گزارش و تحلیل

تاکید باقری کنی بر چند جانبه گرایی به عنوان نیاز حیاتی بشریت

© Sputnik / Григорий Сысоевتاکید باقری کنی بر چند جانبه گرایی به عنوان نیاز حیاتی بشریت
تاکید باقری کنی بر چند جانبه گرایی به عنوان نیاز حیاتی بشریت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2024
اشتراک
پس از جنگ جهانی دوم کشورهای جهان به دنبال آن بودند تا کاری کنند دیگر یک جنگ جهانی جدید راه نیافتد.
مخصوصا با توجه به سلاح های هسته ای و کشتار جمعی که برخی کشورهای جهان به آن دست یافته بودند وقوع یک جنگ جهانی جدید به معنای نابودی چندباره بشریت به حساب می آید.
یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از وقوع چنین جنگی تدوین قوانین بین المللی که همه به آن پایبند باشند و ترسیم خطوط قرمز که کشورهای جهان به آن به آن پایبند باشند، بود.
تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دلیل وجود دو قطبی در جهان تقریبا همه کشورهای جهان خود را پایبند به قوانین بین المللی و خطوط قرمز می دانستند.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ایالات متحده به عنوان تک قطب قدرت جهان فرصتی طلایی داشت تا جهان را به سمت صلح و امنیت وعدالت پیش ببرد اما لابی های قدرت در ایالات متحده باور داشتند که این یک فرصت طلایی برای آمریکا است تا سلطه خود بر جهان را بسط دهند.
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2024
گزارش و تحلیل
باقری کنی: کانادا ناقض حقوق بشر ملت ایران است
آقای دکتر باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اخیر خود با نشریه نیوزویک بر این نکته تاکید داشتند که عملکرد ایالات متحده موجبات آن را ایجاد کرده که امروزه بشریت احساس کند نیاز شدید به چند قطبی دارد و باید جلوی تک قطبی در جهان را گرفت.
ایالات متحده با سیاست های خود همه تلاش های جامعه جهانی برای ایجاد یک فضای امن و صلح و ثبات برای جامعه بشریت را از بین بیرد.
امروزه هم آمریکایی ها با حمایت از جنایات اسرائیل در غزه و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی توسط اسرائیل تیر خلاص را به منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی زده اند.
آقای باقری کنی در این مصاحبه تاکید داشتند که ایالات متحده باید به رای و خواسته ها و منافع دیگر کشورهای جهان احترام بگذارند و اینگونه نیست که دیگران بپذیرند که ایالات متحده هر کاری بخواهد انجام دهد تا منافع جمعی از افراد ثروتمند در آمریکا به عنوان منافع آمریکا بر دیگر کشورهای جهان تحمیل گردد.
همچنین آقای باقری کنی بر این نکته تاکید داشتند که امروزه اسرائیل با حمایت تمام عیار آمریکا بیش از 9 ماه است در غزه قتل عام راه انداخته و موفق نشده از چاله غزه بیرون بیاید و اگر بخواهد وارد لبنان شود دیگر لبنان چاله نیست یک چاه بسیار عمیق است که امکان خروج از آن برای اسرائیل وجود نخواهد داشت.
در بخش دیگری از صحبت هایشان آقای باقری کنی به روابط ایران با روسیه پرداختند و تاکید داشتند که سیاست کلی ایران تحسین و تحکیم روابط با همسایگان است و روسیه یک کشور دوست و همسایه برای ایران به حساب می آید که از نظر استراتژیک روابط ایران و روسیه به نفع هر دو کشور است مخصوصا که ایران تمایل دارد به هاب ارتباط شمال جنوب و شرق به غرب تبدیل شود و در این راستا قطعا روابط حسنه با روسیه و چین و دیگر همسایگان جزو ضروریت ها به حساب می آید.
Министры иностранных дел во время совместного фотографирования участников совещания министров иностранных дел стран БРИКС в Нижнем Новгороде - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2024
باقری: بریکس به نمادی موفق برای تغییر و عادلانه تر کردن نظم جهانی تبدیل شده است
بر کسی پوشیده نیست وقتی آقای باقری کنی درباره چند جانبه گرایی صحبت می کند یک نیاز اساسی در این باره این است که برخی کشورها بتوانند با همدیگر یک قطب جدید قدرت ایجاد کنند که در مقابل زیاده خواهی های آمریکا بایستد.
در این راستا همکاری های ایران و روسیه و عضویت این دو کشور در گروه هایی مانند بریکسی و شانگهای می تواند موجبات ایجاد یک قطب جدید قدرت جهانی را ایجاد کند که در مقابل قطب زیاده خواه بایستد.
ایالات متحده آمریکا سالها است با تروریسم اقتصادی تلاش دارد کشورهایی که حاضر نیستند سر در مقابل آمریکا خم کنند و منابع خدادادی خود را در اختیار آمریکا قرار دهند، را زمین بزند و مطیع خود کند.
گو اینکه این تروریسم اقتصادی تا به حال جواب نداده ولی به هر حال یکی از نتایج این تروریسم اقتصادی همسو شدن برخی کشورهای هدف آمریکا با هم می باشد.
در این راستا می توان گفت امروزه منافع ایران و روسیه و برخی کشورهای دیگر با هم گره خورده و همه این کشورها می دانند که تنها راه مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا و زیاده خواهی های آن این است که دست در دست هم بگذارند و با هم باشند.
آقای باقری کنی در مصاحبه خود به غیر قابل اعتماد بودن آمریکا درباره توافق ها اشاره کرد و تاکید کرد که ایران توافق برجام را با غربی ها امضا کرد و آن را اجرا نمود اما آمریکایی ها از آن خارج شدند و در صدد به هم زدن توافقی بودند که کشورهای جهان سالهای متمادی روی آن کار کردند.
وی تاکید کرد که علیرغم نا معتبر بودن ایالات متحده آمریکا در هرگونه توافقی اما هنوز هم ایران راه دیپلماسی را بهترین راه می داند و حاضر است باز هم با آنها بنشیند و گفتگو کند تا راه حلی برای اختلافات پیدا شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала