گزارش و تحلیل

امکان تغییر نامزد دموکرات ها

© AP Photo / Evan Vucci Joe Biden
 Joe Biden - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2024
اشتراک
پس از مناظره 27 ژوئن میان جو بایدن و دونالد ترامپ، بسیاری عملکرد بایدن را زیر سوال بردند و او را نسبت به مناظره سه سال پیش با ترامپ ضعیف، ناتوان و گنگ قلمداد کردند.
بایدن اما در توجیه این اتفاق بی خوابی را بهانه کرد و گفت به علت مسافرت به مقاصدی با اختلاف زمانی زیاد با ایالات متحده دچار بدخوابی شده و در روز پنجشنبه در هنگام مناظره خواب آلود بود.
اما محافل سیاسی حزب دموکرات پس از مناظره، زمزمه هایی در باب جا به جایی بایدن با یک نامزد دیگر را مطرح کردند که به سرعت به تیتر خبرها تبدیل شد.
در این زمینه تحلیلی خواهیم داشت بر امکان تغییر نامزد دموکرات ها در انتخابات 2024 ایالات متحده.
ابعاد قانونی و عرفی تغییر نامزد
مسئله اول ابعاد قانونی جا به جایی جو بایدن با نامزد دیگر است که در این مورد باید گفت کنوانسیون ملی دموکرات در تاریخ 19 تا 22 آگوست 2024 یعنی اواخر ماه مرداد برگزار می شود و پس از آن نامزد دموکرات ها به صورت رسمی معرفی خواهد شد. اعضاء کنوانسیون ملی دموکرات موظف به حمایت از نامزدی هستند که در مسند ریاست جمهوری است و این جا به جایی از سوی کنوانسیون ملی عملا نوعی کودتای درون حزبی محسوب می شود و از این جهت به طور قطع همچین اتفاقی را شاهد نخواهیم بود.
تنها در شرایطی نامزد دیگری جای بایدن را خواهد گرفت که خود بایدن شخصا تصمیم به این کار بگیرد و حزب به صورت قهری نمیتواند او را کنار بگذارد.
احتمال نامزدی کاملا هریس
در صورتی که بایدن بخواهد از نامزدی کناره گیری کند به صورت عرفی این حق را دارد که در انتخاب نامزد بعدی دست بالاتری نسبت به سایر دموکرات ها داشته باشد و به همین دلیل شاید شانس کاملا هریس از این لحاظ بیشتر از سایرین باشد. اما به صورت قانونی میان هریس و سایر نامزدها هیچ تفاوتی وجود ندارد و پست معاونت ریاست جمهوری از لحاظ قانونی برتری ای برای او ندارد.
هریس از جانب پدری اصالتی جامائیکایی آفریقایی ایرلندی و از جانب مادری اصالتی هندی دارد و این مسئله قطعا از سوی رای دهندگان با اصالت غیر آمریکایی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.
Избиратель во время голосования на выборах президента США на одном из избирательных участков в Нью-Йорке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2024
در آمریکا جانشین های غیرمنتظره ای برای بایدن و هریس پیدا کردند
او در انتخابات سال 2020 نیز کمپین خود را برای شرکت در دور مقدماتی تشکیل داد و هر چند پیش از آغاز رقابت ها از نامزدی کناره گیری کرده و به حمایت از بایدن پرداخت اما در مقطعی توانست پیشتاز رقابت در اذهان عمومی هواداران حزب دموکرات باشد و در طول ریاست جو بایدن نیز به بهترین شکل ممکن توانسته خود را مورد توجه رسانه ها و عموم مردم آمریکا قرار دهد. اما محبوبیت وی در نظرسنجی ها مانند بایدن از سال 2021 روند نزولی را طی کرده که این مسئله ممکن است باعث نگرانی دموکرات ها شود و بر این اساس اگر دموکرات ها شانسی برای بایدن در برابر ترامپ قائل نباشند، قطعا شانسی نیز برای هریس قائل نخواهند بود و این جا به جایی عملا شکست انتخاباتی آنها را سنگین تر و ابعاد آن را از یک شکست انتخاباتی به شکست درون حزبی نیز گسترش خواهد کرد.
استناد به متمم 25 قانون اساسی
این روزها نام این قانون از سوی رسانه ها و مفسران سیاسی مجددا بر سر زبان ها افتاده. این متمم که پس از ترور جان اف کندی در سال 1967 تصویب شد به جانشینی معاون رئیس جمهور در سمت ریاست جمهوری اشاره دارد که به موجب بند 4 این قانون، معاون رئیس جمهور میتواند به همراه اکثریت اعضاء کابینه در نامه ای به کنگره و سنا مدعی عدم توانایی رئیس جمهور در انجام وظایف قانونی شده و سکان ریاست جمهور را در دست بگیرد. در این شرایط رئیس جمهور نیز می تواند در نامه ای به کنگره و سنا، نامه معاون خود را بی اثر کند. در مرحله سوم معاون می تواند مجددا به همراه اکثریت کابینه نامه عدم توانایی رئیس جمهور را تقدیم کنگره و سنا کند و در این شرایط کنگره و سنا برای ادامه یا عدم فعالیت رئیس جمهور تصمیم گیری خواهند کرد.
این متمم که از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر سر زبان ها افتاده هر از چند گاهی از رسانه های آمریکایی نیز سر در می آورد اما آنچه مشخص است این است که اساسا این متمم برای زمانی طراحی شده که مشکلی اساسی برای رئیس جمهور رخ می دهد و استفاده قهری از آن برای برکناری رئیس جمهور، همان طور که تا امروز رخ نداده از این به بعد نیز رخ نخواهد داد زیرا شاید مراحل آن در تئوری و روی کاغذ ساده بوده و فقط نیاز به هماهنگی معاون رئیس جمهور و 8 وزیر داشته باشد اما در عمل، پروسه ای بسیار پیچیده و مسئله ای شبیه به کودتای سیاسی می باشد.
از این رو مطرح کردن این مسئله از سوی رسانه ها پیش از آنکه پیش بینی امری واقعی باشد، بیشتر در جهت تحت فشار قرار دادن دموکرات ها برای اتخاذ یک تصمیم قاطع در باب معرفی نامزد خود پیش از جلسه کنوانسیون ملی دموکرات می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала