گزارش و تحلیل

بلا تکلیفی ناتو در واشنگتن

© AP Photo / Virginia Mayoرسانه: فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد
رسانه: فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2024
اشتراک
اجلاس سران ناتو روزهای سه شنبه تا پنج شنبه در شرایطی برگزار می شود که سران این گروه در اوج بلا تکلیفی قرار دارند.
سیاست های ایالات متحده به عنوان رهبر ناتو طی سالهای اخیر به گونه ای بوده که فقط منافع آمریکا در نظر سران این کشور بوده و منافع دیگر کشورهای عضو ناتو نادیده گرفته شده.
با راه اندازی جنگ در اوکراین آمریکایی ها موفق شده اند کشورهای اروپایی را وادار کنند وابسته به انرژی گران قیمت آمریکایی شوند و سطح خرید تسلیحات خود از آمریکا را افزایش دهند و هزینه های سربار برای مردم اروپا به شدت افزایش یافته و بسیاری از کارخانه های اروپایی با افزایش هزینه ها ترجیح داده اند به آمریکا نقل مکان کنند.
آمریکایی ها همچنین اروپایی ها را وادار کرده اند تعداد زیادی اوکراینی را به عنوان پناهنده بپذیرند و هزینه های آنها را تامین کنند و علاوه بر آن اعضای ناتو را وادار کرده اند پول مالیات دهندگانشان را خرج اوکراین کنند.
گو اینکه بسیاری باور دارند بخش اعظم این پولها به جیب مافیاهای اوکراینی که پسر بایدن عضو آنها است می رود.
به هر حال این هزینه های سرسام آور همه بر دوش مردمان کشورهای اروپایی و عضو ناتو افتاده و در چنین شرایطی می بینیم هر انتخاباتی در هر کشور عضو ناتو برگزار می شود مخالفین سیاستمداران فعلی این کشورها پیروز می شوند.
آیا مارک روته توان نجات ناتو را دارد؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2024
گزارش و تحلیل
آیا مارک روته توان نجات ناتو را دارد؟
در ایالات متحده هم که امروزه این کشور دارای یک رئیس جمهوری پیر فرطوت خرفت است که معلوم نیست می تواند تصمیم بگیرد و یا نه و به جای اینکه به منافع کلی آمریکا و حتی حزب مطبوع خود فکر کند به دنبال منافع شخصی خود است و حاضر نیست به تقاضاهای اعضای حزب دمکرات برای کناره گیری از انتخابات تن دهد، امری که می تواند در نهایت منجر به شکست وی در انتخابات و پیروزی رقیب اش ترامپ شود.
بسیاری باور دارند اگر ترامپ در آمریکا به قدرت برسد تازه وقت تصفیه حساب با بسیاری سیاستمداران عضو ناتو فرا می رسد.
سیاستمدارانی که امروزه بر ناتو سیطره دارند می بینند که نه در داخل کشور خود شرایط با ثباتی دارند و نه آمریکایی ها ثبات دارند
بحران های سیاسی و اقتصادی و نظامی که اینها با آن مواجه می باشند از یک طرف و لج بازی آمریکا بر مخالفت با پایان دیپلماتیک جنگ اوکراین از طرف دیگر و ظهور راست افراطی در اروپا همه رهبران کشورهای عضو ناتو را در سایه ای تاریک از آتیه نا معلوم فرو برده.
به گفته نشریه واشنگتن پست اروپایی‌ها فکر نمی‌کنند که ترامپ ایالات متحده را به صورت کامل از ائتلاف نظامی ناتو خارج کند، اما احتمال می‌دهند که در دولت ترامپ تعهدات امنیتی و نظامی ایالات متحده به اعضای ناتو کاهش یابد.
البته همین که دولت آمریکا تعهدات خود در ناتو را کاهش دهد به معنای آن خواهد بود که همه هزینه های ماجراجویی بایدن زلنسکی بر دوش اروپایی ها خواهد افتاد و عملا کمر اقتصاد اروپا خواهد شکست.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2024
لاوروف: ناتو قصد دارد مانع ایجاد ساختار امنیتی اوراسیا شود
به گفته همان نشریه آمریکایی یک مورّخ دانشگاه "جان هاپکینز" می‌گوید انتخابات کنونی آمریکا به منافع این کشور آسیب زده و چین و روسیه را خشنود خواهد کرد. او می‌گوید احتمالاً پس از این انتخابات، جهان آمریکا را نه به عنوان یک رهبر در سطح جهانی، بلکه به عنوان کشوری در مسیر زوال خواهد دید.
از سوی دیگر، در انتخابات‌های اخیر اروپا مانند انتخابات پارلمان اروپا و انتخابات پارلمانی فرانسه، جریان‌های پوپولیستی و راست افراطی قدرت گرفته‌اند؛ جریان‌هایی که رابطه آن‌ها با روسیه دوستانه است و دید خوبی به ناتو ندارند. اگرچه رای‌دهندگان فرانسوی در انتخابات یکشنبه با حضور حداکثری در دور دوم انتخابات، مانع قدرت‌گیری راست افراطی در پارلمان شدند، اما جو سیاسی اروپا همچنان ملتهب است و این تنش‌ها در نشست آتی سران ناتو در واشنگتن احساس خواهد شد.
در ادامه گزارش واشنگتن‌پست آمده، جنگ اوکراین مسئله اصلی در دستور کار سران ناتو خواهد بود. کی‌یف خواستار عضویت کامل و فوری در ناتو است، اما اوکراین در آینده نزدیک به این خواسته خود دست نخواهد یافت.
یک مقام آمریکایی به "دیوید ایگناتیوس"، ستون‌نویس واشنگتن‌پست گفته: این اجلاس در ابتدا قرار بود صرفاً یک گردهمایی و نمایش برنامه‌ریزی شده باشد، اما اکنون به یکی از نگران‌کننده‌ترین نشست‌های سران کشورهای غربی در دهه‌های گذشته بدل شده است.
چرا اینطور شده است؟
چون آمریکا به جای منافع جمع منافع خود را در نظر گرفت و منافع جمع را زیر پا گذاشت و حالا که کارش با اروپایی ها تمام شده احتمال دارد آنها را زیر پای خودش له کند.
بر عکس تصور اینها روسیه تحت تاثیر تحریم های آنها ضعیف تر که نشده هیچ بلکه حتی قویتر هم شده و ثبات و استقرار در روسیه بسیار بیشتر شده و در مقابل ثبات و استقرار در کشورهای اروپایی تضعیف شده و معلوم نیست که اختلافات میان راست افراطی و چپ ها و یا میانه روها در نهایت به کجا بکشد.
طبق برخی گزارش ها بخش بزرگی از تسلیحاتی که ناتو در اختیار اوکراین قرار داده در بازارهای سیاه توسط مافیاهای اوکراینی فروش رفته و به دست تندروهای افراطی و نئونازی ها در کشورهای اروپایی رسیده و اینجا بحث از تسلیحات سبک نیست بلکه حتی تسلیحات سنگین است، امری که می تواند حتی خطر آن را داشته باشد که اختلافات درونی اروپا در نهایت در بعضی جاها به درگیری های داخلی بکشد و آنچه را که امروزه در خاورمیانه و آفریقا مشاهده می کنیم تا چند دهه آتی گریبانگیر اروپا و اعضای ناتو شود.
مقر ناتو در بروکسل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2024
در آمریکا از ناتو خواستند برای "جنگ طولانی" با روسیه آماده شود
ناتو برای دفاع از اعضای آن در مقابل هجمه های خارجی طراحی شده وهیچ سازوکاری برای مقابله با تهدیدات داخلی در آن وجود ندارد.
در برخی کشورها مانند انگلیس و فرانسه و آلمان اختلافات درونی و قومی گرایی می تواند موجبات وقوع درگیری های داخلی گردد و در برخی از این کشورها مهاجرینی که از کشورها دیگر به آنجا رفته اند و قبلا اعضای گروه های تروریستی بوده اند والآن شهروند آن کشورها هستند مثل کشورهای اسکاندیناوی خطر بزرگی به حساب می آیند چون اینهایی که به وطن اصلی خود وفا نکرده اند به این کشورها وفا نخواهند کرد و این احتمال وجود دارد که اینها به فکر تسلط بر کشورهای مقصد بیافتند.
در واقع به همین دلیل هم می باشد که رهبران برخی کشورهای اتحادیه اروپا چه عضو ناتو چه غیر عضو مانند نخست وزیر مجارستان امروزه به فکر افتاده اند که برای خروج اروپا از این مخمصه باید راه و چاره ای بیاندیشند و برای منافع کشورهای خود عمل کنند و خودشان را اسیر یک پیر فرتوط لجباز در آمریکا نکنند که خودش هم نمی داند چه کار می خواهد بکند.
راهکاری که به ذهن اینها می خورد این است که به دنبال چاره اندیشی باشند تا جنگ در اوکراین به صورت دیپلماتیک فیصله پیدا کند و اروپا خودش را از این ماجرا عقب بکشد.
گو اینکه برخی تندروهای اروپایی مخالف این اقدام هستند اما عملا می توان گفت امروزه کشورهای اروپایی و اعضای ناتو با چالشهای عدیده ای مواجه هستند که مهم ترین آن این است که چه کار می خواهند بکنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала