گزارش و تحلیل

مناظره ها و میزگردهای انتخاباتی

CC BY 4.0 / Tasnim / مناظره انتخاباتی در ایران
مناظره  انتخاباتی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2024
اشتراک
مناظره های انتخاباتی همواره نقش مهمی در انتخاب مردم، به خصوص مردمی که به اصطلاح "قشر خاکستری" نامیده می شوند، داشته است.
به گزارش اسپوتنیک- عارف دهقاندار، پژوهشگر مسائل بين الملل درباره نتایج مناظرات میان کاندیدهای انتخابات‌ ریاست‌جمهوری در ایران به اسپوتنیک گفت: جمهوری اسلامی برای اولین بار در سال 88 شاهد مناظره های رو در رو میان نامزدهای انتخاباتی بودیم که تاثیر بسیاری در افزایش مشارکت و نوع رای دهی مردم داشت. اما به دلایل خاص و حوادثی که در آن دوره، پس از انتخابات اتفاق افتاد، از سال 92، فرم مناظره های انتخاباتی تغییر کرد و دیگر شاهد مناظره های رو در رو میان نامزدها نبودیم و از آن سال به بعد، همه نامزدها در یک برنامه و در سه مناظره با محورهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی با یکدیگر به مباحثه می پرداختند که هرگزجذابیت های مناظره رو در رو را نداشت .
© Sputnikعارف دهقاندار، پژوهشگر مسائل بين المللی
عارف دهقاندار، پژوهشگر مسائل بين المللی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2024
عارف دهقاندار، پژوهشگر مسائل بين المللی
در این انتخابات نیز، شاهد برگزاری مناظره ها به سبک سه دوره گذشته بودیم، با این تفاوت که تعداد مناظره ها از سه مناظره به پنج مناظره افزایش یافته بود. اما بر اساس نظرسنجی ها، افزایش تعداد مناظره ها چندان تاثیری در افزایش مشارکت مردم نداشت و به جز لحظاتی محدود، چالش و مجادله خاصی میان نامزدها صورت نگرفت.
اما جدا از مناظرات، یکی از ابتکارات خوب صدا وسیما در این دوره، برگزاری سه میزگرد تخصصی با محوریت مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود که در آن نامزدها با حضور دو مشاور در کنار خود، به سوالات تخصصی کارشناسان حاضر در میزگرد پاسخ می دادند. هر چند که گاه شاهد جانبداری برخی کارشناسان در نوع پرسش سوالات و همچنین دخالت دادن مسائل شخصی از جانب ایشان بودیم، ولی در مجموع این میزگردها کمک شایانی به سنجش عیار کاندیداها، تسلط ایشان بر مسائل مهم کشور و همچنین برنامه و رویکرد ایشان بر حل مسائل کشور داشت.
دهقاندار در ادامه گفت، احتمال دو مرحله ای شدن انتخابات پس از انصراف دو نامزد اصولگرا، یعنی آقایان قاضی زاده هاشمی و زاکانی به نفع این جریان ، انتخابات در روز رای گیری با حضور چهار کاندیدا یعنی آقایان پزشکیان، پورمحمدی، جلیلی و قالیباف برگزارخواهد شد. با توجه به نتایج نظر سنجی های معتبر، به احتمال فراوان، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ایران به مرحله دوم خواهد رفت و دو نفر از چهار نفر داوطلب باقیمانده در صحنه، به رقابت در دور دوم خواهند پرداخت. به احتمال زیاد، شاهد دو قطبی پزشکیان-جلیلی و یا پزشکیان-قالیباف در این دورخواهیم بود. پیش بینی می شود که در دوقطبی پزشکیان-جلیلی، پزشکیان شانس پیروزی بیشتری داشته باشد، چرا که جلیلی علی رغم داشتن آرا گفتمانی و ایدئولوژیک در میان بدنه حامی جمهوری اسلامی، در میان قشر خاکستری رای کمتری داشته و علاوه بر آن، رای منفی بالایی هم در میان اقشار غیرمذهبی و سکولار در جامعه ایرانی دارد و حتی ممکن است در صورت شکل گیری دو قطبی پزشکیان-جلیلی، بسیاری از افرادی که در دور اول در انتخابات رای ندادند، با رای به پزشکیان، شانس او را برای پیروزی افزایش دهند. اما در دوقطبی پزشکیان-قالیباف، وضعیت تقریبا پنجاه، پنجاه است، چرا که قالیباف هم در میان اقشار خاکستری رای داشته، و هم رای منفی کمتری نسبت به جلیلی دارد و همچنین برنامه منسجم تری نسبت به پزشکیان دارد. مسعود پزشکیان به عنوان تنها نامزد جریان اصلاح طلب، شانس بیشتری برای جذب آرا خاموش و مرددین حضور در انتخابات دارد و هر چه میزان مشارکت در انتخابات بالا رود، شانس او نیز برای پیروزی بیشتر خواهد شد.
با توجه به فرصت یک هفته ای تا برگزاری دور دوم، این مجال وجود دارد که صدا وسیما یک یا چند مناظره رو در رو میان دو کاندیداها برگزار نماید. برگزاری مناظره های رو در رو در دور دوم، هم می تواند فضا را برای مقایسه مردم میان کاندیداها فراهم نماید و هم می تواند منجر به افزایش مشارکت مردم در انتخابات گردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала