گزارش و تحلیل

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران

© Sputnikمسعود پزشکیان
مسعود پزشکیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2024
اشتراک
مسعود پزشکیان در برنامه های ریاست جمهوری خود به اقتصاد،احیای آن از طریق آزادسازی بسیاری از ساختارها توجه دارد.
ولادیمیر ساژین، کارمند ارشد موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در باره مسعود پزشکیان و انتخابات در ایران اظهار نظر کرده است.
دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران شد. او در پنجم جولای در دور دوم انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، رقیب خود سعید جلیلی را با اختلاف قابل توجهی شکست داد.
دکتر پزشکیان 16 میلیون و 384 هزار و 403 رای (53.66 درصد از رای دهندگان) و سعید جلیلی 13 میلیون و 538 هزار و 179 رای (44.34 درصد) به دست آوردند. به گفته محسن اسلامی، رئیس کمیسیون انتخابات، 30 میلیون و 573 هزار و 931 رای معتبر شناخته شد. از مجموع 61452321 ایرانی واجد شرایط رای دادن 49.8 درصد از رای دهندگان شرکت کردند.
در مقایسه با دور اول، مشارکت رای دهندگان در دور دوم تقریباً 10 درصد بیشتر بود. یک واقعیت قابل توجه: برای مسعود پزشکیان "افزایش" آرا در دور دوم 6 میلیون (+11 درصد) و برای سعید جلیلی - 4 میلیون (+ 5.5 درصد) بود. این در حالی است که تعداد ایرانیانی که به پای صندوق های رای آمدند تنها 6 میلیون نفر افزایش یافت.
مسعود پزشکیان در برنامه های ریاست جمهوری خود به اقتصاد،احیای آن از طریق آزادسازی بسیاری از ساختارها توجه دارد. این امر شامل افزایش سرمایه گذاری در بخش های کلیدی است، ایجاد مشاغل جدید، تقویت مبارزه با تورم، با افزایش قیمت ها و با فساد اداری، وهمچنین انجام اصلاحات در پزشکی و آموزش.
مسعود پزشکیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2024
گزارش و تحلیل
پدرکشتگی غربی ها با پزشکیان نیست با ایرانی ها است
مشکلات داخلی ایران با حل چالش های سیاست خارجی پیوندی جدایی ناپذیر دارد. و در اینجا مسئله کلیدی، مشکل هسته ای ایران است. رئیس جمهور پزشکیان رفع یا کاهش تحریم های خارجی را سنگ بنای توسعه اقتصاد می داند و تعهد خود را در حل این مشکل اعلام کرده است. در عین حال، او کاملاً درک می‌ کند که راه رسیدن به این هدف از طریق حل مشکل هسته‌ ای ایران است و این امر مستلزم مذاکرات سازنده با غرب و بالاتر از همه، با ایالات متحده (به استثنای تماس با اسرائیل) است. رئیس جمهور برای این امر آماده است.
او همچنین اصرار دارد که برای احیای روابط بانکی بین المللی، ایران باید به کنوانسیون های بین المللی مربوط به گروه ویژه اقدام مالی در مورد پولشویی (FATF)، بپیوندد. ایران از فوریه 2020 در لیست سیاه FATF قرار دارد.
دکتر پزشکیان بارها بر لزوم اجرای سیاست خارجی چند جانبه شامل غرب و شرق تاکید کرده است. به عقیده ایرانیان، شرق به معنای روسیه و همچنین هند و چین است. دکتر پزشکیان روسیه را مهم ترین شریکی می داند که ایران با آن نقاط تماس زیادی در مقیاس جهانی، منطقه ای و دوجانبه دارد. برای ایران، فعالیت های مشترک در سازمان همکاری شانگهای و بریکس، نقش مهمی در توسعه روابط با روسیه، چین و هند خواهد داشت. به طور کلی، پروژه های انتخاباتی پزشکیان به اکثر ایرانیان امید می دهد.
"سیستماتیک بودن" مسعود پزشکیان، تسلط او بر هنر کار در نظام سیاسی پیچیده و چند وجهی ایران، مزیت اوست. آینده نشان خواهد داد که آیا رئیس جمهور جدید علیرغم همه مشکلات، می تواند به برنامه های اعلام شده خود عمل کند یا خیر. اکثر مردم ایران به این کار امید بستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала