گزارش و تحلیل

چرا آمریکا در حمله اوکراین به عمق خاک روسیه تغییر موضع داد؟

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر واشنگتن
واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2024
اشتراک
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ممانعت واشنگتن از حمله اوکراین به اعماق خاک روسیه با استفاده از تسلیحات ارائه شده از سوی این کشور "گامی مناسب" است.
درحالیکه اوکراینی ها چندین‌بار به کمک سلاح های آمریکایی به داخل خاک روسيه حمله کرده‌اند و این مسئله بدفعات از سوی روسيه مورد انتقاد و تذکر جدی قرار گرفته، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ممانعت واشنگتن از حمله اوکراین به اعماق خاک روسیه با استفاده از تسلیحات ارائه شده از سوی این کشور "گامی مناسب" است.
به گزارش اسپوتنیک- میلر این اقدام را گامی مناسب برای ایالات متحده‌ در این زمان خواند و البته انگلیس نیز چندی پیش اعلام کرده بود که لندن اجازه استفاده از موشک‌های انگلیسی برای برای حمله به خاک روسیه را به اوکراین نداده است.
اندیشه کاظمی در گفتگو با اسپوتنیک دلیل این تغییر مواضع آمریکا را اینطوری ارزیابی نمود: بعد از سو قصد نافرجام به جان دونالد ترامپ، شانس پیروزی این کاندید در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری جمهوری بسیار بالا رفت تاجایی که حتی در مصاحبه‌ای که یکی از اعضای حزب جمهوری خواه با نشريه پولتیکا داشته به این جمع بندی رسيد که ترامپ نه تنها جان‌ سالم به در برد، بلکه همان روز در انتخابات‌ پیش روی پیروز میدان شد.
کاظمی افزود، از سویی، دونالد ترامپ در سخنرانی‌های خود بارها تأکید کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، جنگ اوکراین را به‌سرعت و حتی "کمتر از ۲۴ ساعت" پایان می‌دهد.
نماینده روسیه از فاجعه ناشی از فریب اوکراین توسط آمریکا سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2024
ناتوانی آمریکا و اروپا از تامین بموقع تسلیحات برای اوکراین
حتی "کیت کلاگ" و "فرِد فلایتز" دو تن از مشاوران کلیدی دونالد ترامپ به عنوان‌ نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور طرحی را برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین به ترامپ ارائه دادند با این مضمون که کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف مشروط به این شرط باشد که دولت اوکراین گفت‌وگوهای صلح با روسیه را آغاز کند. از طرف دیگر، دولت آمریکا هم‌زمان با اعمال فشار بر مسکو روسیه را وادار نماید که مذاکرات صلح را قبول کرده و در صورت امتناع مسکو از مذاکرات حمایت‌های آمریکا از اوکراین افزایش خواهد یافت و با آغاز گفت‌وگوهای صلح آتش‌بس در میدان نبرد برقرار می‌شود.
وی در پايان خاطر نشان کرد، استفاده از تسلیحات آمریکایی توسط اوکراین، از جمله در حمله به عمق خاک روسیه، منجر به تشدید قابل توجه درگیری خواهد بود و می تواند پیامدهای جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین المللی داشته باشد. بنابراین، هرگونه تصمیم در مورد استفاده از سلاح های آمریکایی در موقعیت‌های درگیری، به ویژه علیه کشور دیگری مانند روسیه، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا از تحریک درگیری گسترده تر جلوگیری شود و هنجارهای بین المللی رعایت شود.
از آنجایی که ایالات متحده‌ در آستانه انتخابات‌ ریاست‌جمهوری قرار دارد و با ترور نافرجام ترامپ اولا یکبار دیگر بحث خشونت سیاسی در این کشور بالا گرفت، دوم اینکه شانس پیروزی ترامپ در این انتخابات‌ افزایش یافت. در نتیجه آمریکایی ها احساس کردند که زمان چرخش نرم ولو صرفا به صورت کلامی در سياست‌های این کشور فرا رسیده است. ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه مدعی است که می‌تواند مناقشات روسیه در اوکراین را حتی قبل از اینکه به طور رسمی به قدرت برسد، "حل و فصل" کند و حتی برخی مشاوران نزدیک به دونالد ترامپ به نشریه پولیتیکو گفته‌اند که او در حال بررسی توافقی است که به موجب آن ناتو متعهد به "عدم گسترش بیشتر به سمت شرق - به ویژه در اوکراین" شود و با رئیس‌جمهور روسیه درباره اینکه مسکو چه مقدار از خاک اوکراین را می‌تواند حفظ کند، مذاکره خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала