئیس جمهوری ای که با شعار حل اختلافات به قدرت رسید.
به نظر می رسد اسرائیل بسیار از اینکه آقای پزشکیان به قدرت رسیده و با این شعار جلو آمده ناراحت است و تلاش دارد هر کاری بتواند انجام دهد تا جلوی موفقیت آقای پزشکیان در حل اختلافات ایران با کشورهای دیگر را بگیرد و اصلی ترین دلیل ترور آقای هنیه در تهران هم همین مساله بوده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала