گفتگوی اسپوتنیک با سفیر ایران در مسکو

© Sputnikکاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2024
اشتراک
سفیر ایران در روسیه: ما با روسیه روابطمون بر دو عنصر و دو پایه است یکی همسایگی است که دو کشور همسایه هستیم باید روابطمان گسترش بدیم.
اسپوتنیک: جناب جلالی در مورد انتخابات امروز مزاحمتون شدیم. شرایط رو به صورت کلی چگونه ارزیابی می کنید، چون این انتخابات انتخابات به نوعی حساسی هست بعد از اتفاقاتی که افتاد و رئیس جمهور قبلی ما به شهادت رسیدند فشارها بر روی ایران زیاد بوده و همزمانی تقریبی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به صورت کلی. شرایط رو چگونه ارزیابی می کنید، مشارکت را چگونه ارزیابی می کنید و تأثیر رئیس جمهوری جدید ایران و ایالات متحده آمریکا بر روابط دو کشور.
جلالی: بسم الله الرحمن الرحیم با تشکر از جناب عالی، ببینید به هر حال چند تا نکته در این جا وجود داره نکته اول این هستش که در داخل ایران علی رغم اینکه ما الان رئیس جمهورمون به شهادت رسید و وزیر امور خارجه مان به شهادت رسید و مردم از این حادثه بسیار غمگین شدند اما در داخل ایران نگرانی به وجود نیامد و کشور به خوبی اداره شد دلیل اون هم این هستش که ساخت قدرت در داخل ایران به گونه ایست که این ظرفیت رو کاملا ایجاد می کنه که کارها بر روی زمین نمی ماند و اساسا موجب نگرانی در داخل کشور نمی شه و نوع حرکتی که جمهوری اس ایران در قانون اساسی اش انجام داد این ظرفیت ایجاد کرد این نکته اول است.
نکته دوم خب ما کشوری هستیم که مرتب داریم انتخابات برگزار می کنیم و در همین ماجرای شهادت ریاست محترم جمهور، قانون اساسی ما ظرف پنجاه روز باید رئیس جمهور جدید انتخاب بشود و اتفاق می با دقت قانون اساسی اجرا شده حتی ما زودتر از پنجاه روز الان داریم منطقه فات برگزار می کنیم که اگر به مرحله دو قم افتاد اون پنجاه روز رعایت بشود که بعد پنجاه روز رئیس جمهور در ایران تعیین شده باشد اینم نکته دوم
نکته سوم این هستش که خب ما الان در داخل ایران شاهدیم که فضا کاملا رقابتی است و کاملا یک فضای امیدواری در داخل ایران ایجاد شده و مردم در پای صندوق های رای دارن حاضر می شن. این حضور مردم بسیار موثر هست به دلیل اینکه در دنیای امروز شما یک سری مولفه های قدرت در درون کشورها دارید یک سری مولفه های قدرت هم در برون مرز هاشون هست. خب ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران درون برامون اولویت داره یعنی به این معنی که ما اصلی ترین مولفه قدرتمان حمایت مردم و پشتوانه مردم است. لذا مشارکت مردم در انتخابات می تونه بسیار مهم باشه و فکر می کنیم که با توجه به فضایی که الان وجود داره مشارکت انشا الله گسترده خواهد بود.
 خط لوله گاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2024
امضای تفاهم نامه راهبردی در مورد سازماندهی تحویل گاز روسیه به ایران
مسئله بعدی خب به هر حال انتخاب رئیس جمهور با رای بالاست که امیدواریم این اتفاق هم در داخل کشور ما در این انتخابات بیفته. مسئله بعدی در مورد سیاست های جمهوری اسلام ایران است. ببینید سیاست خارجی در ایران توسط وزارت امور خارجه تدبیر نمی شود. وزارت امور خارجه و دولت مجری سیاست خارجی هستند. البته در ایران هم نیست در همه دنیا این گونه است سیاست خارجه امری نیست که در اختیار وزارت خارجه ها باشه.
سیاست خارجی در ایران زیر نظر مقام معظم رهبری است. استراتژی ها و راهبردهای اصلی سیاست خارجی توسط ایشون تدوین میشه. شاید وزارت خارجه ها در دنیا هم این جوری از تو تصمیم سازی ها باشند. ولی تصمیمات در سطوح عالی و کلیدی در کشورها گرفته می شود. ما فکر می کنیم هر دولتی که بر سر کار بیاد راهی که از قبل جمهوری اسلام پیموده شده، اون راه پیموده بشه. یکی میشه نگاه ما به روسیه و چین و کشورهایی که عنوان میشه به عنوان کشورهای شرق.
ما فکر می کنیم که این روابط تقویت باید بشود و می شود. ما با روسیه روابطمون بر دو عنصر و دو پایه است یکی همسایگی است که دو کشور همسایه هستیم باید روابطمان گسترش بدیم. یکی هم به دلیل رویکردهای مشترکی که در عرصه منطقه و جهانی داریم و این رویکردهای مشترک هم روابط ما رو تقویت می کند و مسیر ما با روسیه یک مسیر بی بازگشتی است و هر دو طرف علاقه مندم که روز به روز روابط خودمون رو گسترش بدیم.
در مورد ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی، ما از گذشته و رهبری هم بارها گفتند ما به دنبال تنش آفرینی در دنیا عملا نیستیم. ما علاقه مندیم با همه کشورهای دنیا ارتباط داشته باشیم به جز رژیم صهیونیستی که اون رو به رسمیت نمی شناسیم. این بستگی داره به نوع تعامل کشورهای غربی. تا الان غربی ها با جمهوری اسلامی ایران تعامل مثبتی نداشتند. شما می دونید ما در حوزه های مختلف غرب رو آزمودیم، تعامل کردیم، مذاکره کردیم، گفتگو کردیم و قرارداد بستیم، اما عملا آمریکایی ها پایبند به موافقت نامه ها و قراردادهای خودشان نیستند و نگاهشان در دنیا یک نگاه به اصطلاح استعماری است.
Эксклюзивная выставка иранских товаров в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.06.2024
تهران: توافقات مالی بسیار خوبی بین ایران و روسیه منعقد شده و از ماه آینده اجرایی خواهد شد
آمریکایی ها شاید در گفتار گاهی اوقات نرمش نشون دادن اما در رفتار نرمش نشان ندادند. استراتژی آمریکا خشونت در رفتار و نرمش در گفتار هست. به نظر می رسد این کافی نیست و بر این اساس خب طبعا ما هم نظاره گر انتخابات ایالات متحده آمریکا هستیم. ولی فکر نمی کنیم که نتیجه انتخابات اون ها خیلی تغییری در سیاست های آن نسبت به جمهوری اسلامی ایران ایجاد بکنه.
اسپوتنیک: درسته به عرضتون برسونم که پس اگر بخوایم بریم به سمت انتخابات ایالات متحده چه آقای ترامپ بشن چه آقای بایدن ،سیاست های ایران تغییر نمی کند اما سیاست های ایالات متحده در قبال ایران تغییر پذیر هست.
جلالی: ببینید اتفاق برعکس است اون ها اگر سیاست هاشون رو تغییر بدن طبعا می تونه منجر به تغییرات در ایران بشود. یعنی چی ولی دست بردار است از خوی استکباری خودشان دست بردارند از دخالت در امور کشورهای دیگر دست بردارند از اینکه منافع خودشان را در هزاران کیلومتر اون طرف مرزهای خودشان تعریف بکنند. خب این حتما می تونه خیلی از سیاست ها رو تغییر بده، حتی در مورد روسیه هم می تونه تغییر بده.
اما آیا انتخابات ایالات متحده آمریکا باعث تغییر سیاست آمریکا میشه. اما تجربه حداقل چند دهه گذشته نشون داد که چه جمهوری خواه ها اومدن که عرض کنم و دموکرات ها اومدن و تغییراتش بیشتر تغییرات در لحن بود و در زبان بود. حالا یکی خشن تر حرف زد و یکی یه خورده نرم تر حرف زد اما اون خشونت در رفتار کماکان در همه این ها وجود داشت و بود.
و لذا برعکس من فکر می کنم که آنی که امروز باید رفتارش رو تغییر بده ایالات متحده آمریکا است و کشورهای غربی هستند که باید رفتارهای خودشون رو مبتنی بر شرایط جدید جهانی تنظیم بکنن و اینا هنوز خیال می کنن که دنیا، دنیای قدیم هست و دنیایی است که دنیای تک قطبی است و آمریکایی ها فقط باید بلندگو در دست بگیرند و سیاست های خودشون رو ابلاغ بکنند.
بایدن رئیس جمهور آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2024
دو جنگ نیابتی آمریکا، با روسیه و ایران
به نظر می رسه این تفاوت کرده. امروز شما نگاه کنید جریانی که در بریکس شکل گرفته. اساس بریکس است و به اصطلاح کلیدواژه اصلی بریکس چیست این هستش که یک جانبه گرایی رو ما در دنیا برمی تابیم و دنیا نیاز به تعامل داره، نیاز به همکاری داره. شانگهای همین طور، اوراسیا همین طور، سازمان های منطقه ای و سازمان های جهانی در حال شکل گیری است. همه این ها نفی یک جانبه گرایی در عرصه جهانی است و فکر کنم اونی که باید بیشتر پیام دنیا رو بگیره و درک بکنه ایالات متحده آمریکا . کشورهای غربی هستند.
اسپوتنیک: در دوران ریاست جمهوری رئیس جمهور آقای رئیس وقتی روابط جمهوری اسلامی ایران بلوک شرق به نوعی تقویت شد آیا این مسیر اگر ادامه پیدا خواهد کرد اگر نگاه نکنیم به این که این انتخاب چه کسی به عنوان رئیس جمهور بعدی ایران انتخاب خواهد شد، این روند ادامه خواهد یافت یا ممکنه دچار دست اندازشه
جلالی: ببینید در دوران شهید آیت الله رئیسی ما یک دوران طلایی رو جهت روابط با فدراسیون روسیه طی کردیم و عمل یک نوع هم تهمی بین دو کشور در حوزه های مختلف ایجاد شد. اینا رو شما می تونید هم در رفتار مسئولین جمهوری اسلامی و هم در گفتار و هم در رفتار و گفتار مسئولین فدراسیون روسیه ببینید. ما همدیگه رو درک کردیم، روابطمون رو ارتقا دادیم، پروژه های بزرگی رو با هم تعریف کردیم. اینا همش تحت تدابیر مقام معظم رهبری بود و البته دولت هم کاملا همین تدابیر رو پیگیری کرد و به نتیجه رسید.
من فکر می کنم کماکان هر دولتی در ایران بر سر کار بیاید این تدابیر را باید ادامه بدهیم. تداوم مبتنی بر منافع ملی ماست چه در خصوص گسترش روابط با روسیه چه چه گسترش روابط در حوزه بریکس که امسال سال اولی است که ما عضو آن هستیم چه در شانگهای چه در همکاری با اوراسیا این راه راه بی بازگشت است و باید این مسیر را ادامه بدهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала